Op mijn examen kreeg ik de vraag welke diesel het MINST milieuvriendelijk is..
Ik vind nergens een antwoord, ik weet dat de diesel met verminderd zwavelgehalte de MEEST milieuvriendelijke is..., maar meer weet ik niet. Ik denk dat de rode diesel het meest vervuilende is, maar weet het niet zeker.
Kan er iemand een antwoord geven op mijn vraag?
Diesel Vraag 7537
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Diesel Vraag 7537
Die rode kleur heeft niks met het milieu te maken.Gast schreef:Op mijn examen kreeg ik de vraag welke diesel het MINST milieuvriendelijk is..
Ik vind nergens een antwoord, ik weet dat de diesel met verminderd zwavelgehalte de MEEST milieuvriendelijke is..., maar meer weet ik niet. Ik denk dat de rode diesel het meest vervuilende is, maar weet het niet zeker.
Kan er iemand een antwoord geven op mijn vraag?
Dat is een kleurstof die men toevoegt aan oa de mazout waarmee huizen verwarmd worden, louter als herkenningsmiddel. Op huisbrandolie worden immers véél minder accijnzen geheven. Wie dit dus voor z'n auto tankt ipv witte diesel, doet aan belasting-ontduiking. Illegaal, dus. Eénmaal rode diesel getankt, kan dit nog zéér lange tijd opgespoord worden. De douane doet geregeld controles, en de boetes zijn niet mals voor wie betrapt wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: Diesel Vraag 7537
Die vraag heb je toch ook gehad bij onze oefenvragen LES 31 en bij onze proefexamens.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Diesel Vraag 7537
Ik denk dat je Les 30 bedoeld.GRO schreef:Die vraag heb je toch ook gehad bij onze oefenvragen LES 31 en bij onze proefexamens.
En zelfs daar vind je het niet
Daar staat namelijk:
Terwijl als ik de vraagsteller goed begrepen heb er op het examen gevraagd werd:Zwavelarme diesel is dan weer milieuvriendelijker dan gewone diesel.
Als er tussen de keuzemogelijkheden zwavelarm of gewone diesel staat, had hij inderdaad het antwoord kunnen vinden in les 30Op mijn examen kreeg ik de vraag welke diesel het MINST milieuvriendelijk is..
Als er echter keuze zou geweest zijn tussen rode of witte diesel moet ik het antwoord ook schuldig blijven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Diesel Vraag 7537
Sorrie, had inderdaad de oorspronkelijke vraag niet goed gelezen.
A/ Diezel met verminderd zwavelgehalte (zwavelarme).
x B/ Rode diesel.
C/ Witte diesel.
Rode diesel bevat 200 keer meer zwaveldeeltjes dan witte diesel
Rode diesel wordt gebruikt door de binnenvaart, de bouw en wegenbouw, locomotieven en tractoren in de landbouw. De landbouw neemt ongeveer 50% van de totale hoeveelheid rode diesel af. Deze rode diesel voldoet echter niet aan de milieunormen die gelden voor dieselolie die we normaal langs de weg kunnen tanken. De moderne diesel die we in onze auto's verstoken voldoet aan de nieuwe NEN590 norm; een zwavelpercentage van maximaal 10 ppm en verminderde uitstoot van fijnstof, terwijl de oude diesel 2000 ppm mag bevatten en veel meer fijnstof veroorzaakt. Gangbare diesel (o.a. voor het weg en landbouwverkeer) is dieselolie met een cetaangetal (=ontbrandingswaarde) van rond de 50. In de scheepvaart wordt diesel met een lager cetaangetal gebruikt omdat scheepsdiesels over het algemeen bij lagere toerentallen en hogere compressie werken. De ontbrandingsvertraging, die bij een lager cetaangetal hoort, is bij dit soort motoren geen bezwaar. De kwaliteit van diesel wordt in de scheepvaart aangegeven met HFO (Heavy Fuel Oil) of MDO (Marine Diesel Oil). Deze soort diesel is in het algemeen niet geschikt voor de vaak wat kleinere motoren die in plezierjachten staan gemonteerd of motoren van aggregaten.
A/ Diezel met verminderd zwavelgehalte (zwavelarme).
x B/ Rode diesel.
C/ Witte diesel.
Rode diesel bevat 200 keer meer zwaveldeeltjes dan witte diesel
Rode diesel wordt gebruikt door de binnenvaart, de bouw en wegenbouw, locomotieven en tractoren in de landbouw. De landbouw neemt ongeveer 50% van de totale hoeveelheid rode diesel af. Deze rode diesel voldoet echter niet aan de milieunormen die gelden voor dieselolie die we normaal langs de weg kunnen tanken. De moderne diesel die we in onze auto's verstoken voldoet aan de nieuwe NEN590 norm; een zwavelpercentage van maximaal 10 ppm en verminderde uitstoot van fijnstof, terwijl de oude diesel 2000 ppm mag bevatten en veel meer fijnstof veroorzaakt. Gangbare diesel (o.a. voor het weg en landbouwverkeer) is dieselolie met een cetaangetal (=ontbrandingswaarde) van rond de 50. In de scheepvaart wordt diesel met een lager cetaangetal gebruikt omdat scheepsdiesels over het algemeen bij lagere toerentallen en hogere compressie werken. De ontbrandingsvertraging, die bij een lager cetaangetal hoort, is bij dit soort motoren geen bezwaar. De kwaliteit van diesel wordt in de scheepvaart aangegeven met HFO (Heavy Fuel Oil) of MDO (Marine Diesel Oil). Deze soort diesel is in het algemeen niet geschikt voor de vaak wat kleinere motoren die in plezierjachten staan gemonteerd of motoren van aggregaten.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Diesel Vraag 7537
Wil dat dan zeggen dat Rode diesel en de stookolie die in huizen en eventueel fabrieken gebruikt wordt ook niet hetzelfde is
Als deze wel hetzelfde is kan ik me moeilijk voorstellen dat landbouw 50% af neemt.
Bij deze zijn we dus wel zeker, dat je gelijk had.
Als deze wel hetzelfde is kan ik me moeilijk voorstellen dat landbouw 50% af neemt.
@ gast,Ik denk dat de rode diesel het meest vervuilende is, maar weet het niet zeker.
Bij deze zijn we dus wel zeker, dat je gelijk had.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.