manoeuvres

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Chantal 32

manoeuvres

Bericht door Chantal 32 »

Dag

Bij manoeuvres lees ik dat rijbaan oversteken een manoeuvre is.

Moet ik mij daarbij inbeelden dat het een voetganger is die een rijbaan oversteekt of heb ik het verkeerd op?

Graag een voorbeeld.

mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: manoeuvres

Bericht door GRO »

Neen, het gaat niet over voetgangers. maar over hetgeen jij als bestuurder doet
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: manoeuvres

Bericht door Stefan Peeters »

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
De wegcode heeft het hier over bestuurders.
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Een voetganger is dus geen bestuurder, die gaat dus ook geen manoeuvres uitvoeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: manoeuvres

Bericht door de rijprof »

Een voetganger die de rijbaan wil oversteken moet voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan,
tenzij er een oversteekplaats voor voetgangers is (zonder verkeerslichten), die ze moeten gebruiken als er binnen de 30 meter een oversteekplaats is.
In dat geval moeten bestuurders aan de voetgangers voorrang verlenen en mag de voetganger, met inachtname van het naderende verkeer, oversteken.

Aan kruispunten die geregeld worden met verkeerslichten moeten de voetgangers de verkeerslichten in acht nemen.

In een voetgangerszone & speelstraten hebben voetgangers vanzelfsprekend voorrang.
Op wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters en
binnen woonerven mogen voetgangers de volledige rijbaan gebruiken maar ze mogen de bestuurders niet nodeloos belemmeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie