vraag 696

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
vlekje5
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2016, 15:26

vraag 696

Bericht door vlekje5 »

Deze vraag was voor mij wat verwarrend.

Ik koos antwoord c aangezien het fietspad naast de auto duidelijk tot een einde komt en we in vorige vragen leerden dat tot op 5 meter voor of na een plaats waar fietsers de weg op moeten
je niet mag stilstaan of parkeren.
Dit antwoord was fout en ik snap niet echt waarom.
Het juiste antwoord hier is B.

Geld die vorige regel dan helemaal niet als er een gele streep staat?

Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 696

Bericht door bert.covens »

vlekje5 schreef:Deze vraag was voor mij wat verwarrend.
Het is vooral een ongelukkig gekozen foto die het ingewikkeld maakt.

Afbeelding
vlekje5 schreef:Ik koos antwoord c aangezien het fietspad naast de auto duidelijk tot een einde komt en we in vorige vragen leerden dat tot op 5 meter voor of na een plaats waar fietsers de weg op moeten je niet mag stilstaan of parkeren.
Dit antwoord was fout en ik snap niet echt waarom.
Je redenering zit in elk geval op het goede spoor:

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;


vlekje5 schreef: Geld die vorige regel dan helemaal niet als er een gele streep staat ?
Tsjaa ..... Blijkbaar heeft de weg(wan)beheerder hier een markering aangebracht die uitsluitend het parkeren op de rijbaan verbiedt:

Artikel 25. Parkeerverbod
10°op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2.°

OVERLANGSE MARKERINGEN DIE DE RAND VAN DE RIJBAAN AANDUIDEN.
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.
Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.


En verkeerstekens (zoals déze wegmarkering), gaan inderdaad boven verkeersregels:

Art 6.2 De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.


Maar ik betwijfel eigenlijk sterk of die wegmarkering op die plaats überhaupt màg aangebracht worden .....


:arrow: @ GRO, ik zou een andere foto zoeken. Ofwel eentje zonder een einde van het fietspad, ofwel eentje zonder die gele markering.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 696

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb de indruk dat het fietspad rechts van de 2 paaltjes komt en niet zoals de meesten denken rechts van de gele onderbroken streep ligt. :idea:

Het bord staat ook naar rechts gedraaid als ik goed zie. :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 696

Bericht door de rijprof »

Ik heb de indruk dat het fietspad rechts van de 2 paaltjes komt en niet zoals de meesten denken rechts van de gele onderbroken streep ligt. :idea:
Het bord staat ook naar rechts gedraaid als ik goed zie. :?
Ik denk dat beide fietspaden zijn.

Mij lijkt er meer dan 5 meter tussen de auto en einde fietspad (met verlaagde boordsteen, tegenover de 2 paaltjes).

Maar je hebt gelijk dat er verwarring mogelijk is. Een betere foto zou wenselijk zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
vlekje5
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2016, 15:26

Re: vraag 696

Bericht door vlekje5 »

oké, Bedankt alvast voor de antwoorden.

Als ik het goed begrepen heb zijn staan gele strepen ook boven de verkeersregels dus in het geval van een gele streep mag je dus wel degelijk stilstaan.
(dit wist ik nog niet dus heb hier toch nog iets van bijgeleerd)

Ben alvast blij te zien dat ook anderen mijn verwarring begrepen. :P
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 696

Bericht door de rijprof »

verkeerstekens gaan inderdaad boven de verkeersregels.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie