De verschillende lichten aan een auto?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GroteDwerg
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2016, 18:32

De verschillende lichten aan een auto?

Bericht door GroteDwerg »

Hallo,

Ik ben bezig met het hoofdstuk over de lichten van een auto en ik heb twee vragen (eigenlijk zijn het er meer maar voor de gemakkelijkheid deel ik ze op in twee).

Vraag 1:

Men zegt dat er vier soorten lichten zijn: de dimlichten, de grootlichten, de mistlichten, de standlichten.
Ik snap alle lichten buiten de functie van de standlichten. Wanneer zet je deze aan? Of gaan deze automatisch aan te samen met de dimlichten en de grootlichten?

Vraag 2:
In het hoofdstuk van parkeren en stilstaan binnen de bebouwde kom wordt er gesproken van de parkeerlichten. Wat zijn de parkeerlichten? En als je alleen de parkeerlichten langs de zijde van de aslijn aan moet steken, is dat niet gevaarlijk (dan kan men je verwarren met een fietser of brommer)? Waarom zou je dat eigenlijk doen, alleen maar langs eenzijde de lichten aansteken? Dubbele lichten, dubbele zichtbaarheid, dubbele veiligheid?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen met mij rare vragen (bemerkingen).

:D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: De verschillende lichten aan een auto?

Bericht door Stefan Peeters »

Standlichten zijn de zwakke lichtjes die je aan de voorkant van een auto ziet.

Bij een lichtschakelaar heb je meestal drie standen: uit, standlicht en dimlicht (in die volgorde). De grootlichten worden meestal bediend met een hendel aan het stuur.
De standlichten branden altijd samen met de achterlichten.

Parkeerlichten zijn in feite standlichten die aan één zijde van het voertuig branden. Duitse auto's zijn hiervan meestal voorzien, andere niet noodzakelijk. Bij het gebruik van parkeerlichten verbruik je minder stroom, je steekt immers maar de helft van je standlichten aan...

Je moet bij het gebruik van de parkeerlichten het licht aansteken aan de kant waar de andere weggebruikers passeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: De verschillende lichten aan een auto?

Bericht door Benny Stinkens »

GroteDwerg schreef:Ik snap alle lichten buiten de functie van de standlichten. Wanneer zet je deze aan?
Standlichten worden gebruikt bij stilstaan en parkeren. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie