Kruispunten voorrang van rechts - vraag 442 en 10703

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
joketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2016, 23:36

Kruispunten voorrang van rechts - vraag 442 en 10703

Bericht door joketje »

Help, Ik ben een beetje verward door deze 2 oefenvragen, met name nr 442 en 10703

Wat is het nu op kruispunten met voorrang van rechts, mag je een fietser links inhalen of niet ?? Als ik me niet vergis spreken deze 2 vragen elkaar tegen ??

Mvg Joke
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunten voorrang van rechts - vraag 442 en 10703

Bericht door de rijprof »

Vraag 10703 klopt inderdaad niet.
Je mag een fietser inhalen aan een kruispunt waar voorrang van rechts geldt.
Géén gespan, geen tweewielig motorvoertuig (motorfiets en bromfiets), geen voertuig met meer dan 2 wielen, .
Zie tekst wegcode:
wegcode.be schreef: 17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
...
Er is geen sprake van een fiets, dus een fietser mag je inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
joketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2016, 23:36

Re: Kruispunten voorrang van rechts - vraag 442 en 10703

Bericht door joketje »

Ok bedankt voor je antwoord :D

Dus als ik het even anders mag verwoorden, de enige plaatsen waar je geen fietser links mag inhalen is bij/aan
- een verhoogde berm
- een zebrapad
- een oversteekplaats voor fietsers
- een fietsstraat

Is dit correct/volledig ?


Groetjes Joke
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunten voorrang van rechts - vraag 442 en 10703

Bericht door de rijprof »

+
17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Inhalen aan een oversteekplaats voor fietsers is niet verboden, maar je moet wel voorzichtig zijn.
Ook in dit artikel spreekt men enkel over een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen, dus geen sprake van een fiets.
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
...
&
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Kruispunten voorrang van rechts - vraag 442 en 10703

Bericht door Gast »

joketje schreef:Ok bedankt voor je antwoord :D

Dus als ik het even anders mag verwoorden, de enige plaatsen waar je geen fietser links mag inhalen is bij/aan
- een verhoogde berm
- een zebrapad
- een oversteekplaats voor fietsers
- een fietsstraat

Is dit correct/volledig ?


Groetjes Joke
Volgens mij zit het zo :

Fietsstraat : ja, inhaalverbod t.o.v. bestuurders van een fiets (+ max 30 km/h)
Zebrapad/overweg/oversteekplaats/helling/bocht : verbod geldt alleen t.o.v. gespan, voertuigen met meer dan twee wielen en motorvoertuig met twee wielen. Dus hier mag je in principe een fiets inhalen voor zover je 1 m tussenruimte kan laten en een eventuele doorlopende lijn niet moet overschrijden.
Doorlopende lijn : je mag een fiets inhalen indien je 1 m tussenruimte laat en de doorlopende lijn niet overschrijdt
Verhoogde inrichting : ja, verbod tegenover alle bestuurders, dus ook t.o.v. fietsers (+ max 30 km/h)
Verbodsbord : geldt alleen tegenover voertuigen met meer dan twee wielen en een gespan, dus niet tegenover een fietser.

En natuurlijk in al die gevallen : alleen inhalen als het veilig kan.
Plaats reactie