Vervallen voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Stephke

Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Ik zit nu al enige tijd met een vervallen rijbewijs dus tussen de rijlessen door mag ik niet oefenen. Logisch dus dat rijlessen wat stroever, trager gaan als die tussentijdse oefening er niet is. Nu vroeg ik me het volgende af: ik mag aan het eind van het jaar een nieuw gaan halen (okt, nov zoiets) is er dan 3 maanden verplichte wachttijd voor je het examen opnieuw mag doen of is een document met bv min aantal rijlessen ook een manier om het terug opnieuw te doen? Of zou het dan al naar 9 maanden wachttijd gaan? Volgens mij gaat dat ergens in 2017 in en volgens mij niet bv januari maar later denk ik.

Als ik me teveel opgejaagd zou voelen tegen die tijd zou ik een automatische rijbewijspoging durven ondernemen. Want de aandacht gaat dan meer naar het verkeer. Dan zou ik daar enkele lessen inplannen om ook die auto te leren kennen. (ik wil met alle auto's kunnen rijden) en mocht ik dan na 1x slagen, en ik wil manueel verder, dan moet ik toch geen nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen? En mag ik met manuele auto's oefenen met begeleider?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Stephke schreef: Nu vroeg ik me het volgende af: ik mag aan het eind van het jaar een nieuw gaan halen (okt, nov zoiets) is er dan 3 maanden verplichte wachttijd voor je het examen opnieuw mag doen
Als je opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvraagt , eens het oude 3 jaar vervallen is, moet je inderdaad ook weer 3 maanden oefenen voor je examen mag afleggen.

Als ik me teveel opgejaagd zou voelen tegen die tijd zou ik een automatische rijbewijspoging durven ondernemen.
...
mocht ik dan na 1x slagen, en ik wil manueel verder, dan moet ik toch geen nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen?
Dat betekent dan opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen ... ander model wel.
En mag ik met manuele auto's oefenen met begeleider?
mits geschikte begeleider en voorlopig rijbewijs.
Handig is het niet ...
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Over welk model gaat het dan? Het is ook weer 3 maanden dan? Maar je mag voorlopig gaan halen zonder opnieuw theorie te doen?
Wanneer gaat trouwens die 9 maanden regel in?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Stephke schreef:Over welk model gaat het dan?
zgn Model 3

wat leesvoer ;-)

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs2afd2

Het is ook weer 3 maanden dan?
Neen, daar is het 1 maand, en dat voorlopig rijbewijs is maar 1 jaar geldig, ook niet verlengbaar !
Maar je mag voorlopig gaan halen zonder opnieuw theorie te doen?
Volgens mij was dat een uitzondering ... maar ofwel vind ik ze niet, ofwel staat ze niet (meer) tussen de uitzonderingen :o
Wanneer gaat trouwens die 9 maanden regel in?
officieel is er nog niks vaststaand
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Nee, ik ga niet voor een automatisch rijbewijs, veel te omslachtig idd. Ik wil die misschien wel eens testen mocht het het rijden op manueel vlak dan ten goede komen. Ik rij in een stadscentrum waar je bv 10x na elkaar snel moet stoppen, snel terug weg moet zijn.

Waarschijnlijk speelt (faal)angst mee. Ik moet immers hem snel terug klaar maken zodat met linkervoet enkel nog het punt van vertrek moet zoeken. En dan verder. (dat is het maar angst speelt mee of moet ik meer durven stoppen met ontkoppelingspedaal volledig indrukt en dan terug kracht maken met rechtervoet en punt van vertrek zoeken zonder volledig te stoppen (te remmen) want stoppen hoeft niet altijd? En ik heb een auto die bij vertrek min 2000 koppel nodig heeft en aan verkeerslichten zelfs meer om vlot weg te geraken. Het snel stoppen durf ik dan wel te bruusk doen (voel me vast wat opgejaagd) Tips om dit vlotter te laten lopen zijn welkom, zodat ik wat rustiger wordt. Leren rijden is een heel proces.

En dan keren in een straat: je moet eerst naar rechtspinken (duidelijk maken dat je manoeuvre gaat doen), en dan links pinken, dan traag rijden maar snel sturen: MOET je dan de voorkant raken, tegen tikken? (ik neem toch aan dat ze je altijd laten keren met zachte boordsteen?) en dan in achteruit naar rechts pinken, traag rijden, snel sturen naar rechts (MOET die achterkant de boordsteen ook raken), en dan naar links pinken en wegrijden.
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Iemand nog tips hoe telkens niet volledig te stoppen in 2de versnelling? En tips voor faalangst. Ik zou het enorm appreciëren.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

En tips voor faalangst
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm (3 pagina's).
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Bedankt voor de tip. Ik moet gewoon telkens terug naar 1ste bij het stoppen en zeker als ik niet goed zie. Dus bv remmen ontkoppelen remmen je staat stil, naar 1ste en starten maar en proberen om sneller dat puntje te vinden. (ik ben nog wat te traag, te ongerust) Het is toch telkens hetzelfde?

En waarom slaat mijn auto af als ik snel weg wil zijn? Het is toch bij benzine auto kracht maken om te starten en puntje zoeken. Niet meer dan dat? Niet te traag en niet te snel dat puntje zoeken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

En waarom slaat mijn auto af als ik snel weg wil zijn?
Omdat jij te snel wil zijn en de auto wil dat niet.
Meestal komt dat doordat je te snel het kopelingspedaal los laat.
Vertrek rustig (beetje gas, aangrijpingspunt, voet even stilhouden en dan traag omhoog en meer gas geven).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Maar om snel weg te zijn mag je ook voor een zebrapad al kracht maken met de motor? Voetgangers horen dat wel, maar ik rij niet door. Het is gewoon om niet te traag weg te geraken. Het moet even vlot gaan als bij een automaat als het ware. Want als je te traag bent zul je sowieso gebuisd zijn op het examen veronderstel ik?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Wie heeft jou wijsgemaakt dat het allemaal zo snel-snel moet gaan?

Als jij, als voetganger, oversteekt en je hoort de gestopte auto gasgeven net op het moment dat je voor de auto loopt,
voel jij je dan op jouw gemak?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Je hebt volkomen gelijk. Ik moet gewoon als de baan vrij is wat sneller (durven) rijden want begeleider zegt dat het nog wat te traag gaat. Dus nog geen examen vrees ik. Hoe kan ik mezelf hier beter op trainen of bv mezelf rustiger maken zodat het wat vlotter gaat.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Gewoon nog wat meer oefenen, tijd nemen zodat je meer ervaring kan opdoen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stephke

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stephke »

Zou het kunnen dat als het nog een paar lessen stroef zou verlopen dat een diesel misschien een keertje handig is? Heeft minder koppel nodig? Dan moet ik eens informeren of ze ook een Diesel hebben. Nu zit ik met een auto die qua start 2000 koppel nodig heeft en aan de verkeerslichten of als je snel door wil rijden als er geen voetgangers meer zijn aan 2500 à 3000 koppel. Dus niet zo'n eenvoudig autotje om mee te rijden in feite. Vind ik toch.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Waarom denk je altijd aan snel-snel-snel? Gewone normale snelheid & -vlotheid is OK. Hou het vooral veilig!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie