Vraagje betreffende voorrang

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Robins

Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Robins »

Ik heb nog al eens de neiging om te wachten aan een straat, waarbij er niemand van L en R komt maar wel van voor je. Moet ik niet wachten om te zien wat die doet. Als die zijn pinkers gebruikt zal ik het normaal wel weten. Maar bij een fietser weet je dat niet.

Hoe pak je dit aan zonder stress? Tips altijd welkom.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door GRO »

Bekijk eens goed deze pagina en het korte filmpje

http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles21.htm
Robins

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Robins »

Maar dan moet je toch eerst zien wat die gaat doen? Tenzij ik naar R ga (korte bocht) of rechtdoor ga. Want korte bocht en rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang. Ga ik naar L moet ik zien of de auto pinkt naar dezelfde richting, dan kunnen we elkaar kruisen. Pinkt hij naar rechts, langste weg laat ik hem voor. Pinkt hij niet en ik ga naar L, dan weet ik dat die rechtdoor gaat.

Of toch anders aanpakken aan zo'n kruispunt?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Inazuma »

Als je zelf rechtsaf gaat of rechtdoor is er toch geen enkel probleem met een tegenligger :?:
Tenzij die tegenligger zou afslaan, maar dat zie je dan wel - en reageer er dàn ook op

Als je zelf links afslaat, moet je voorrang verlenen ...
Dus tegenligger laten passeren als je er er niet ruim & veilig voor kan afslaan.


Ik heb aan de hand van je vragen, eerlijk gezegd de indruk dat je te weinig oefent op de weg, en teveel situaties & je reactie daarop zit te bedenken ...
Je rijdt niet rond met een mentale fichebak om "standaard situaties" uit te kiezen.
Je moet rondrijden met je parate, theoretische kennis van de wegcode, en op basis daarvan je beslissingen nemen ... en aanpassen aan de realiteit (bestuurders die de wegcode niet volgen)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door de rijprof »

Ik heb nog al eens de neiging om te wachten aan een straat, waarbij er niemand van L en R komt maar wel van voor je. Moet ik niet wachten om te zien wat die doet. Als die zijn pinkers gebruikt zal ik het normaal wel weten. Maar bij een fietser weet je dat niet.
Pas gewoon de voorrangsregels toe.
- Als jij en jouw tegenligger rechtdoor rijden, is er geen probleem.
- Als jij rechtdoor wil rijden en jouw tegenligger links wil afslaan, moet jouw tegenligger aan jou voorrang verlenen, dus geen probleem.
- Als jij rechts gaat afslaan moet jouw tegenligger aan jou voorrang verlenen, dus geen probleem.
- Als jij LINKS wil afslaan moet jij aan jouw tegenligger voorrang verlenen.
- Als je beiden links wil afslaan moet je elkaar rechts voorbijrijden en dan afslaan, op zich geen probleem, maar wel opletten en voorrang verlenen aan de andere tegenliggers die rechtdoor rijden.
- Als je beiden links wil afslaan en er zijn pijlen op de grond geschilderd waardoor je voor elkaar moet afslaan, is er ook geen probleem, maar wel opletten en voorrang verlenen aan de andere tegenliggers die rechtdoor rijden.

Conclusie: Let goed op dat je voorrang verleent aan jouw tegenliggers als je links wil afslaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robins

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Robins »

Ja inderdaad, de voorrangsregels zijn zo nog eens duidelijk uitgelegd.

En ga je naar R sowieso in R spiegel kijken EN over de schouder want komen er fietsers, voetgangers hebben deze voorrang. (ga je naar L, idem)

Maar nu in functie van die voorrangsregels die mooi uitgelegd staan voor auto's. Wat met fietsers en voetgangers. Als een auto moet stoppen om je voorrang te verlenen, moet een fietser dat in feite ook (om het simpel te houden) en een voetganger in feite ook. TENZIJ deze als je door de straat gerekend komt, en deze dan oversteekt in het midden van de straat, want dan snijd je hen de pas af.

Nu kwam ik een straat gereden en wou ik naar R afslaan maar voor ik wil afslaan komt die van voetpad maar omdat er geen oversteekplaats was voor voetgangers, mocht ik hem in feite geen voorrang verlenen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door de rijprof »

Robins schreef:Nu kwam ik een straat gereden en wou ik naar R afslaan maar voor ik wil afslaan komt die van voetpad maar omdat er geen oversteekplaats was voor voetgangers, mocht ik hem in feite geen voorrang verlenen.
Toch wel!
Opgelet! Je moet ook voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die jij gaat oprijden als je afslaat, zelfs zonder oversteekplaats (!).
Eens je opnieuw rechtdoor rijdt, moet je geen voorrang aan de voetgangers verlenen die de rijbaan willen oversteken, behalve als er een oversteekplaats voor voetgangers is zonder verkeerslichten.
Dit staat bij de regels over richtingsverandering.
wegcode.be schreef:Artikel 19. Richtingverandering
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robins

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Robins »

Bedankt voor de verduidelijking. En hierboven staan de voorrangsregels ook mooi uitgelegd.

Maar nu in functie van die voorrangsregels die mooi uitgelegd staan voor auto's. Wat met fietsers en voetgangers?

Als een auto moet stoppen om je voorrang te verlenen, moet een fietser dat in feite ook (om het simpel te houden) en een voetganger in feite ook. TENZIJ deze als je door de straat gerekend komt, en deze dan oversteekt in het midden van de straat, want dan snijd je hen de pas af.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Inazuma »

Robins schreef: Als een auto moet stoppen om je voorrang te verlenen, moet een fietser dat in feite ook (om het simpel te houden)
Beiden zijn bestuurders, en dienen dus dezelfde voorrangsregels en -borden te volgen.

en een voetganger in feite ook.
Voor en tegenover voetgangers zijn er àndere voorrangsregels dan tegenover bestuurders ...
Robins

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Robins »

Dus is er een oversteekplaats voor voetgangers hebben ze voorrang? Is er een voetpad en geen oversteekplaats hebben ze geen voorrang?

Fietsers dus behandelen zoals auto's, komen ze van links gereden de fietsers, dan heb ik in de auto voorrang?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door de rijprof »

Het staat allemaal mooi uitgelegd + filmpjes op www.gratisrijbewijsonline.be
Onnodig om telkens alle vragen i.v.m. de voorrangsregels hier te stellen.
Bekijk de theorie en als je dan nog een vraag of twijfel hebt, mag je die gerust stellen maar het is niet de bedoeling dat we hier de volledige theorie gaan herhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robins

Re: Vraagje betreffende voorrang

Bericht door Robins »

Ik denk dat ik het nu beter ga toepassen nu ik alles nog een keertje heb overlopen. Misschien zorgt dit ervoor dat ik wat sneller ga durven reageren?

Maar niet noodzakelijk stoppen, kun je dan in 2de blijven? afremmen op de motor, rem gereed houden voor als er toch moet gestopt worden?
Je kunt toch ook terug vertrekken in 2de? Dat zou het gemakkelijker maken en zou volgens mij de kers op de taart zijn als je dat kan en durft. Dan ga je minder met die eerste versnelling in je hoofd zitten? En kan de aandacht wat meer naar het verkeer?

Ik ben trouwens een paar keer per ongeluk in de 2de versnelling gestart. Dan heb ik volgens mij dus kracht gegeven (genoeg toeren) en dan puntje gezocht maar voet langer stil aan het puntje tot hij goed weg is?

Langs de andere kant kun je ook beter naar de eerste (als dat echt moet) als je voet op de rem kan blijven terwijl je schakelt?
Plaats reactie