Wagen met 6 versnellingen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
KRT

Wagen met 6 versnellingen

Bericht door KRT »

Ik ben al een tijdje aan het lessen met de rijschool. En dat zijn altijd wagens met 5 versnellingen. Dus de R staat op de plaats van de 6de. Nu is het waarschijnlijk zo dat alle kleinere auto's nog steeds 5 versnellingen hebben of zie ik dat verkeerd. Nu ga ik de wagen van mijn ouders eens uittesten en dat is er ééntje met 6 versnellingen. Dus de R staat voor de 1ste versnelling. Nu heb ik daar nog nooit mee gereden en heb er best zenuwen voor (want er moest maar eens een bluts in komen:))

Nu de vraag: ik ben het al zo gewend met die 5 versnellingen dat ik schrik heb dat ik met die andere auto hem in R zal durven zetten ipv 1ste en je moet gewoon blind blijven schakelen. Maak ik me nu zorgen om niks? Of is het toch een aanpassing?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wagen met 6 versnellingen

Bericht door Inazuma »

KRT schreef:Nu de vraag: ik ben het al zo gewend met die 5 versnellingen dat ik schrik heb dat ik met die andere auto hem in R zal durven zetten ipv 1ste en je moet gewoon blind blijven schakelen. Maak ik me nu zorgen om niks? Of is het toch een aanpassing?
Je zal normaal ook iets extra moeten doen om in R te geraken ipv eerste ... dat gaat niet zomaar bij een 6-bak
Pook indrukken, of klepje/ring op de pook omhoog trekken, zijn de meest gebruikelijke.


Overschakelen is het lastigste - als je van een 6-bak weer naar eentje met 5 versnellingen gaat.
Normaal geraak je ook van 5 niet in R mocht je een 6de versnelling willen zoeken, daar zit een sper tussen ...
Maar mee uitkijken :!:
Ik heb bij mijn 5-bakje ook eens naar een ontbrekende 6de gezocht - hoewel er een sper zou moeten zitten, gaf het een hels kabaal, en gezond klonk het niet echt.
Plaats reactie