verschil parkeerlichten en standlichten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Je weet dat een auto dimlichten heeft (de gewone lichten warmee je rijdt) en ook standlichten (zwakkere lichten).

Bij sommige auto's kan je ook, waar de wagen geparkeerd staat, een klein licht laten branden. Dan brandt één parkeerlicht.
Me

Bericht door Me »

Bedankt voor het snelle antwoord.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een parkeerlicht zijn in feite de standlichten aan één kant (links of rechts) die branden.

Bij gebruik van de standlichten brandt bovendien ook de verlichting van de kentekenplaat achteraan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Een tijdje geleden lieten ze in Frankrijk en ook in ons land de auto's helemaal branden maar dat heeft er dus niets mee te maken
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Benny Stinkens schreef: Een tijdje geleden lieten ze in Frankrijk en ook in ons land de auto's helemaal branden maar dat heeft er dus niets mee te maken
Me

verschil parkeerlichten en standlichten

Bericht door Me »

Hallo

Dit is misschien een domme vraag, maar kan iemand mij het verschil tussen de parkeer- en standlichten uitleggen.

Greetz

Me
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Een tijdje geleden lieten ze in Frankrijk en ook in ons land de auto's helemaal branden
In België waren de eigenaars van deze voertuigen alvast in overtreding met volgende bepalingen:
Quote: AR 7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Quote: AR 29. Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Mm dit onderwerp kan al beter verhuizen naar de moppen-rubriek
Plaats reactie