2 manoeuvres tegelijk

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Razda

2 manoeuvres tegelijk

Bericht door Razda »

Beste lezers

Ik heb een vraag in verband met de voorrang wanneer 2 auto's tegelijk een manoeuvre uitoefenen. Meer specifiek: een auto (A) is een parking aan het verlaten terwijl een andere auto (B) op de rijbaan een stukje achteruit rijdt om een parkeerplaats te betreden. De twee auto's botsen. Auto A staat op dat ogenblik nog grotendeels op fietspad en trottoir, slechts een klein gedeelte is op de rijbaan.
Wie is in fout?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door bert.covens »

Razda schreef:Beste lezers

Ik heb een vraag in verband met de voorrang wanneer 2 auto's tegelijk een manoeuvre uitoefenen. Meer specifiek: een auto (A) is een parking aan het verlaten terwijl een andere auto (B) op de rijbaan een stukje achteruit rijdt om een parkeerplaats te betreden. De twee auto's botsen. Auto A staat op dat ogenblik nog grotendeels op fietspad en trottoir, slechts een klein gedeelte is op de rijbaan.
Wie is in fout?
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken,
een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of, achteruitrijden,.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.



Indien twee bestuurders evenwel gelijktijdig een maneuver uitvoeren, kom je er niet meer met de wegcode. Zie volgende twee arresten van het Hof van Cassatie :

Rolnr: 9927
Datum : 30/09/1992


Wanneer de rechter vaststelt dat beide bestuurders gelijktijdig een maneuver uitvoeren op de openbare weg, is wettig de veroordeling van één van hen wegens het niet verlenen van voorrang aan de ander, die van rechts kwam. ( Art. 12.3.1. Wegverkeersreglement. )


Rolnr 7077
Datum :15/03/1994


Wanneer beide bestuurders een maneuver uitvoeren wordt de voorrang van rechts beoordeeld op grond van de richting waarin de voertuigen zich bewegen.




Maar wat bedoel je precies met een parking verlaten ? Maak mss een een schets.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door Gast »

Afbeelding
Gast

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door Gast »

Dat is een schets. De plaats aangeduid met X is de parkeerplaats die de auto wou betreden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door bert.covens »

Daar was ik al bang voor .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Daar was ik al bang voor .....
Hoezo?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door bert.covens »

Dat de kans reël is, dat een rechter die parking aanziet als (deel van de) openbare weg ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Dat de kans reël is, dat een rechter die parking aanziet als (deel van de) openbare weg ....
Dus begrijp ik het goed als ik zeg dat in dit geval, volgens de rechtspraak, de vrachtwagen voorrang had moeten verlenen aan de auto?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door Inazuma »

Gelijktijdige maneuvers, normaal gebruikt men dan de voorrang van rechts (er zijn uitzonderingen) en A komt hier van rechts.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 manoeuvres tegelijk

Bericht door bert.covens »

Voor de geïnteresseerden, >>> hier trouwens (naar ik vermoed) dezelfde discussie.

Hierin evenwel nieuwe info:
De vrachtwagenchauffeur heeft op het aanrijdingsformulier geschreven dat hij stopte om te zien of de weg vrij was. Dus misschien heb ik het inderdaad verkeerd verwoord, TomVDJ. Maar eigenlijk... zoals op mijn schets te zien, de vrachtwagen z'n voorkant was al deels op de baan. Dan is dat wel een heel verkeerde plaats en moment om te stoppen om te zien of die op de baan kan. Da's op zich al fout
Dat is lastiger naar ik vrees ..... De vrachtwagenchauffeur was dus op het ogenblik van de aanrijding helemaal niet (meer) in beweging.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie