Voorlopig rijbewijs B, nachtshift

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Crowex

Voorlopig rijbewijs B, nachtshift

Bericht door Crowex »

Hallo!

Ik zit met een dilemma. Ik heb werk gevonden na enkele maanden (heb speciaal m'n 20u gevolgd om verder werk te kunnen zoeken).
Maar ik zit met een drie ploegen systeem, de vroege ploeg, de late ploeg en de nacht.

Ik vraag me nu af, als ik de vrijdag bv de nacht heb, en ik start om 9u tot 5u s'morgens (zaterdag), dan mag ik toch niet tot 6u rijden?
En als het maandag, 4u is (vroege ploeg), mag ik dan al rijden?

Mijn moeder ziet het echt niet zitten om mij naar daar te brengen, dus moet ik zelf rijden om die tijdstippen.
Maar ik heb al veel gehoord dat je hier zwaare boetes voor kunt krijgen en je rijbewijs verliezen.

Ik ben 20j oud, trouwens.

Laat het me weten, dank je!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs B, nachtshift

Bericht door GRO »

Onderaan deze pagina staat wanneer je niet mag rijden

http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles1.htm
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopig rijbewijs B, nachtshift

Bericht door bert.covens »

Crowex schreef:Hallo!

Ik zit met een dilemma. Ik heb werk gevonden na enkele maanden (heb speciaal m'n 20u gevolgd om verder werk te kunnen zoeken).
Maar ik zit met een drie ploegen systeem, de vroege ploeg, de late ploeg en de nacht.

Ik vraag me nu af, als ik de vrijdag bv de nacht heb, en ik start om 9u tot 5u s'morgens (zaterdag), dan mag ik toch niet tot 6u rijden ?
Ja, je zou dan nog een uurtje moeten wachten eer je naar huis mag rijden. Je mag de zaterdagochtend immers pas vanaf 6 uur rijden.
Crowex schreef:En als het maandag, 4u is (vroege ploeg), mag ik dan al rijden ?
Neen, ook van zondagavond 22.00 u, tot en met maandagochtend 6.00 u, mag je niet rijden met je voorlopig rijbewijs.
Crowex schreef:Mijn moeder ziet het echt niet zitten om mij naar daar te brengen, dus moet ik zelf rijden om die tijdstippen.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, ja.

En je werkgever zal het ongetwijfeld ook niet écht waarderen als je elke maandag dik twee uur te laat op je werk arriveert. Dan vrees ik dat je nog een andere oplossing uit je mouw zal moeten schudden totdat je je definitieve rijbewijs daadwerkelijk bezit.
Crowex schreef:Maar ik heb al veel gehoord dat je hier zwaare boetes voor kunt krijgen
Ja, dat klopt inderdaad. De bestraffing is best pittig ....


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /458-t4hs3

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Je moet het uitgesproken boetebedrag nog met 6 vermenigvuldigen (opdeciemen), dus dan kom je op 300 euro tot 3000 euro.
Mits een goeie verdediging, maak je eventueel nog kans op de minimumstraf mogelijk deels voorwaardelijk.
Daarbovenop nog de verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds van 150 euro
Daarbovenop nog de gerechtskosten, ongeveer 50 euro indien enkel politierechtbank.

En oneindig véél erger zijn de gevolgen mbt verzekeringen als je betrokken zou raken bij een ongeval ...... (wat ik je uiteraard niet toewens, dus begrijp me zeker niet verkeerd)
Crowex schreef:en je rijbewijs verliezen.
Neen, die straf is niet voorzien voor deze inbreuk.
Crowex schreef:Ik ben 20j oud, trouwens.


Je hebt een voorlopig rijbewijs. Je krijgt van de wetgever de kans om op de openbare weg te oefenen met je auto, nog voordat je een praktijkexamen afgelegd hebt. Dus heeft de wetgever aan dat voorlopig rijbewijs enkele voorwaarden gekoppeld die je moet naleven. 1 Van die voorwaarden, is een verbod op rijden tijdens ongevalsgevoeligere tijdstippen. Leef je de voorwaarden van je voorlopig rijbewijs niet na, dan zijn de consequenties zoals ik hierboven beschreven heb.

En ik vrees dat je leeftijd niet écht een argument zal zijn om te rekenen op een mildere bestraffing.
Crowex schreef:Laat het me weten, dank je!
Bij deze .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie