Verdrijvingsvlakken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Kathleen

Verdrijvingsvlakken

Bericht door Kathleen »

hallo,

ik heb een vraag over verdrijvingsvlakken.
normaal gezien mag je daar niet over rijden hé,
maar wat bij een situatie zoals in roeselare:

er is een tweevaksbaan: één om rechtdoor te gaan + rechts af te slaan, en een om naar links af te slaan.
nu, op deze om naar links af te slaan zijn verdrijvingsvlakken getekend tot enkele meters voor de lichten. daardoor kunnen er niet zoveel auto's staan.
als je de regels zou volgen zou je er eigenlijk niet op mogen rijden, maar wat als je de mensen achter jou (die rechtdoor of naar rechts moeten) ophoudt??? mag je dan over de verdrijvingsvlakken om toch op het linker baanvak te kunnen?

groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Neen, beste Kathleen, om te vermijden dat je even het achteropkomend verkeer zou ophouden, mag je niet over een verdrijvingsvlak rijden.

Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen zou je er mogen overrijden zonder een overtreding te begaan, bijvoorbeeld:
op bevel van een bevoegd persoon.als het noodzakelijk is om doorgang te verlenen aan een prioritair voertuig.als je anders vanwege een hindernis (ongeval, wegverzakking, enz.) het achteropkomend verkeer gedurende lange tijd onmogelijk zou maken.als je niet anders kan om een ongeval te vermijden.
kathleen

verdrijvingsvalkken

Bericht door kathleen »

sorry dat ik hier nog eens over begin,
maar ik heb niet lang geleden nog eens problemen gehad met die verdrijvingsvlakken:

ik mocht mij in feite nog niet op het linkervak zetten om links af te slaan, want er stond een hele file om links af te slaan tot vlak na het verdrijvingsvlak, zette ik me op het linker vak, zou ik op het verdrijvingsvlak staan.
het probleem was: ik moest dus op de rijbaan blijven staan om recht door te gaan, maar het werd juist groen voor de mensen die rechtdoor moesten.
ik mocht dus niet links gaan, maar ik hield wel een héle rij mensen op achter mij die rechtdoor wilden.

ik ben dan maar rechtdoor gegaan, maar wat moet ik dan doen in zo'n situatie???
deze verdrijvingsvlakken stoppen echt véél te dicht voor de lichten, zonder enige functie, en in dit geval houden ze het verkeer zelfs op!?!


groetjes,
kathleen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding Afbeelding

Zo een beetje deze situatie.

Ook mijn vraag: Waar moet de blauwe auto zich opstellen indien hij links wil afslaan?

Omdat ik denk dat hierover wel gediscussieerd zal worden, verplaats ik het naar het discussiegedeelte.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Waar moet de blauwe auto zich opstellen indien hij links wil afslaan?
Waar hij op de tekening staat. In geen geval:

Nog wat verder rijden en dan verderop maar tussen de voertuigen op de rijstrook om linksaf te slaan wringen. De kans is groot dat ze dit (terecht) onmogelijk zullen maken.Op de verdrijvingsvlakken gaan staan.Het probleem is dat er soms achteropkomende bestuurders toch al vanop de verdrijvingsvlakken gaan staan aanschuiven, en dan de blauwe wagen er op de plaats waar hij op de tekening staat niet willen tussenlaten.
Plaats reactie