examenvragen alle reeksen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Benny, als je doet wat jij zegt, dan komt er dit van:

Afbeelding

A mag het kruispunt al een stukje oprijden, want hij belet daardoor niet dat C zijn voorrang van rechts neemt en linksaf slaat en hindert derhalve ook geen dwarsverkeer, wijl hij als tegenligger voorrang heeft op B die linksaf slaat.

B moet bij het linksaf slaan zijn bocht zo ruim mogelijk nemen. Hij mag zich dus niet in de opening tussen A en C wringen.

Als het dan al niet tot een aanrijding komt, waarbij B ten opzichte van A zal verantwoordelijk gesteld worden (bij het linksaf slaan geen voorrang verleend aan een tegenligger), dan staat op zijn minst de hele boel vast, zoals je ziet op de tekening.

Dus naar mijn bescheiden mening is het eerst C, dan A en dan B.

Of zie jij het anders?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Of zie jij het anders?
Zeker weten dat ik het anders zie:

A moet voorrang geven aan C want die komt van rechts.
C moet voorrang geven aan B want die komt van rechts.

Quote: A mag het kruispunt al een stukje oprijden, want hij belet daardoor niet dat C zijn voorrang van rechts neemt en linksaf slaat en hindert derhalve ook geen dwarsverkeer, wijl hij als tegenligger voorrang heeft op B die linksaf slaat.
Nu vindt dat je wel heel ver gaat, want A mag het kruispunt niet oprijden als hij niet weet dat hij er onmiddelijk vanaf kan.

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Quote: Dus naar mijn bescheiden mening is het eerst C, dan A en dan B.
Je weet dat we het hebben over de voorrang van rechts.
Kun je me een reden geven waarom C geen voorrang zou moeten geven aan B Want bij mijn weten komt die van rechts.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Afbeelding
Dus naar mijn bescheiden mening is het eerst C, dan A en dan B.
*Beep* Foutief antwoord...

Geen borden op je figuur, dus moet elk voertuig voorrang van rechts verlenen...

Wat wil zeggen zoals Benny zei:
- Eerst voertuig B, want deze komt van rechts tov voertuig C
- Daarna voertuig C, want deze komt van rechts voor voertuig A
- Hierna voertuig A

Als voertuig C er niet zou zijn:
- Eerst voertuig A, want deze gaat rechtdoor
- Daarna voertuig B

Als je nu echt nog wat verder gaat nadenken, kan je je figuur nog anders bekijken... C stopt voor B want deze komt van rechts, maar een voertuig dat stopt, verliest voorrang, dus mag A doorrijden (Tenzij A ook gestopt is, dan moet hij wel weer voorrang geven)...

Zulke situaties hebben -lijkt mij- veel te maken met hoffelijkheid... Als er een ezel tussenzit die écht geen voorrang wil geven, zal dit nooit goed komen...

Als iedere chauffeur nu eens rekening hield met de anderen rond hem, en niet altijd rap rap overal moet zijn, zou het veel simpeler zijn
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Die had ik zien aankomen. Daarom dat ik schreef: A mag het kruispunt al een stukje oprijden, want hij belet daardoor niet dat C zijn voorrang van rechts neemt en linksaf slaat en hindert derhalve ook geen dwarsverkeer, wijl hij als tegenligger voorrang heeft op B die linksaf slaat.
Benny schreef: Kun je me een reden geven waarom C geen voorrang zou moeten geven aan B
Neen, C moet voorrang geven aan B.

Het probleem is dat elke bestuurder hier voorrang moet geven aan een andere: A aan C en C aan B (voorrang van rechts), en B aan A (voorrang van de tegenliggers bij linksaf slaan).

Als elke bestuurder die voorrang heeft, die ook wil nemen, komt het onvermijdelijk tot een deadlock en mogelijk zelfs tot een aanrijding.

Dit is exact hetzelfde als een "gewoon" kruispunt waar 4 wegen samenkomen, en er ongeveer op hetzelfde ogenblik uit elke weg een wagen het kruispunt nadert: als ze allen de voorrang van rechts toepassen, rijden ze elkaar muurvast. Ze zijn dan allemaal gestopt, maar geen enkele durft als eerste te vertrekken, want daardoor verliest hij zijn voorrang. Dus staan ze nog altijd muurvast.

Zo zie je maar: voorrang van rechts is een rotding. In een normale situatie, zoals in de voorgaande paragraaf beschreven, werkt voorrang van rechts immers niet. Daarom ben ik er voorstander van om aan elk kruispunt met voorrangsborden (of verkeerslichten indien nodig) te werken.

Juridisch is er dus geen oplossing. Maar laten we nu eens verkeerstechnisch de drie mogelijkheden bekijken.

C vertraagt vóór het kruispunt om aan te geven dat hij niet van plan is zijn voorrang van rechts op A te nemen. Het is nu volkomen logisch dat A doorrijdt. B rijdt ondertussen ver genoeg om duidelijk te maken dat hij C niet zal laten voorgaan, en slaat vervolgens linksaf. Ten slotte slaat ook C linksaf.

B vertraagt vóór het kruispunt om aan te geven dat hij niet van plan is zijn voorrang van rechts op C te nemen. Het is nu volkomen duidelijk dat C linksaf kan slaan, vervolgens A rechtdoor kan rijden, en ten slotte ook B linksaf kan slaan.

A vertraagt vóór het kruispunt om aan te geven dat hij niet van plan is voorrang te nemen. Maar aan welke voorrang verzaakt hij? Wil hij B laten linksaf slaan en vervolgens C, die voorrang van rechts op A heeft, ook laten linksaf slaan? Of wil hij enkel maar C, die voorrang van rechts op A heeft, laten linksaf slaan, en vervolgens versnellen, vermits hij voorrang heeft op B? Als B voorrang van rechts neemt op C en begint met linksaf te slaan, is het heel goed mogelijk dat het tot een aanrijding tussen A en B komt, omdat A alleen maar wilde vertragen om aan C voorrang van rechts te geven, maar niet om te verzaken aan zijn voorrang als tegenligger op B.Juist daarom vind ik het bijzonder gevaarlijk dat B als eerste probeert zijn weg te vervolgen door linksaf te slaan.

Kun je daar inkomen, Benny, of heb jij wellicht misschien een goede reden om aan een andere oplossing de voorkeur te geven?
Rafael schreef: Geen borden op je figuur, dus moet elk voertuig voorrang van rechts verlenen...
* Beep * Fout.

A moet voorrang van rechts verlenen aan C, en C moet voorrang van rechts verlenen aan B. Maar B moet aan niemand voorrang van rechts verlenen (je moet de situatie bekijken zoals hij aankomt op het kruispunt, niet als hij al half linksaf geslagen is). Wel moet B aan A voorrang verlenen omdat hij linksaf slaat en B een tegenligger is.
Quote: Als er een ezel tussenzit die écht geen voorrang wil geven, zal dit nooit goed komen
Maar er zijn meer ezels die erin slagen achter een stuur te kruipen dan tijgers in een tank hoor.
Quote: Als iedere chauffeur nu eens rekening hield met de anderen rond hem
Dat is zó belangrijk, dat het in de allereerste paragraaf van het Duitse verkeersreglement staat: "gegenseitige Rà¼cksicht" - wederzijds met elkaar rekening houden (zie mijn onderschrift).

Maar in de praktijk zul je dikwijls ervaren dat, als één van beide bestuurders geen verstand heeft, de andere verstand voor twee moet aan de dag leggen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Maar in de praktijk zul je dikwijls ervaren dat, als één van beide bestuurders geen verstand heeft, de andere verstand voor twee moet aan de dag leggen.
Kan ik van meespreken...

Maar, de vraag die jij hier stelt, zit dacht ik ook tussen de oefenvragen op deze site, waarbij de voorrang van rechts wordt toegepast. Dus volgorde B-C-A. Ik meen me te herinneren dit toch identiek gezien te hebben hier, maar vind het niet terug op dit moment, dus mogelijk verwar ik deze met andere vragen.

Verder begrijp ik je punt best, dat voorrang van rechts zever is... Ik vind deze regel sowieso al irritant, omdat deze geldt zonder borden... Vraag me af welke idioot zoiets uitvindt... Een bord, zie je direct, een zijstraat, .. soms...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Rafael,

Als er alleen maar met voorrang van rechts diende rekening gehouden te worden, was het eenvoudig. Maar het probleem is dat de voorrang van rechts geen voorrang heeft op de voorrang van de tegenliggers als je linksaf slaat, en omgekeerd.

Hier is, met de beperkte mogelijkheden waarover autobestuurders al rijdend beschikken om met elkaar te communiceren, enig overleg nodig. Maar de bedoeling van het verkeersreglement was juist dat er duidelijke afspraken zouden bestaan, zodat we niet geregeld aan een kruispunt moeten uitstappen en met mekaar een praatje slaan om af te spreken wie er eerst zal verder rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Kun je daar inkomen, Benny, of heb jij wellicht misschien een goede reden om aan een andere oplossing de voorkeur te geven?
Zo kunnen we bezig blijven denk ik.

Maar er is een andere mannier waarop de dingen kunnen gebeuren.

A moet stoppen om C voorrang te verlenen.
C moet stoppen om B voorrang te verlenen.

A en C verliezen vanaf het moment dat ze terug vertrekken hun voorrang dus kan B ongehinderd verder rijden. (is inderdaad gevaarlijk)

Het probleem waardoor wij het hier niet eens geraken is weer eens het feit dat er 2 verkeersreglementen bij elkaar komen en elkaar dwarsbomen.

1)het feit dat we voorrang aan rechts moeten geven en 2) het feit dat afslaand verkeer voorrang moet geven aan rechtdoor gaand verkeer.

In mijn opleiding hebben we dit al dikwijls besproken en daar kreeg ik altijd te horen dat bij de voorrang van rechts

richting geen rol speelt maar het is inderdaad zo dat dat nergens in de wetgeving over de voorrang het ergens vermeld staat!
Quote: Zo zie je maar: voorrang van rechts is een rotding. In een normale situatie, zoals in de voorgaande paragraaf beschreven, werkt voorrang van rechts immers niet. Daarom ben ik er voorstander van om aan elk kruispunt met voorrangsborden (of verkeerslichten indien nodig) te werken.
Dit heb ik al duizend maal gezegd men plaatst duizenden borden teveel op onze wegen maar op zo een kruispunt plaatst men er 4 te weinig.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

bron: wees wegwijs druk sept 2005 blz.56
Quote: Voorrang aan rechts

Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op regelmatige wijze van rechts komt.

Rechts heeft voorrang betekend dus dat elke bestuurder voorrang moet verlenen aan elke bestuurder die rechts van hem komt en dat hij hem in zijn rijrichting niet mag storen.het doet er niet toe welke richting deze bestuurder kiest, hij rijdt rechtdoor, slaat rechts of links af. Zijn voorrang blijft steeds gelden.
Beste Jozef zoals je hier kunt lezen schrijft de laatste nieuwe versie van "wees wegwijs" net hetzelfde over de voorrang van rechts als ik.

Namelijk dat de richting in dit geval geen rol speelt en ik dus als zijnde een bestuurder die links afslaat voorrang heb op diegene die rechtsdoor rijdt op voorwaarde dat ik natuurlijk van rechts kom.(op een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is)

Ik ben het wel met je eens dat het zich eigenlijk tegenspreekt omwille van art 19.

En ik vindt het spijtig dat het dus ook in de wetgeving niet zo staat geschreven.
Maar als ik verkeerd ben dan kan "wees wegwijs" haar boeken ook best terug opnieuw schrijven (en ik heb het nog maar 2 dagen )
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Benny,

Er bestaan in België slechts 4 rechtsbronnen:

de wet (en de in uitvoering daarvan genomen besluiten, decreten en verordeningen)de rechtspraak (doch enkel een arrest van het Hof van Cassatie is bindend voor alle lagere rechtbanken).de rechtsleer (uitgaande van gerenomeerde juristen).de gewoonte (bij gebrek aan andere rechtsbron, bijvoorbeeld de opzeggingstermijn in een bepaalde streek voor een mondelinge huurovereenkomst).Wees Wegwijs behoort net zomin tot die rechtsbronnen als jij en ik.
Je schreef: Rechts heeft voorrang betekent dus dat elke bestuurder voorrang moet verlenen aan elke bestuurder die rechts van hem komt en dat hij hem in zijn rijrichting niet mag storen. Het doet er niet toe welke richting deze bestuurder kiest, hij rijdt rechtdoor, slaat rechts of links af."
Hier geeft Wees Wegwijs dus duidelijk aan dat je de situatie moet beschouwen zoals de bestuurder aankomt op het kruispunt, en niet op basis van de richting die hij vervolgens kiest.
Je schreef: en ik dus als zijnde een bestuurder die links afslaat voorrang heb op diegene die rechtdoor rijdt op voorwaarde dat ik natuurlijk van rechts kom.(op een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is).
Volledig akkoord. Laten we dit even toepassen:

Afbeelding

Bestuurder A moet voorrang geven aan bestuurder C, die rechts ten opzichte van bestuurder A aankomt op het kruispunt. Zoals je schreef, speelt het daarbij geen rol dat bestuurder C gaat linksaf slaan.

