Verhoogde inrichting

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hier heb ik ook een vraagje bij,

In Genk weet ik een rijbaan liggen waar er verschillende verhoogde kruispunten na mekaar liggen.
Steeds 150 meter voor zo een kruispunt staat er dit bord.



Afbeelding


Op het kruispunt staat er geen bord.


Nu is mijn mening:


Omdat dit bord Afbeelding


Niet geplaatst is op de kruispunten is er daar ook niet de snelheidsbeperking van 30 km/u van toepassing.

Graag uw mening
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 22ter1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen

3°is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Goe gezien Jozef
Quote:
Dit staat op onze site: hoofdstuk SNELHEID:


Quote:
In bepaalde gevallen mag over een verhoogde inrichting maximum 30 km/uur gereden worden:

a. Altijd wanneer deze verhoogde inrichting zich binnen de 'zone 30' bevindt.
b. Op een kruispunt wanneer het aangekondigd is door bord A14.
c. Op andere plaatste wanneer het aangekondigd is door bord A14 en als bij de verhoogde inrichting bord F87 staat.

Eugeen,

jij schrijft dat dit dus op onze site staat bij het hoofdstuk SNELHEID:

Dus denk ik dat we dat best eens gaan wijzigen want punt c is niet hetzelfde dan dat wat Jozef uit het wetboek gehaald heeft.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Emmelien

Verhoogde inrichting

Bericht door Emmelien »

Beste,

u schrijft op de site dat de maximaal toegelaten snelheid op een verhoogde inrichting buiten de zone 30 90km/u is. In het boek van Flor Coninckx -herwerkte versie september 2005- staat echter bij specifieke snelheidsbeperkingen (p.151) dat de maximumsnelheid waarmee je een verhoogde inrichting mag overschrijden 30 km/u is. Zal ik dan voort gaan op het boek of op de site?

Vriendelijke groeten,
Emmelien.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: u schrijft op de site dat de maximaal toegelaten snelheid op een verhoogde inrichting buiten de zone 30 90km/u is.
Een eerste tip die ik u zal geven is: als je iets leest of leert, moet je altijd alles lezen of leren. Anders heb je natuurlijk halve waarheden.

Dit staat op onze site: hoofdstuk SNELHEID:

Quote: In bepaalde gevallen mag over een verhoogde inrichting maximum 30 km/uur gereden worden:

a. Altijd wanneer deze verhoogde inrichting zich binnen de 'zone 30' bevindt.
b. Op een kruispunt wanneer het aangekondigd is door bord A14.
c. Op andere plaatste wanneer het aangekondigd is door bord A14 en als bij de verhoogde inrichting bord F87 staat.

Afbeelding
Het is dus eigenlijk heel eenvoudig:

Op een gewone rijbaan mag je buiten een zone 30, buiten een woonerf, buiten een bebouwde kom en als er geen andere verkeersborden C43 staan die de snelheid regelen: maximaal 90 km/uur rijden.

Is er op de rijbaan een verhoogde inrichting, aangekondigd door de borden A14 en F87, dan mag je daar maximaal slechts 30 km/uur rijden.

Voorbeeld:

Afbeelding Hier is de maximaal toegelaten snelheid 30 km/uur.

Afbeelding Op deze verhoging, buiten de bebouwde kom, zonder verkeersborden A14 of F87, en niet op een kruispunt, is de maximaal toegelaten snelheid 90 km/uur.


Wat moet je nu volgen: de site of het boek van Flor?

Ik kan je alleen zeggen dat de site niet alleen tot september 2005 up-to- date is, maar tot vandaag.

Ik kan je ook vertellen dat, als je met quasi zekerheid van de eerste keer wilt slagen, je best onze leermethode volgt. Daarin staat niets vermeld over het boek van Flor.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Waar zie jij een verschil, Benny?

Eigenlijk staan de 3 mogelijkheden op de site in omgekeerde volgorde in vergelijking met AR 22ter1:

geval c = A14 + F87

geval b = op de kruispunten -&gt enkel een A14

geval a = F4a (begin zone 30) en F4b (einde zonde 30) -&gt noch A14, noch F87 nodig (je mag er toch maar 30 km/h).

Of ontgaat er mij iets in jouw posting?
Emmelien

Bericht door Emmelien »

bedankt voor de snelle reactie
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Bij deze heb ik inderdaad teveel gekeken denk ik

Ik heb mij zo blind gestaard op het woordje en in punt C dat ik punt B zelfs niet bekeken heb.

Door dat woordje en krijg je dus de indruk dat beide borden aanwezig moeten zijn, dat is ook zo maar op een kruispunt dus niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

"Festina lente" zeiden de Romeinen (haast je langzaam).
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja Benny, met de beste wil, maar er staat eigenlijk identiek hetzelfde hoor.

Niet vergeten dat de site door verschillende rijschoolinstructeurs en deskundigen is nagekeken, waaronder jijzelf
Plaats reactie