510

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gert
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016, 12:15

Re: 510

Bericht door gert »

tof dat jullie er zo op ingaan, maar ik word er niet wijzer uit..Ik ga deze situatie gewoon vanbuiten leren zonder te willen snappen hoe het zit.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

Als je naar het blauwe bord kijkt, zie je dat de voorrangsweg naar rechts loopt. Wanneer jij dus "rechtdoor" zou rijden, verlaat je de voorrangsweg. Ben je nog mee zo ver? Op dat moment sla jij dus links af, ook al loopt de weg visueel rechtdoor. Bij het links afslaan, moet je voorrang verlenen aan de tegenliggers op de voorrangsweg die jij gaat verlaten.

Bekijk ook zeker deze les nog eens, http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles19.htm specifiek onder de titel "afbuigende voorrangsweg".
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Afbeelding

Met dit blauw onderbord buigt de hoofdweg (voorrangstraject) af naar rechts.
De dikke streep stelt de hoofdweg voor en de dunne strepen de zijstraten.

Je hebt voorrang als je de hoofdweg naar rechts mee volgt.
Je hebt geen voorrang als je rechtdoor rijdt, want dan ga je de hoofdweg verlaten en moet je voorrang verlenen aan tegenliggers die de hoofdweg volgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 510

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
Afbeelding
Als je dit kruispunt oversteekt (richting pijl) dan heb je voorrang op bestuurders die van links en van rechts komen.

A. Juist.
B. Fout.
Als je naar het onderbord kijkt, zie je dat het voorrangstraject afbuigt naar rechts.
De stelling dat je voorrang zou hebben zowel op de bestuurders van links als rechts, is fout. Een bestuurder die van rechts komt, rijdt immers zélf ook op het voorrangstraject dat je gaat verlaten. Dus zoals het hier geformuleerd staat, klopt antwoord B..
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 510

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:
Afbeelding
Als je dit kruispunt oversteekt (richting pijl) dan heb je voorrang op bestuurders die van links en van rechts komen.

A. Juist.
B. Fout.
Als je naar het onderbord kijkt, zie je dat het voorrangstraject afbuigt naar rechts.
De stelling dat je voorrang zou hebben zowel op de bestuurders van links als rechts, is fout. Een bestuurder die van rechts komt, rijdt immers zélf ook op het voorrangstraject dat je gaat verlaten. Dus zoals het hier geformuleerd staat, klopt antwoord B..
de rijprof schreef:Vraag eens een mening aan iemand anders ?
Ik weet dat m'n mening niet gevraagd wordt, maar jullie krijgen ze bij deze toch. Mijn mening is simpel : Sorry, maar jullie hadden deze discussie beter àchter de schermen gevoerd. Nu heeft ze alleen maar voor nog meer verwarring gezorgd ipv iets te verduidelijken voor topicstarter, zo blijkt .....
gert schreef:tof dat jullie er zo op ingaan, maar ik word er niet wijzer uit..Ik ga deze situatie gewoon vanbuiten leren zonder te willen snappen hoe het zit.
Jammer .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 510

Bericht door Benny Stinkens »

Bert schreef:Ik weet dat m'n mening niet gevraagd wordt, maar jullie krijgen ze bij deze toch. Mijn mening is simpel : Sorry, maar jullie hadden deze discussie beter àchter de schermen gevoerd. Nu heeft ze alleen maar voor nog meer verwarring gezorgd ipv iets te verduidelijken voor topicstarter, zo blijkt .....
Achteraf bekeken misschien wel.
Eigenlijk had ik gehoopt dat tijdens "de discussie" onder de medewerkers er meer duidelijkheid zou ontstaan voor de vraagsteller.
Anderzijds kan topicstarter i.p.v. het zo snel op te geven en het dan maar van buiten leren zonder het te willen snappen beter eens alle antwoorden grondig bekijken. :idea:
Dan zou er toch een en ander duidelijk moeten worden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Wat er ook van is, ik vind de vraag niet goed gesteld en voor sommigen verwarrend.
Mijn advies: keep it simple, 't is al moeilijk genoeg om er nog 'taalkundig,' weliswaar juiste, maar verwarrende zaken tussen te smijten.
Nu heeft ze alleen maar voor nog meer verwarring gezorgd ipv iets te verduidelijken voor topicstarter, zo blijkt .....
Tsja, ik heb die (dubbelzinnige) vraag niet gemaakt....
Misschien is het inderdaad geen slecht idee om randdiscussies achter de schermen te voeren.

Anderzijds heeft de topicstarter reeds enkele malen een duidelijk antwoord gehad. Net door deze discussie zou het nog duidelijker moeten worden, omdat je voorrang moet geven aan rechts, maar niet aan links.
Afbeelding
Afbeelding

Met dit blauw onderbord buigt de hoofdweg (voorrangstraject) af naar rechts.
De dikke streep stelt de hoofdweg voor en de dunne strepen de zijstraten.

Je hebt voorrang als je de hoofdweg naar rechts mee volgt.
Je hebt geen voorrang als je rechtdoor rijdt, want dan ga je de hoofdweg verlaten en moet je voorrang verlenen aan tegenliggers die de hoofdweg volgen.
Als je naar het blauwe bord kijkt, zie je dat de voorrangsweg naar rechts loopt. Wanneer jij dus "rechtdoor" zou rijden, verlaat je de voorrangsweg. Ben je nog mee zo ver? Op dat moment sla jij dus links af, ook al loopt de weg visueel rechtdoor. Bij het links afslaan, moet je voorrang verlenen aan de tegenliggers op de voorrangsweg die jij gaat verlaten.

Bekijk ook zeker deze les nog eens, http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles19.htm specifiek onder de titel "afbuigende voorrangsweg".
Als je naar het onderbord kijkt, zie je dat het voorrangstraject afbuigt naar rechts.
Als je hier rechtdoor zou rijden, verlaat je de voorrangsweg. Je moet dan ook voorrang verlenen aan eventuele tegenliggers die de hoofdweg volgen. Op die foto zouden die dus van rechts komen, maar dit heeft absoluut niks met voorrang van rechts te maken.
Duidelijk genoeg ? Anders zeg je het maar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie