Mag ik nu zowel scooter A als B klasse rijden of niet?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Mag ik nu zowel scooter A als B klasse rijden of niet?

Bericht door Gast »

Hallo

Ik heb mijn volledig rijbewijs B sinds juli 2014 maar ik snap iets niet wat op het achterkant van mijn rijbewijs staat:

Mag ik nu zowel scooter A als B klasse rijden of niet? Voor welke type moet ik nog eens extra een examen afleggen?

Met vriendelijke groeten
Gast

Re: Mag ik nu zowel scooter A als B klasse rijden of niet?

Bericht door Gast »

(ik ben de Topic starter) ik ben ook vergeten te vragen of ik dan ook een scooter van 125cc mag rijden zonder nog een examen af te leggen nu ik mijn rijbewijs bijna 2 jaar al heb
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Mag ik nu zowel scooter A als B klasse rijden of niet?

Bericht door Benny Stinkens »

Dag topicstarter :wink:
Mag ik nu zowel scooter A als B klasse rijden of niet? Voor welke type moet ik nog eens extra een examen afleggen?
Met een definitief rijbewijs B mag je zowel met een bromfiets klasse A en B rijden.
Hou er wel rekening mee dat een opgefokte bromfiets (meer dan 50cc of meer dan 45 km/u kan bereiken)
Niet echt een bromfiets is.
ik ben ook vergeten te vragen of ik dan ook een scooter van 125cc mag rijden zonder nog een examen af te leggen nu ik mijn rijbewijs bijna 2 jaar al heb
Rijbewijs B behaald na 1 mei 2011:

Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je, na twee jaar in het bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/ gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleiding in een rijschool volgt.
Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen.

Ook enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Er zal een code 372 aangebracht worden op je rijbewijs. Om in het buitenland te rijden moet je in bezit zijn van een rijbewijs categorie A1.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie