Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Karine21

Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door Karine21 »

Ik heb even een vraagje:

Wanneer hebben voetgangers voorrang? Als er een oversteekplaats (zebrapad) is en een trottoir? Anders nooit? (of zie ik iets over het hoofd?)
Een uitzondering is bij links of rechts afslaan, als voetgangers willen oversteken, hebben ze voorrang omdat je hun de pas afsnijdt?

Fietsers enkel bij fietsoversteekplaats en als ze in beweging zijn op een fietspad? En als ze zich te voet verplaatsen naast hun fiets hebben ze voorrang op zebrapad en waneer je hen de pas afsnijdt. Brommers idem als fietsers.

Klopt dit of zie ik dit over het hoofd? Ik rij door het stadscentrum met begeleider en het gaat niet zo goed. Als ik moet stoppen aan het einde van een straat, doe ik dit altijd in eerste. Dan kan ik immers op tijd stoppen en rustig kijken en rustig weer vertrekken maar op het examen vinden ze dat misschien te traag? Want je komt van rechts en je hebt voorrang op de auto, je moet dus snel weer weg zijn?

In alle andere gevallen doe je dat in 2de maar hoe doe je dat? Ik baal ervan dat ik nog zo traag ben want je remt en de begeleider zegt dan: ontkoppelen of je gaat stilvallen maar hoe vermijd je dat? Ik wil geen automaat want het gaat anders zo goed. En dan zou het zonde zijn om dat op te geven. Hopelijk komt er via deze site wat goede raad.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door de rijprof »

Wanneer hebben voetgangers voorrang? Als er een oversteekplaats (zebrapad) is en een trottoir? Anders nooit? (of zie ik iets over het hoofd?)
Juiste en ter aanvulling: groepen mag je niet doorbreken, bij afwezigheid van een vluchtheuvel aan een halteplaats waar voetgangers in- of uitstappen en een andere regel is bij afslaan zoals je hieronder zelf aanhaalt. En in het algemeen mag je ook geen kwetsbare weggebruikers in gevaar brengen, dat wil niet zeggen dat ze altijd voorrang hebben maar dat jij steeds voorzichtig moet zijn.
Een uitzondering is bij links of rechts afslaan, als voetgangers willen oversteken, hebben ze voorrang omdat je hun de pas afsnijdt?
Juist, bij afslaan moet je voorrang verlenen aan voetgangers en fietsers die de rijbaan oversteken die jij wilt oprijden.
Fietsers enkel bij fietsoversteekplaats en als ze in beweging zijn op een fietspad? En als ze zich te voet verplaatsen naast hun fiets hebben ze voorrang op zebrapad en wanneer je hen de pas afsnijdt. Brommers idem als fietsers.
Hier haal je enkele zaken door elkaar. Aan een oversteekplaats moet je voorzichtig zijn, eventueel snelheid matigen, maar fietsers die de rijbaan willen oversteken moet je géén voorrang verlenen, behalve wanneer ze zich reeds op de rijbaan hebben begeven moet je hen het oversteken veilig laten beëindigen.
Fietsers op een fietspad hebben altijd voorrang, behalve wanneer verkeerstekens (omgekeerde driehoek, haaientandjes, verkeerslichen, enz.) iets anders aanduiden.
En als ze zich te voet verplaatsen naast hun fiets hebben ze voorrang op zebrapad
Juist, want dan zijn ze voetganger.
en wanneer je hen de pas afsnijdt
zie uitleg hierboven bij afslaan.
Brommers idem als fietsers?
indien ze rechtmatig het fietspad gebruiken.
Ik rij door het stadscentrum met begeleider en het gaat niet zo goed.
Misschien is het voor jou nog iets te vroeg om in druk verkeer te gaan rijden.
Als ik moet stoppen aan het einde van een straat, doe ik dit altijd in eerste. Dan kan ik immers op tijd stoppen en rustig kijken en rustig weer vertrekken maar op het examen vinden ze dat misschien te traag?
Als je weinig zicht hebt aan een kruispunt mag je stoppen of heel traag rijden. Dat is logisch, niet? Ook op jouw examen mag je dat zo doen. Denk je dat een ervaren bestuurder door de muren kan kijken en meer kan zien dan jij?
Want je komt van rechts en je hebt voorrang op de auto, je moet dus snel weer weg zijn?
Wie zegt jou dat je snel weg moet zijn? Je zegt zelf dat je voorrang hebt, dan mag je toch rustig je voorrang nemen, niet?
Ter vergelijk: als je groen hebt, moet je je dan opjagen als de anderen rood hebben? Dat is toch hetzelfde, niet?
Je moet niet onnodig treuzelen maar anderzijds mag je ook geen overhaaste beslissingen nemen die slecht zouden kunnen aflopen. Dat dit in jouw leerproces nogal traag gaat, is normaal. Naarmate je meer ervaring krijgt, kun je een tikkeltje vlotter reageren. Hou het vooral super veilig!
Als je van rechts komt, moet je in de éérste plaats voorzichtig zijn, goed inschatten of je voorrang gaat krijgen en dan kun je rustig verder.
Wees vooral voorzichtig en kijk goed rond of er ook geen andere weggebruikers (fietsers en voetgangers) in jouw buurt zijn als je wil afdraaien. Draai rustig af (met matige snelheid) en als je opnieuw rechtdoor rijdt en goed overzicht krijgt, kun je vlot versnellen.
In alle andere gevallen doe je dat in 2de maar hoe doe je dat? Ik baal ervan dat ik nog zo traag ben want je remt en de begeleider zegt dan: ontkoppelen of je gaat stilvallen maar hoe vermijd je dat?
Op de laagste toerentallen moet je ontkoppelen of de motor gaat tegenpruttelen en uiteindelijk stilvallen. Als je heel traag (stapvoets) wil rijden kun je naar 1ste schakelen en als het nog niet traag genoeg is naar jouw zin kun je opnieuw ontkoppelen en nog wat bijremmen. Je kunt ook extreem traag kruipend rijden op slippende koppeling.
Probeer het eens uit op een rustige plaats zodat je goede voertuigbeheersing leert vooraleer je de stad induikt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door Inazuma »

Karine21 schreef:Wanneer hebben voetgangers voorrang? Als er een oversteekplaats (zebrapad) is en een trottoir?
Een uitzondering is bij links of rechts afslaan, als voetgangers willen oversteken, hebben ze voorrang omdat je hun de pas afsnijdt?
Waar er geen trottoir is, mogen voetgangers ook het fietspad volgen - en dan hebben ze ook voorrang als je dat fietspad dwarst.

Fietsers enkel bij fietsoversteekplaats
Fietsers aan een fietsoversteekplaats hebben GEEN voorrang

Als ze er op rijden - met inachtname van naderende voertuigen - moet je ze wel verder laten oversteken
Lekker dubbelzinnig ...

En als ze zich te voet verplaatsen naast hun fiets hebben ze voorrang op zebrapad en waneer je hen de pas afsnijdt.
Dan zijn het voetgangers.

In alle andere gevallen doe je dat in 2de maar hoe doe je dat? Ik baal ervan dat ik nog zo traag ben want je remt en de begeleider zegt dan: ontkoppelen of je gaat stilvallen maar hoe vermijd je dat?
Alsof je zou vertrekken in 1ste, maar dan nog stilletjes rollend, in 2de en de koppeling weer zachtjes laten omhoog komen + wat gas

Je kan dat in de stad vermijden door ergens op een rustige straat te gaan oefenen in het rijden in één en dezelfde versnelling
Versnellen, vertragen, bochten nemen tussendoor, weer versnellen ... allemaal zonder rem, zonder koppeling, en puur op het doseren van het gas.
begint de auto te schokken, schiet die vooruit : ontkoppelen, remmen, eventueel stoppen en opnieuw beginnen
oefen in 1se en 2de - da's om de snelheden laag te houden en de reacties van je auto heftig als je te brutaal gas geeft of lost

NIet de rem, maar het gaspedaal bepaalt je snelheid ...
Karine21

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door Karine21 »

Het ontbreekt me volgens mij nog aan durf. Dus aan straten met weinig zicht mag je altijd naar 1ste schakelen. En dan stop ik aan het einde van de straat, maar dan moet ik snel terug weg zijn want ik stop bv aan een straat waar voetgangers voorrang hebben maar geen fietsers, auto's. Dus ik stop voor de veiligheid maar dan zegt hij: niet stoppen maar doorrijden want jij hebt voorrang op die auto en die fietser. Dus ik moet eigenlijk zo snel mogelijk met 2000 toeren minimaal halen en dat punt zoeken en dan is het een korte straat weer snel remmen en weer snel weg. Dus het is niet dat ik niet mag stoppen maar dat ik zo snel mogelijk terug weg moet zijn. Er mag geen pauze zijn, remmen tot stilstand, terug power maken met die toeren, punt van vertrekken zoeken en weg zijn)

Waar ik ook schrik van heb: als ik nu weet dat ik voorrang heb, zal ik ze ook krijgen. Je kunt daar inderdaad staan van oké snel weg want voorrang. Maar als de andere het je niet geeft... heb je een botsing.

En als er nu veel zicht is en dan mag ik rijden in de 2de remmen tot stilstand zonder ontkoppelen... hoelang is er dan tijd om te kijken zonder het stilvallen. (want daar maak ik mij zorgen om en dat belemmert mij om vooruitgang te maken) Begeleider zegt eventueel één x proeven van automaat om de aandacht volledig naar het verkeer te laten gaan. Dat gaat u manueel rijden ook beter maken. Bedoeling is niet om over te schakelen maar om stress te minderen. Heeft hij gelijk?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door de rijprof »

Ik vrees een beetje dat jouw begeleider te veeleisend is, de lat te hoog legt en te weinig geduld heeft.
Je moet éérst leren stappen vooraleer je kunt lopen, toch?
Veiligheid boven alles en het is normaal dat je in jouw leerfase er meer tijd voor nodig hebt.
Laat je niet opjagen!
Waar ik ook schrik van heb: als ik nu weet dat ik voorrang heb, zal ik ze ook krijgen. Je kunt daar inderdaad staan van oké snel weg want voorrang. Maar als de andere het je niet geeft... heb je een botsing.
Je hebt groot gelijk! Bij voorrang van rechts moet je uiterst voorzichtig zijn omdat er nogal wat bestuurders geen voorrang verlenen en zelfs niet eens vertragen. Als je wat meer gevorderd bent, zul je wel leren om juist in te schatten, lichtjes aan te dringen en veilig jouw voorrang te nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karine21

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door Karine21 »

Bedankt. Dit doet echt deugd. We rijden veel langs wegen waar de zichtbaarheid slecht is, dus altijd naar 1ste vanwege de veiligheid. En meer geduld hebben en meer oefenen. Dat is het doel om vorderingen te maken.

Als ik geremd heb en tot stilstand sta, pinken en al lichtjes gas geven en een beetje dreigen. Ik moet dat durven.

En misschien nog dit: bij genoeg zichtbaarheid kan dit in de 2de, toch? Dan mag ik rijden in de 2de remmen tot stilstand zonder ontkoppelen... hoelang is er dan tijd om te kijken zonder het stilvallen. (want daar maak ik mij zorgen om en dat belemmert mij om vooruitgang te maken) want als je een tijdje gaat stilstaan bv voor verkeerslicht, zet je hem toch in neutraal even en dan terug in 1ste.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door de rijprof »

Dan mag ik rijden in de 2de remmen tot stilstand zonder ontkoppelen...
Dan ga je stilvallen :!:
Je moet het ontkoppelingspedaal indrukken als je motor in de laagste toerentallen komt.

In 2de op de laagste toeren rijdt je ongeveer 15 km/u en als je trager wilt, ga je moeten ontkoppelen en lichtjes bijremmen, anders valt de motor stil.

Als de auto nog een beetje loopt (bollen aan 10 km/u) kun je mits een vleugje gas, rustig de koppeling omhooghalen en in 2de opnieuw op gang komen.
Indien je bijna stilstand hebt (stapvoets, minder dan 10 km/u) is het gemakkelijker om naar 1ste te schakelen om opnieuw op gang te komen.

Zoals eerder reeds gezegd, oefen dit éérst op een rustige plaats alvorens moeilijke dingen te gaan doen!

Klik ook eens >>> hier

en bekijk het schema hoe de koppeling werkt: http://www.derijprof.be/rijtech/koppeling.htm klik op 2,3,4,5 en hou het koppelingspedaal in 't oog
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karine21

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door Karine21 »

Bedankt voor de tips. Bij dat schema staat bij puntje 4: volledig ontkoppelen en uitgebold.
Moet je als je nog in 2de rijdt en je wil even tot stilstand komen om rustig te kijken (zonder effectief te stoppen) al ontkoppelen bv vanaf 30 km/u dat je aan het einde van de straat even kunt stilstaan en rustig kunt rondkijken want minimaal moet je toch terug naar de 2de om dan vlot te kunnen vertrekken?

En bij slechte zichtbaarheid altijd naar eerste schakelen. Want dat is dan het veiligste.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang fietsers, bromfietsen, voetgangers

Bericht door de rijprof »

Moet je als je nog in 2de rijdt en je wil even tot stilstand komen om rustig te kijken (zonder effectief te stoppen) al ontkoppelen bv vanaf 30 km/u
Zoals ik eerder schreef moet je in 2de ontkoppelen bij lage toerentallen (- 1.000 t/m) en dat is ongeveer aan 15 km/u.
Klik ook eens >>> hier > zie: remmen, de juiste techniek
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie