Kijken bij het rijden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Driver99

Kijken bij het rijden

Bericht door Driver99 »

Moet je als je weinig kunt zien van de straten stoppen of zonder te stoppen in 1ste vooruit kruipen en als je dan iets ziet stoppen dus dan eerst ontkoppelen - zachtjes remmen omdat je in 1ste zit?
En als er geen borden staan is het sowieso voorrang van rechts. Dan moet je sowieso altijd ook vooruit kruipen tot je voldoende ziet (altijd) en dan altijd stoppen?
Kun je als je bv in 2de versnelling rijdt aan het einde van de straat door op de rem te drukken hem even stilhouden om rustig te kijken ipv helemaal te stoppen of wat is hier de perfecte techniek bij?

Ik merk dat het nog beter, vlotter kan en dan kan het geen kwaad om een keer jullie mening te vragen. Uiteraard baart oefening kunst en ben ik nog niet aan het einde van mijn rijopleiding.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door Inazuma »

Driver99 schreef:Moet je als je weinig kunt zien van de straten stoppen of zonder te stoppen in 1ste vooruit kruipen en als je dan iets ziet stoppen dus dan eerst ontkoppelen - zachtjes remmen omdat je in 1ste zit?
Hoe minder je ziet, hoe trager je moet rijden ... is eigenlijk altijd zo (ook bij mist, regen, ...)
En als er geen borden staan is het sowieso voorrang van rechts.
Als er geen borden staan, volg je de voorrangsregels.
De voorrang van rechts regel is er daar één van, maar gaat over meer dan louter voorrang van rechts (zie uitzonderingen aardeweg, pad )

Dan moet je sowieso altijd ook vooruit kruipen tot je voldoende ziet (altijd) en dan altijd stoppen?
Dat hangt er puur van af wat je kan zien ...
Soms kan je moeilijk anders dan stoppen, soms hoeft dat niet.
Kun je als je bv in 2de versnelling rijdt aan het einde van de straat door op de rem te drukken hem even stilhouden om rustig te kijken
Je kan in 2de nog afremmen met de voet als je dat wat voorzichtig doet
Naargelang de zichtbaarheid kan dat voldoende zijn , maar het kan net zo goed nog veel te snel gaan voor de situatie.


Stop je vast te pinnen op "regeltjes" hoe je waar wat doet, maar pas je aan aan de situatie die je voor je hebt.

Je kàn niet voor elke situatie al vooraf een recept programmeren
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door de rijprof »

Vertragen in 2de versnelling kan nog tot ongeveer 10 km/u om daarna weer (tamelijk) vlot op gang te komen.
Als je heel traag (minder dan 10 km/u) wilt rijden, zet je best in 1ste versnelling.

Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden en de zichtbaarheid.
Soms traag (in 2de) , soms stapvoets (in 1ste), soms in 1ste met slippende koppeling gaan kruipen, soms volledig stoppen.
En als je ver kunt zien, hoef je helemaal niet traag te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Driver99

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door Driver99 »

Ik rij met een auto die heel veel toeren nodig heeft, en is een benzinemotor. Die gebruik je dus om te starten en vlot weg te geraken bij een verkeerslicht.

Maar ik rij daar veel in straten waar de zichtbaarheid heel slecht is, en meestal rij je tot de 2de versnelling, soms 1ste als je sterk vertraagd bent, dan kruipt die sowieso langzaam vooruit. Dan moet je je koppeling toch alleen maar indrukken om te stoppen?

Stel dat ik ergens vandaan kom gereden en heb laat vertragen tot in de 2de versnelling, dan op het einde afremmen en op de rem blijven duwen, is dat voldoende om even stil te blijven staan? Komt er een hele rij auto's af, kun je de remtechniek toepassen.

Waar ik mee inzit, is dus veilig stilstaan en niet te moeten stressen door snel - snel te gaan kijken. Hoe los ik dat op in alle rust? Dat was het laatste vraagje dat ik nog had. Om dat zonder stress te doen? Want als ik het rijexamen wil gaan doen moet stress achterwege kunnen blijven.
Misschien kunnen jullie hier nog even jullie licht over laten schijnen? Ik zou jullie heel dankbaar zijn. Goed en veilig rijden is immers in ieders belang.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door de rijprof »

Ik raad je aan om de basisrijtechnieken eens door te nemen:
klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Driver99

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door Driver99 »

Rijschool is eigenlijk wel tevreden alleen ontbreekt het me nog een beetje aan vertrouwen in mezelf. Dat is het probleem. Er zijn veel wegen waar de zichtbaarheid echt heel slecht is. Dus ik moet eerst remmen op de motor en dan zachtjes bij rijmen om tot stilstand te kunnen komen (zonder ontkoppelen) dan even links en rechts kijken en verder rijden. (kan ik zo probleemloos stil blijven staan ook al komen er auto's een stuk of 3,4 na elkaar. Als ik ontkoppel is de motor los, zijn we volledig gestopt en moet er opnieuw gestart worden, en dat is tijdverlies tenzij je moet stoppen (bv bord stoppen en voorrang verlenen) Zo is het toch? Dat is het laatste waar ik zo een beetje mee worstel. Ik wil de kijktechniek nog goed inoefenen en de manoeuvres uiteraard.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door de rijprof »

Driver99 schreef:kan ik zo probleemloos stil blijven staan ook al komen er auto's een stuk of 3,4 na elkaar. Als ik ontkoppel is de motor los, zijn we volledig gestopt en moet er opnieuw gestart worden, en dat is tijdverlies tenzij je moet stoppen (bv bord stoppen en voorrang verlenen) Zo is het toch?
Ik snap jouw vraag niet helemaal. Als er auto's komen aan wie je voorrang moet verlenen, omwille van een omgekeerde driehoek, ga je enkel moeten stoppen als dan nodig is om voorrang te kunnen geven.
Dus je mag vertraagd blijven rijden naargelang het uitzicht dat je hebt zolang je voorranghebbende bestuurders niet hindert.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
driver99

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door driver99 »

Ik heb de neiging om altijd te willen stoppen bv je moet niet stoppen want er staat een omgekeerde driehoek en ik zie een bestuurder komen, ook al kan ik er misschien nog tussen. (dus neiging om te willen stoppen)

Ik kan eerst remmen op de motor en dan bijremmen tot het einde van een straat waar bv de zichtbaarheid slecht is. Als ik moet kruipen echt om te kunnen zien, schakel ik best naar eerste. Dan kun je de remtechniek toepassen om te stoppen indien nodig.

Maar meestal zit je nog in de 2de want eerste is om te starten en wanneer je de snelheid hebt van een voetganger. Dus dan remmen op de motor, bijremmen tot je tot stilstand komt, dan heb je toch de tijd om even rond te kijken of moet ik toch snel handelen: snel toch doorrijden of snel volledig stoppen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijken bij het rijden

Bericht door de rijprof »

...dan heb je toch de tijd om even rond te kijken of moet ik toch snel handelen: snel toch doorrijden of snel volledig stoppen?
Veiligheid boven alles! Eerst moet je leren grondig kijken en goed inschatten, desnoods maar traag.
Later leer je wel wat vlotter worden door ervaring.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie