examenvragen alle reeksen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik wil het allemaal niet nog ingewikkelder maken, maar ik zie het anders dan jullie. Ik had zelf auto C geantwoord en begreep niet waarom het antwoord fout is.

Ik vind dat hier sprake is van een T-splitsing, maar niet --! zoals Jozef beschrijft. Voor mij is de weg van auto B naar auto C (waar de huizen langs staan als één weg, en komt de weg waar auto A opstaat daarop uit. Auto's A en B slaan dus naar links af en auto C gaat rechtdoor (dit maar ter illustratie van hoe ik het kruispunt zie) En in dat geval komt auto B rechts ten opzichte van auto A en heeft auto B daarom orrang op auto A.

Ik denk dat we hier nooit uit gaan komen omdat iedereen (voorzover ik gelezen heb) dit kruispunt anders ziet. Ik vraag me dan ook af ofdat ze zo'n vraag op het examen zou mogen stellen, want hier is geen goed of fout antwoord op, want niemand kan volgens mij met zekerheid zeggen hoe dit kruispunt nu in elkaar zit, dat hangt maar van je perspectief af.
De overheid heeft hier dan ook nagelaten om duidelijk aan te geven met markering van de weg of borden wie voorrang moet verlenen.

Ikzelf zou in zo'n situatie voorrang verlenen aan de ander (als ik twijfel), tenzij die ander dat ook doet dan zou ik wel doorrijden. Dat gaat het snelst lijkt mij.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@ Kathleen
Breek je kop niet over de discussie, ik denk dat iedereen (ook de moderatoren) moeite heeft het nog goed te kunnen volgen, anders zou de discussie ook niet zo lang zijn.
Ik denk dat als je deze vraag op het examen zou krijgen, dat je dan gewoon geluk moet hebben dat je dezelfde mening hebt als de bedenker van de vraag, want duidelijk is dat de deskundigen (Jozef, Eugeen, Benny, Digital) het hier niet over eens kunnen worden.

Veel succes met je examen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik begrijp je volkomen, Kathleen.

Het is wel zo dat niet alle verkeersvragen even eenvoudig te beantwoorden zijn, waardoor er een gedachtenwisseling plaatsheeft. Misschien zouden we in een laatste posting het resultaat van die discussie kunnen samenvatten, zodat iemand die enkel maar in het antwoord geïnteresseerd is, de hele discussie niet hoeft door te nemen.

Ook moeten we - ik zeker niet nagelaten - erover waken om tijdig een nieuwe draad te beginnen als we beginnen af te wijken van het eigenlijke onderwerp van de draad.

Bedank voor je opmerking.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Alvast een begin van de samenvatting (een poging toch):

Volgens mij was het probleem dat het niet duidelijk is wat hier de doorlopende weg is en wat de kruisende weg is.
Daardoor ziet de een het als een Y-splitsing en de ander ziet het weer als een T-splitsing en daar zijn ook nog eens verschillende varianten van mogelijk.

De oorzaak van het probleem is dat de overheid heeft nagelaten dat duidelijk te maken dmv strepen of borden.

Als je in de praktijk zo'n situatie tegenkomt, dan is het beter om voorrang te geven dan te nemen, zo voorkom je ongelukken.


Ik pretendeer niet dat dit een volldige en adquate samenvatting is, maar het zal ms anderen wat op weg helpen.
kathleen

Bericht door kathleen »

seg zouden jullie die lange discussies niet ergens privé doen want nu kan ik er helemaal niet meer aan uit en mijne kop draait van al die voorangen van rechts en straks moet ik examen doen heeelp!!!
Plaats reactie