Examen moeilijker in toekomst

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Questionmark3

Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Questionmark3 »

De kranten staan er weer vol van: er komen weer manoeuvres bij (ik geloof 3 en het wordt duurder) Hoe kun je je examen om den duur nog halen. Het is geldklopperij, nu al gaan de meeste 3x terug. Wat gaat dat geven? Maar ja, zo worden ze weer rijker.

Ik vind het erg frustrerend om nog een rijbewijs te halen. Maar nu de vraag: voor wie en wanneer gaat dit in? Haal je in 2016 nog een voorlopig rijbewijs af ontsnap je er misschien nog aan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Stefan Peeters »

Toen ik mijn rijbewijs behaald heb (dat was ergens in de vorige eeuw...) mochten we ook maar 1 zware fout maken op ons theorie-examen.

En de manoeuvres die nu voorgesteld worden zaten er toen ook in: niet geslaagd op de manoeuvres betekende toen niet rijden op de openbare weg.

Het wordt hoog tijd dat men de lat opnieuw wat hoger legt...
Hoe kun je je examen om den duur nog halen
Door je theorie grondig te studeren en te zorgen dat je voldoende praktijkervaring opdoet voordat je aan het examen begint.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Questionmark3

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Questionmark3 »

Voor een stresskip als ik is het niet goed. Zo kun je blijven buizen. Ik heb al gehoord dat stress afgestraft wordt want ze kunnen dat interpreteren als: die is niet zeker. Wanneer gaat deze nieuwe regel in?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door GRO »

Gaat in voege juni 2017
Questionmark3

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Questionmark3 »

Begin 2017? Is dat voor wie een voorlopig rijbewijs afhaalt in 2017?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Inazuma »

Questionmark3 schreef:Begin 2017? Is dat voor wie een voorlopig rijbewijs afhaalt in 2017?
Zal zoiets worden

wie onder de oude regeling begint, doet er normaal onder verder
Questionmark3

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Questionmark3 »

Dus stel dat je nog met oud voorlopig rijbewijs zat maar je hebt opnieuw je theorie behaald bv eind 2015, begin 2016 en je vraagt in 2017 je voorlopig rijbewijs aan. Dan val je ook nog onder oude regeling? Want ze tellen allicht vanaf dat je je theorie behaald hebt.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Inazuma »

Questionmark3 schreef:Dus stel dat je nog met oud voorlopig rijbewijs zat maar je hebt opnieuw je theorie behaald bv eind 2015, begin 2016 en je vraagt in 2017 je voorlopig rijbewijs aan. Dan val je ook nog onder oude regeling? Want ze tellen allicht vanaf dat je je theorie behaald hebt.
Zal - maar het blijft koffiedik kijken - meer waarschijnlijk afhankelijk zijn van het moment dat je een voorlopig rijbewijs aanvraagt
Was voordien ook al zo
Rhand
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2015, 17:46

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Rhand »

Stefan Peeters schreef:Toen ik mijn rijbewijs behaald heb (dat was ergens in de vorige eeuw...) mochten we ook maar 1 zware fout maken op ons theorie-examen.

En de manoeuvres die nu voorgesteld worden zaten er toen ook in: niet geslaagd op de manoeuvres betekende toen niet rijden op de openbare weg.

Het wordt hoog tijd dat men de lat opnieuw wat hoger legt...
Hoe kun je je examen om den duur nog halen
Door je theorie grondig te studeren en te zorgen dat je voldoende praktijkervaring opdoet voordat je aan het examen begint.
Je bent echt zwaar ziek in je hoofd als je denk dat examens nu simpeler zijn als vroeger.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door GRO »

Je bent echt zwaar ziek in je hoofd als je denk dat examens nu simpeler zijn als vroeger.
Lesgevers die al jaren dat beroep hebben en al jaren haast dagelijks mee examens gaan doen zeggen allemaal dat het momenteel gemakkelijker is als een aantal jaar geleden.
Die mensen hebben ervaring. Maken het al jaren mee.

Jij noemt die mensen 'zwaar ziek in hun hoofd' omdat zij dat op basis van hun ervaring dat beweren.
Ben jij 3 of 5 jaar of 10 geleden ook haast dagelijks met jongeren mee examens gaan doen om dat te beweren?
Of zit jij zo maar wat te kletsen?
Rhand
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2015, 17:46

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Rhand »

GRO schreef:
Je bent echt zwaar ziek in je hoofd als je denk dat examens nu simpeler zijn als vroeger.
Lesgevers die al jaren dat beroep hebben en al jaren haast dagelijks mee examens gaan doen zeggen allemaal dat het momenteel gemakkelijker is als een aantal jaar geleden.
Die mensen hebben ervaring. Maken het al jaren mee.

Jij noemt die mensen 'zwaar ziek in hun hoofd' omdat zij dat op basis van hun ervaring dat beweren.
Ben jij 3 of 5 jaar of 10 geleden ook haast dagelijks met jongeren mee examens gaan doen om dat te beweren?
Of zit jij zo maar wat te kletsen?
Mss makkelijker als een paar jaar geleden maar als je post leest insinueert hij dat het makkelijker was 16+ jaar geleden (vorige eeuw) als je dat denk ben je toch hard mis hoor.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door GRO »

als je post leest insinueert hij dat het makkelijker was 16+ jaar geleden (vorige eeuw) als je dat denk ben je toch hard mis hoor
Ik denk toch dat jij niet goed leest.
Stefan zegt dat het vorige eeuw (voor het jaar 2000) moeilijker was.

Theorie: Je mocht toen maar twee vragen i.v.m zware overtredingen fout hebben, of je kon terugkomen.
Nu mag je 9 fouten hebben, lichte of zware.

Praktijk: Nu moet je maar 2 manoeuvres kennen. Dat waren er toen ook meer.

Het examen nu is gemakkelijk. En in vergelijking met Nederland een lachertje.
Laat ons best deze discussie stoppen, want ik heb echt de indruk dat jij weinig ervaring hebt over hoe het vroeger was.
Rhand
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2015, 17:46

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door Rhand »

GRO schreef:
als je post leest insinueert hij dat het makkelijker was 16+ jaar geleden (vorige eeuw) als je dat denk ben je toch hard mis hoor
Ik denk toch dat jij niet goed leest.
Stefan zegt dat het vorige eeuw (voor het jaar 2000) moeilijker was.

Theorie: Je mocht toen maar twee vragen i.v.m zware overtredingen fout hebben, of je kon terugkomen.
Nu mag je 9 fouten hebben, lichte of zware.

Praktijk: Nu moet je maar 2 manoeuvres kennen. Dat waren er toen ook meer.

Het examen nu is gemakkelijk. En in vergelijking met Nederland een lachertje.
Laat ons best deze discussie stoppen, want ik heb echt de indruk dat jij weinig ervaring hebt over hoe het vroeger was.
Ja sorry dat bedoelde ik hij zegt dat het nu makkelijker is dan 16+ jaar geleden.

Ja de manoeuvres zijn nu belachelijk, ook nog eens manoeuvres die totaal niet gebruikt worden in het dagelijkse leven, wie parkeert er nu achteruit als je 2 wagens plaats hebt? Rij je toch gewoon vooruit in en je zou eigenlijk tss 2 auto moeten knn parkeren. Zelfde voor keren niemand keer op de manier zoals je nu moet doen.

Nu manoeuvres is toch het simpelste uit een exaam, voor de rest is het enkel moeilijker geworden. Moest je vroeger na 2 keer falen verplicht 6 uur les volgen? Dacht het niet, dat alleen is al is de grootste scam ooit en maakt het veel moeilijker en duurder om te slagen. En nu zijn ze veel strenger en moet je op veel meer letter als vroeger, op de motor remmen alsof ze daar iemand voor buisden 16 jaar geleden en zo zijn er vele zaken...

Snap echt niet dat je kan beweren dat het 16+ jaar geleden moeilijker was om te slagen. Manoeuvres en aantal fouten op examen verteld niet heel het verhaal... Heb op het exaam gehad dat ze u laten parkeren op schuine aflopende straat, alles wat je geleerd hebt van in spiegel kijken en wnr draaien klopt totaal niet meer rij je zo de borduur op, dan liever op een terrein waar alles altijd exact hetzelfde is hoor....

Mijn grootste probleem is dat je nu 2 keer niet slaagt 6 uur moet volgen dat is wat examen doen nu zo belachelijk maakt en dat had je vroeger niet. Een keer dom foutje maken en een keer examinator die 90% buist en je kan terug 400€ gaan betalen waar je niks bijleert, zelfs de beste knn 2 keer falen op hun exaam en dan moet je 6 uur verspillen en 400€ betalen voor absoluut niks.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen moeilijker in toekomst

Bericht door de rijprof »

400€ gaan betalen waar je niks bijleert
Ben je zeker dat je niets gaat bijleren? Ben je zo zeker van jezelf dat je volleerd bent?
Als je met een positieve instelling 6 uur rijschool gaat volgen, zal je waarschijnlijk veel bijleren en anders is het jouw eigen geld dat je zelf wegsmijt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie