Vervallen voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Rijbegeleider zegt dat als je je voorrang laat afnemen of wat te lang ergens aarzelt je dan sowieso gebuisd bent. Is dit waar?
Nu ben ik de manoeuvres ook aan het oefenen: Keren in een straat is stoppen rechts op rijbaan, pinker opzetten naar rechts want je doet een manoeuvre. Dan pinken naar links. traag rijden, snel aan stuur draaien, boordsteen aantikken (dus laten bollen tot je tikt, dan remmen) en dan naar rechts pinken en snel naar rechts draaien. Dan hetzelfde, de boordsteen weer aantikken naar links pinken dan en naar links wegrijden. (Moet er telkens getikt worden, dit kan toch ook zonder of ben je anders ook weer gebuisd. Ik durf het examen zelfs niet te gaan doen. Als je hoort hoe snel je gebuisd bent...

Dan parkeren. Achterwaarts parkeren nog niet gedaan. Maar wel vooruit parkeren. Hij zegt dan: sta je goed? Hoe zie je dat? En hoe dan corrigeren zonder er weer uit te rijden. Ik vind parkeren echt lastig.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Stephke schreef:Rijbegeleider zegt dat als je je voorrang laat afnemen of wat te lang ergens aarzelt je dan sowieso gebuisd bent. Is dit waar?
Hangt van de omstandigheden af.
Als je je voorrang "laat afnemen" en zo een ongeval vermijd is dat een goede actie.
Als je vaker je voorrang afgeeft, gaat een examinator zich afvragen of je de voorrangsregels eigenlijk wel kent en wil toepassen ...
Keren in een straat is stoppen rechts op rijbaan, pinker opzetten naar rechts want je doet een manoeuvre.
eerst kijken in je achteruitkijkspiegel
pinker
rechts opstellen
Dan pinken naar links. traag rijden, snel aan stuur draaien, boordsteen aantikken (dus laten bollen tot je tikt, dan remmen)
Als je dan pas gaat remmen, veel kans dat je op de borduur rijdt = einde examen
en dan naar rechts pinken en snel naar rechts draaien. Dan hetzelfde, de boordsteen weer aantikken
in achteruit dus ....
Je moet niet weer tot de boordsteen rijden - zal wat afhangen van de breedte van de straat en je auto, maar het zal al smallekes moeten zijn het nodig te maken dat je weer tot tegen de boordsteen rijdt.

(Moet er telkens getikt worden, dit kan toch ook zonder of ben je anders ook weer gebuisd
.
Dat moet zeker niet.
Probeer het liefst te vermijden.
Als je de boordsteen aantikt is dat geen probleem.
Rij je echter het trottoir / berm op is het einde examen ... gebuisd.
Achterwaarts parkeren nog niet gedaan.
Oefenen dus :!:
Hij zegt dan: sta je goed? Hoe zie je dat?
In je rechter spiegel kan je zien of je evenwijdig en niet te ver staat
Door de voorruit zie je dat je iets meer dan een meter achter de voorganger staat ...

En hoe dan corrigeren zonder er weer uit te rijden.
Tijdens het achteruit rijden, of - kleinere correcties - bij het weer wat vooruit rijden.
Het is niet de bedoeling dat je wat vooruit en achteruit gaat rijden om je goed te zetten, dat doe je bij het achteruit rijden, bij het weer wat vooruit rijden kan je je iets beter rechtzetten, en iets dichter, maar veel niet.

Ik vind parkeren echt lastig.
Vaker oefenen ... :!:
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

dus je moet eigenlijk nooit niet de boordsteen aantikken. Op tijd remmen dus. ze gaan toch wel genoeg plaats geven op het examen denk ik. Als ze het extra smal gaan zoeken en je hebt daar niet op geoefend.. het is wel de bedoeling om te slagen. Als ik zie en hoor hoeveel er altijd maar teruggaan... zakt de moed een beetje in mijn schoenen.

Dan de hellingsproef: door stress durft het wel eens misgaan. Je moet bij helling de handrem optrekken maar dan klaarhouden, bv indrukken zodat die los zit en voet omhoog laten komen. net onder het puntje blijven. En dan handrem laten zakken en voet naar het puntje en vertrekken maar. (wat als dit misgaat op het examen van de stress, want dat zou echt stressfout zijn, ben je dan gebuisd?)

Parkeren of bv oprit afrijden. Wil je de auto naar links draai je rechts aan je stuur. Wil je naar rechts dan draai je links aan je stuur. Dus als je in een parkeervak staat en ze vragen aan mij van: sta je goed. Kijk ik in mijn achteruitkijkspiegel en mijn zijspiegel. (maar als er geen duidelijke markeringen zijn van parkeervakken zie ik het niet zo duidelijk. Waarop let ik dan het best? En als ik vindt dat die naar links moet draai ik rechts aan mijn stuur en vice versa. Waarschijnlijk een klein tikkeltje.

En als het in het centrum bij de volgende les stroefjes zou gaan: vind je dan dat ik aan instructeur kan vragen om 2u les te geven puur op manoeuvres? Of is dat not done? Als die nl goed, beter zouden gaan, kan dat psychologisch goed zijn om de rest tot een goed einde te brengen en dan zou een examen misschien reeds kunnen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

ze gaan toch wel genoeg plaats geven op het examen denk ik. Als ze het extra smal gaan zoeken en je hebt daar niet op geoefend..
Tijdens het examen heb je normaal gesproken plaats genoeg.
Het is helemaal niet verboden om ook te oefenen met een smalle plaats.
Wat ga je anders later doen als je een rijbewijs hebt en in stad moet parkeren of keren?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Dan de hellingsproef: door stress durft het wel eens misgaan. Je moet bij helling de handrem optrekken maar dan klaarhouden, bv indrukken zodat die los zit en voet omhoog laten komen. net onder het puntje blijven. En dan handrem laten zakken en voet naar het puntje en vertrekken maar. (wat als dit misgaat op het examen van de stress, want dat zou echt stressfout zijn, ben je dan gebuisd?)
De auto mag niet (of nauwelijks) achteruit bollen.
Je moet niet stressen maar rustig blijven en traag vertrekken op een helling.
Parkeren of bv oprit afrijden. Wil je de auto naar links draai je rechts aan je stuur. Wil je naar rechts dan draai je links aan je stuur.
Bij mijn weten draai je naar links als je de auto naar links wil en draai je naar rechts als je de auto naar rechts wil. :roll: logisch, toch...
Dus als je in een parkeervak staat en ze vragen aan mij van: sta je goed. Kijk ik in mijn achteruitkijkspiegel en mijn zijspiegel. (maar als er geen duidelijke markeringen zijn van parkeervakken zie ik het niet zo duidelijk. Waarop let ik dan het best?
Er zijn vaak geen parkeervakken maar gewoon parkeren achter een auto op de rijbaan. Je moet zo dicht mogelijk naast de boordsteen parkeren. Kijk in de rechterspiegel om te zien of je dicht naast de boord komt. Veer wat op uit de zetel en kom met je rug los van de rugleuning, dan zie je toch net iets beter de boord t.o.v. jouw auto.
Je kunt je ook wat richten op jouw voorligger, tenminste als die ook dicht bij de boordsteen staat, zoniet moet je zelf iets rechtser richten.

Ga eens kijken bij http://www.derijprof.be > praktijkexamen > parkeren & keren
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Bedankt voor de reactie. Ik bedoelde in achteruit, bv vanaf een oprit ofzo je draait naar rechts aan je stuur dus de wielen draaien en zo ga je achteruit en kun je je weg vervolgen naar links.

Kan je aan rijinstructeur vragen om 2u les te geven op de manoeuvres. Kan bv achterwaarts parkeren in 2u intensief geoefend worden?

Keren in een straat lukt wel zolang je maar kalm blijft.

Het is het stressen in het centrum dat lastig is, straten die je bijna niet ziet. Soms is er een bord dat je sneller mag maar durf ik dit nauwelijks omdat ik weet dat ik wat verderop moet stoppen. En soms moet je heel snel afschakelen bv van 4de naar stilstand of minimaal naar 2de als het verkeer terug op gang aan het komen is. Dit zorgt voor stress.

Maak je een fout tijdens het examen ben je niet persé gebuisd als je het goed oplost of een examinator heeft door van: goed gereden maar er was een moment van veel stress. Stress ligt nu éénmaal hoger op het examen. Dat is ergens niet meer dan logisch.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Stress vermindert doorgaans wanneer je rijkunsten verbeteren.
2 uur manoeuvres doen, lijkt mij geen goed idee. Je kunt het beter in 4x een half uur spreiden.
En soms moet je heel snel afschakelen bv van 4de naar stilstand of minimaal naar 2de als het verkeer terug op gang aan het komen is.
Welke pedaal druk je éérst in? Koppeling of rem? Wat doe je éérst? Terugschakelen of remmen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Eerst afremmen dan koppeling naar 3de, weer afremmen dan koppeling naar 2de en dan sneller koppeling indrukken tot stilstand (niet noodzakelijk naar eerste gaan) maar na gestopt te zijn terug in 1ste.

Zo is er een weg waar we rijden waar er moet gewisseld worden tussen 1ste en 2de, waar dus wel eens stapvoets rijden vereist worden. Maar ik zou al sneller kunnen ontkoppelen om mijn gemak naar 1ste te gaan? Ipv snel snel remmen ontkoppelen, schakelen? (zorgt voor meer stress daar)

Dan is het van 2de vertragen en ontkoppelen tot stilstand (remmen) want je moet kijken of er voetgangers komen. Dan terug naar 1ste, vertrekken daarna terug naar 2de, daarna terug naar 1ste (irritant wegje maar ik moet het zo doen volgens instructeur) dus weer kijken naar verkeer. Terug vertrekken in 1ste.
Plaats reactie