Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Soho

Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door Soho »

Mogen fietsers hier de rijbaan en de BoB kruisen als ze van het fietspad rechts op de foto komen en het fietspad aan de groene paaltjes links op de foto willen inrijden?

Op de foto zijn de volle lijnen van de BoB (trambedding) wat af onduidelijk, maar deze zijn ondertussen herschilderd en lopen over de ganse lengte door.

Afbeelding

https://goo.gl/maps/6wJbjTPr7Do
Soho

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door Soho »

In les 24 lees ik:
Met een auto mag je WEL een bijzondere overrijdbare bedding dwarsen:
. om je eigendom of een parking te kunnen bereiken.
. of omheen een hindernis te rijden.

Een dambordmarkering (zie afbeelding) duidt de plaats aan waar bestuurders op kruispunten over de bijzondere overrijdbare bedding kunnen rijden.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles24.htm

Het is me echter niet duidelijk of dit alleen op een dambordmarkering mag (voor auto's), en hoe het zit met fietsers (zelfde regels)?
Soho

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door Soho »

Vanwaar de uitblijvende reacties? Het is me niet duidelijk of het antwoord te voor de hand ligt of juist niet gekend is. Of had ik de vraag gewoon in een andere rubriek moeten stellen?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door GRO »

Dag Soho

In de les staat dat auto's de bijzondere overrijdbare bedding mogen kruisen, omdat de cursus gaat over het behalen van een rijbewijs B.
Maar ook andere bestuurders (vb fietsers) mogen de BOB dwarsen.
Soho

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door Soho »

Bedankt! Ik dacht dat dit alleen kon bij een dambordpatroon, maar het mag dus steeds.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door bert.covens »

Soho schreef:Bedankt! Ik dacht dat dit alleen kon bij een dambordpatroon, maar het mag dus steeds.
Opgelet ! Om misverstanden te voorkomen: het is niet zo, dat dwarsen steeds mag. Het mag enkel om :

- een parkeerplaats die langs deze bedding gelegen is in te nemen of te verlaten.
- een eigendom op te rijden of te verlaten.
- op een kruispunt.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /258-art72

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.

De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter opvolgen. Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Soho

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door Soho »

Ok, bedankt!!!

Een dambordpatroon is dus niet noodzakelijk om te mogen dwarsen. En als ik het goed begrijp vormt een wandel-/fietspad aan de overkant van de straat (achter de groene paaltjes) een kruispunt, waardoor fietsers de BOB mogen dwarsen.

Hier wel verwarrend dat er op de BOB extra stippellijnen staan ter hoogte van de busparking links.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsers: Oversteken Bijzondere overrijdbare Bedding (BoB)

Bericht door Inazuma »

Het gaat daar echter NIET om een BOB - de nodige borden ontbreken ...

Ganse omgeving is een aanfluiting van de wetgeving inzake plaatsing van verkeerstekens.
Het is dan ook Gent ...

Verkeerswetgeving uitleggen adhv effectieve verkeerssituaties is vaak onbegonnen werk, net omdat de reële situatie niet klopt met de wetgeving.
Plaats reactie