510

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gert
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016, 12:15

510

Bericht door gert »

Ik snap deze vraag niet. Dit bord betekent toch gewoon dat je op 't eerstvolgende kruispunt voorrang hebt? Eender in welke richting dat kruispunt dan ook mag afbuigen?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

Als je hier rechtdoor zou rijden, verlaat je de voorrangsweg. Je moet dan ook voorrang verlenen aan eventuele tegenliggers die de hoofdweg volgen. Op die foto zouden die dus van rechts komen, maar dit heeft absoluut niks met voorrang van rechts te maken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Als je dit kruispunt oversteekt (richting pijl) dan heb je voorrang op bestuurders die van links en van rechts komen.

A. Juist.
B. Fout.
Als je naar het onderbord kijkt, zie je dat het voorrangstraject afbuigt naar rechts.

:!:
Volgens mij zit hier ook een foutje.
Je moet voorrang verlenen aan de bestuurders die van rechts uit de voorrangsbocht komen,
maar niet aan de bestuurders die van links uit een zijstraatje komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

de rijprof schreef:Volgens mij zit hier ook een foutje.
Je moet voorrang verlenen aan de bestuurders die van rechts uit de voorrangsbocht komen,
maar niet aan de bestuurders die van links uit een zijstraatje komen.
Waar zit dan de fout? De stelling is dat je voorrang zou hebben op bestuurders van links en rechts. Dat klopt niet, dus het antwoord dat je moet geven is "fout".
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Maar je hebt wel voorrang op de bestuurders die van links uit een zijweg komen.
I.p.v.
Als je dit kruispunt oversteekt (richting pijl) dan heb je voorrang op bestuurders die van links (???) en van rechts komen.
zou ik schrijven
Als je dit kruispunt oversteekt (richting pijl) dan heb je voorrang op bestuurders die van rechts komen.
= fout
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

de rijprof schreef:Maar je hebt wel voorrang op de bestuurders die van links uit een zijweg komen.
Wat niet ter zake doet... Als men jou vraagt of je op dat kruispunt voorrang hebt op bestuurders van links én rechts, kan je niet anders antwoorden dan "fout". Geen enkele dubbelzinnigheid aan, je hebt géén voorrang op bestuurders van links én van rechts.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Ik heb wel voorrang op de bestuurders van links. Dus hoeft men niet in de vraag te vermelden van links en rechts.

Dat vind ik best wel dubbelzinnig.
Voorrang op links = Ja.
Voorrang op rechts = neen.
Voorrang op links en rechts = euh... ja en neen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

Ben je nu nog serieus?

Was het vandaag warm en regenachtig? Daar zou jij dan niet op kunnen antwoorden? Nee het was vandaag niet warm én regenachtig, het was enkel warm. Mijn stelling klopt dus niet.

Staat het gaspedaal links en de rem in het midden? Nee het gaspedaal staat niet links, de rem wel in het midden, maar mijn stelling in totaliteit is ondubbelzinnig fout.

Het is interessant dat leerlingen de taal ook machtig zijn en vragen leren interpreteren.

Tip: voegwoorden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Ben je nu nog serieus?
Vraag eens een mening aan iemand anders?

Was het vandaag warm en regenachtig? Ja het was warm, neen het was niet regenachtig.
Je kunt niet ja en neen antwoorden, want dat staat niet bij de antwoorden. 't Is ja of neen.

Ik zou de vraag toch anders formuleren...
Als je dit kruispunt rechtdoor oversteekt (richting pijl) heb je voorrang op bestuurders die van rechts komen?
(duidelijk NEEN)
of
Als je dit kruispunt rechtdoor oversteekt (richting pijl) heb je voorrang op bestuurders die van links komen?
(duidelijk JA)
Als je dit kruispunt rechtdoor oversteekt (richting pijl) heb je voorrang op bestuurders die van links en rechts komen?
ja en neen, staat niet bij de oplossingen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

Het woordje "en" is een nevenschikkend voegwoord. Dat voegwoord voegt 2 hoofdzinnen samen tot 1 zin. Je moet dus in totaliteit antwoorden en niet in stukken. Mijn kennissen volgen mij, maar goed, ik geef het op en ben benieuwd naar anderen, ligt misschien ook aan mijn vriendenkring.

Het is dus blijkbaar onmogelijk om op een simpele vraag als deze met enkel juist of fout te antwoorden:
"Een appel is groen en vierkant?"
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Dus jij gaat stoppen en voorrang geven aan een bestuurder die van links komt...want het antwoord zeg neen, je hebt geen voorrang.
"Een appel is groen en vierkant?"
net dat soort vragen moet je vermijden om geen dubbelzinnigheden te creëren.
ben benieuwd naar anderen
ik ook.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 510

Bericht door GRO »

@Rijprof

Stel je nadert een T kruispunt.
Net voor het kruispunt staat een bord dat je niet naar links mag afslaan.

Stel dat de vraag is:
"Als je dit kruispunt nadert, dan weet je dat je zowel naar links als naar rechts mag afslaan.
A/ Juist.
B/ Fout."

Dan is het antwoord fout, want je mag niet naar links afslaan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 510

Bericht door Benny Stinkens »

Hebben De rijprof en Rafael gelijk :?:
euchm........ JA en NEEN, ja, neen, :wink: :wink:

Taalkundig bekeken heeft Rafael gelijk. Er is niets mis met de vraag naar mijn mening.
De Rijprof wilt het gewoonweg niet moeilijker maken dan het al is. En heeft op dat gebied dan ook een punt.

Advies: @ Eugeen
Zoals we reeds eerder gedaan hebben.
Kijken of de vragen op het echte examen ook zo gesteld worden of dat men ze niet zo "taalkundig" maakt. :idea:
M.a.w. ons aanpassen aan de mannen van Goca. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 510

Bericht door de rijprof »

Kijken of de vragen op het echte examen ook zo gesteld worden of dat men ze niet zo "taalkundig" maakt. :idea:
Bedankt Benny, dat is precies wat ik bedoelde, door de advocaat van de duivel te spelen :twisted:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 510

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef:Kijken of de vragen op het echte examen ook zo gesteld worden of dat men ze niet zo "taalkundig" maakt. :idea:
Ik ben blij dat je taalkundig tussen aanhalingstekens zet, dit is basisschoolkennis - zelfs mijn nichtje van 9 kon gisteren zonder probleem op zulke stellingen antwoorden.
Plaats reactie