Evenzo moet bestuurder C voorrang van rechts verlenen aan bestuurder B, die rechts van bestuurder C aankwam op het kruispunt.

Bestuurder A moet evenwel geen voorrang geven aan bestuurder B. Toen B op het kruispunt aankwam, kwam A immers niet rechts van hem aan, doch als tegenligger. Hier is dan ook geen sprake van voorrang van rechts. Wel geldt hier art. 19, dat bestuurder B, die links afslaat, verplicht voorrang te verlenen aan de tegenligger A op de weg die hij gaat verlaten.

Wat dunkt jou, Benny?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik denk dat ik bij de volgende samenkomst van de moderators kleine auto's etc ga meebrengen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

eugeen schreef: Ik denk dat ik bij de volgende samenkomst van de moderators kleine auto's etc ga meebrengen.
Geen slecht idee, Jozef blijft bij zijn standpunt en ik kan hem daarin zelfs begrijpen maar ik blijf bij het mijne.

Ik heb al eerder hierover geschreven dat dit de uitkomst is van 2 verkeersregels die elkaar tegenspreken en het klopt dat "wees wegwijs"
geen geldige rechtsbron is in dit geval.

Maar ik zou dan in dit geval wel eens willen weten hoe "goca" erover denkt,
want we kunnen uren met onze speelgoedauto's spelen bij onze bijeenkomst dan nog zie ik het niet zitten dat Jozef en ik overeenkomen

(Alleen over dit onderwerp wel te verstaan )
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je schreef: Jozef blijft bij zijn standpunt en ik kan hem daarin zelfs begrijpen
Beste Benny, bedankt voor je begrip waarmee je al geruime tijd met mij weet van gedachte te wisselen over deze aangelegenheid.
Je schreef: maar ik blijf bij het mijne
Daarvoor kan ik van mijn kant alle begrip opbrengen zolang ik je van mijn visie niet weet te overtuigen.
Je schreef: Maar ik zou dan in dit geval wel eens willen weten hoe "goca" erover denkt
Dat is interessant voor onze bezoekers die een examen gaan afleggen. Maar daarnaast lijkt het mij ook belangrijk dat we weten hoe het nu werkelijk moet, kwestie van ongevallen te vermijden.
Je schreef: want we kunnen uren met onze speelgoedauto's spelen bij onze bijeenkomst
Op onze leeftijd (vooral de mijne) moeten we er dan wel voor zorgen dat we op tijd kunnen weglopen als er een paar mannen met witte jassen binnenkomen hé ...
Je schreef: dan nog zie ik het niet zitten dat Jozef en ik overeenkomen
Ik wel hoor, Benny. Ik heb het al geschreven: er moet ons iets ontgaan, het gaat eindigen met "Ach zo, dát bedoelde je". Want ik wil jou niet linksaf zien slaan als er net uit de tegengestelde richting een 40-tonner in volle vaart aangedonderd komt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik wel hoor, Benny. Ik heb het al geschreven: er moet ons iets ontgaan, het gaat eindigen met "Ach zo, dà¡t bedoelde je".
we zullen er vroeg of laat wel uit geraken
Quote: Want ik wil jou niet linksaf zien slaan als er net uit de tegengestelde richting een 40-tonner in volle vaart aangedonderd komt.
Dank je wel Ik wil zelfs die 40-tonner niet in volle vaart zien af komen aan een kruispunt waar de voorrang van rechts geld
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Jozef,

dat is nog eens een snel antwoord. Ik ben het helemaal eens met wat je zegt. De eerste keer dat ik de vraag las zag ik het als een Y-splitsing en inderdaad dan heeft iedereen voorrang op elkaar, pas bij langer kijken ben ik het als een T-splitsing gaan zien misschien vanwege die huizen dat ik dat daardoor als een rechte lijn.
Anyway, beter voorrang onnodig aan de ander geven dan het terecht nemen en een botsing hebben.

Overigens, als er op het forum nog eens vragen van medische aard zijn van de gasten of moderators (bijv. naar aanleiding van het hoofdstuk eerste hulp of alcohol), dan mag je ze naar mij doorspelen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: als er op het forum nog eens vragen van medische aard zijn van de gasten of moderators (bijv. naar aanleiding van het hoofdstuk eerste hulp of alcohol), dan mag je ze naar mij doorspelen.
Hartelijk dank voor dit waardevolle aanbod vanwege een student geneeskunde! We zullen er dankbaar gebruik van maken als de gelegenheid zich voordoet.
Plaats reactie