Basis autorijden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Cardrive

Basis autorijden

Bericht door Cardrive »

Hoi

Ik zit met het volgende: heb enkele uurtjes rijles gehad. Dat is nog heel weinig. Ik weet dat. Plan is uiteraard om meer uren te doen. Maar wat ik merk is dat de stress me geweldig veel parten speelt. Vandaar enkele kleine vraagjes over de basis om te zien of ik goed zit. Dat moet me dan meer kennis, vertrouwen en rust gaan brengen hopelijk de komende uren. (als er iets verkeerd is, gelieve het dan te corrigeren want zoals aangegeven, ik wil wat rustiger worden.

1)Vertrekken
Handrem af. Je duwt het koppelingspedaal (en rem voor de veiligheid bij het vertrekken) tot het einde in. Je draait aan het contact. Je haalt je voet van de rem. Je laat het zachtjes naar omhoog komen en duwt tegelijkertijd zachtjes op de gas. Daar waar je voelt dat de koppeling meegaat, eventjes stilhouden. (bij benzine: 2000 toeren) Voet eraf (snelheid hierbij maakt niet uit) vervolgens geef je verder gas.

2)Stoppen
Je laat de gas los zodat je vertraagt, minder snelheid maakt. Dan rem je zachtjes af tot je voelt dat je tot stilstand kunt komen. Net voor je volledig stilstaat (of rem tot het einde ingedrukt hebt.) duw je het koppelingspedaal snel tot het einde in. Zo staan je voeten respectievelijk op koppelingspedaal en de rem. Je haalt de handrem op.

3)Bochten nemen
Je rijdt bv in 3de versnelling. Dat is vanaf 60 kom/u. Je vraagt 10 km/u zodat je in de lagere versnelling komt. Je schakelt een versnelling terug. Je neemt de bocht, eens de bocht voorbij geef je terug gas.
(zelfde principe bij andere versnellingen/snelheden) Geef je in 3de versnelling gas tot 70 km/u, Onder de 60 gaan is voldoende omdat je dan ook in de andere versnelling terechtkomt?)

Dit zijn een paar kleinigheden maar zijn superbelangrijk. Waarom zet ik dit op een rijtje? Om zeker te zijn dat het goed zit, en ik er meer op kan oefenen. Meer rust daarbij is dan ook een must.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Basis autorijden

Bericht door de rijprof »

Klik eens >>> hier
basisrijtechniek.doc
of via http://www.derijprof.be
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Basis autorijden

Bericht door Inazuma »

Cardrive schreef: 1)Vertrekken
Handrem af. Je duwt het koppelingspedaal (en rem voor de veiligheid bij het vertrekken) tot het einde in.
Andersom:
Instappen, op rem duwen, koppeling in, starten en dan pas handrem af.

Mogelijk staat de auto in versnelling wat bergop/af ... zonder handrem bvb in de winter.
Als je eerst de koppeling indrukt, en de handrem is af, gaat die rollen.
Je remmen hebben dan nog geen remdruk (motor draait niet) en werken minimaal (onbekrachtigd) ...
2)Stoppen
Net voor je volledig stilstaat (of rem tot het einde ingedrukt hebt.) duw je het koppelingspedaal snel tot het einde in.
Je haalt de handrem op.
Koppeling indrukken als motortoerental te laag wordt.
In een hogere versnelling (4, 5, 6 ) sta je dan nog niet bijna stil

Rem tot het einde indrukken = noodstop ... :?: :?:

Je rijdt bv in 3de versnelling. Dat is vanaf 60 kom/u.
Levert je meteen eco - op ... en dat gaat ooit meetellen (op examen of in je brandstofrekening).
3de vanaf ongeveer 30-40 km/u en tot pakweg 50-60.

Zone 30 in 3de kan gerust
Je vraagt 10 km/u zodat je in de lagere versnelling komt. Je schakelt een versnelling terug. Je neemt de bocht, eens de bocht voorbij geef je terug gas.
(zelfde principe bij andere versnellingen/snelheden)

Hangt natuurlijk af van de bocht en je snelheid, maar je kan gewoon wat gas lossen voor de bocht om af te remmen en wat trager door de bocht te gaan, en in de bocht stilaan terug wat gas bijgeven.

Om echt terug te moeten schakelen, moet de bocht al met redelijk minder snelheid te nemen zijn dan je op die weg normaal rijdt ...


De rij-omstandigheden bepalen wat een aangepaste snelheid is.
Die snelheid - en in mindere mate het feit of je nadien zal verder vertragen of weer versnellen - bepaalt wat een passende versnelling is.

Je manier van rijden mag niet afhangen van vaste stramienen en denkbeelden.
De weg en de rijomstandigheden er op zijn zo variabel dat het mis gaat als je met vaste regeltjes gaat rijden.
Cardrive

Re: Basis autorijden

Bericht door Cardrive »

Dan is het zo allicht goed:

1)Vertrekken
Instappen, op rem duwen, (vanwege de veiligheid) koppeling in, starten zodat de motor al loopt en dan pas handrem af (= Handrem naar beneden)

2)Stoppen
in 1ste versnelling: koppeling tot het einde indrukken. Zachtjes bij remmen tot je volledig stilstaat.
In hogere versnelling: remmen en als je bijna tot stilstand gaat komen (in 1ste versnelling) druk dan het ontkoppelingspedaal in.

Nog even dit: ontkoppelen is naar omhoog laten komen (dit moet altijd traag)
koppelen = indrukken (dit mag snel)

3)Terugschakelen
Als er niemand is, vrije baan, kan je gewoon je gas rustig lossen en vervolgens terug gas bijgeven. (anders niks)
Op rustige baan aan hogere snelheid: je schakelt 1 terug om door de bocht te gaan. (altijd 1 versnelling of kan het ook meerdere zijn als je bv terugkomt van 4de, 5de versnelling)

Hoe ga je door de bocht: gas loslaten en laten bollen, als auto rechtstaat terug gas bijgeven tot de versnelling waar je zit?

(in het begin gaat dit angstiger omdat je het nog niet gewoon bent, je bent geneigd om hem tot stilstand te laten komen)
(En nog even dit: bij weinig ervaring moet je op zoveel zaken letten terwijl je goed in de gaten moet houden waar je bent op de baan. Op drukkere wegen heb je mooie wegmarkeringen waardoor je bv naar de middenlijn kunt toerijden. Dan zit de wegligging prima. Maar als die er niet zijn, wat zijn ideale kijk, richtpunten om de stoep niet aan te raken en bv geparkeerde auto's langs de weg. Tips zijn altijd welkom.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Basis autorijden

Bericht door de rijprof »

Cardrive schreef:wat zijn ideale kijk, richtpunten om de stoep niet aan te raken en bv geparkeerde auto's langs de weg. Tips zijn altijd welkom.
Niet te strak vooruitkijken, eerder scannend (breed over en weer) kijken. Nooit naar 1 punt blijven focussen (staren) maar het kijken zoveel mogelijk verdelen over verschillende punten. Kort en snel kijken naar verschillende punten.
Van ver de grilligheden van de boord of andere obstakels reeds opmerken. Van ver de ruimte inschatten naast het kruisend verkeer. Wanneer je van ver ziet dat het breed genoeg is niet teveel naar de tegenliggers kijken maar eerder naar jouw rijbaanrand. Regelmatig even kort in de rechterspiegel de afstand met de boord controleren.
Kortom, zoveel mogelijk snel ogen en hoofd bewegen naar verschillende punten.
Leren ver, breed en rondom te kijken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Cardrive

Re: Basis autorijden

Bericht door Cardrive »

Dat zijn alvast mooie kijktips. Bedankt. Nu kan ik er tijdens de volgende rijlessen meer op gaan letten. Ik blijf ook liever iets te lang in het rustigere verkeer dan te snel naar de drukkere wegen te gaan.

Stilstaan aan rood licht. Als je volledig tot stilstand komt: bv van hogere versnelling: dus remmen en alvorens je bijna gaat stilstaan. Koppeling indrukken. (wat doe je nu hierna het best met voeten en met de pook): wat aan te raden/wat best uit veiligheidsoverweging want daar moet je uiteraard altijd aan denken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Basis autorijden

Bericht door de rijprof »

Als je lang moet wachten mag je in neutraal zetten en hoef je het ontkoppelingspedaal niet meer in te drukken +
eventueel rem indrukken of handrem opzetten als het wat hellend is.
Als je ziet dat het voor jou groen gaat worden (oranje voor het dwarsverkeer) kun je in éérste versnelling zetten.
Vergeet de handrem niet af te zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Cardrive

Re: Basis autorijden

Bericht door Cardrive »

Vorige rijles is helaas niet zo goed gegaan. Ik ben best nog het één en ander op een rijtje zetten. Al besef ik dat je geduld moet hebben met het leren rijden. De zegswijze: Rome wasn't build in a day is hier niet zo verkeerd denk ik. En dat geldt voor iedereen, volgens mij. Ik heb dus fouten gemaakt van de stress, en ik denk dat theoretisch alles op een rijtje zetten geen slecht idee is.

Klopt het wat ik hier zeg:Terugschakelen
Als er niemand is, vrije baan, kan je gewoon je gas rustig lossen en vervolgens terug gas bijgeven. (anders niks)
Op rustige baan aan hogere snelheid: je schakelt 1 terug om door de bocht te gaan. (altijd 1 versnelling of kan het ook meerdere zijn als je bv terugkomt van 4de, 5de versnelling)

-Is het altijd 1 terug bv van 5de naar 4de. Dus je lost de gas, je remt eventueel bij (te zien hoeveel snelheid je maakt), je schakelt 1 terug. En dan pas terug gas geven als je door de bocht bent.

Remtechniek
= wat best bij lage snelheid (1ste versnelling maar die heb je eigenlijk alleen maar nodig bij het vertrekken en stoppen aan dergelijke minimale snelheid. In de praktijk rij je doorgaans dus min. 2de. Wat is het verschil? Ik heb trouwens de neiging om iets te snel te willen stoppen achter een achterligger (Dat is de schrik, ik weet het)

Rijden op slippende koppeling
= heb je nodig voor filerijden, parkeren, in en uit garage rijden... (ben ik zaken vergeten) Wie kan dat hier best theoretisch uitleggen. Je geeft gas terwijl je je ontkoppelingspedaal volledig indrukt, je geeft eerst gas, laat ontkoppelingspedaal omhoog komen tot aan aangrijpingspunt en dan... (ik heb nog altijd de neiging om dat pedaal te lossen, het is een reflex ik weet het ook al weet dat het niet mag

Hoop dat iemand bereid is om hier een beetje info over te geven. Het is de bedoeling om rust te brengen bij mij zodat hopelijk de komende uren er verbetering optreedt. Want de basis moet rond zijn alvorens ze over bv parkeren beginnen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Basis autorijden

Bericht door de rijprof »

Als je nog zoveel vragen hebt, neem je best even onderstaande link door.
Zonder basisrijtechniek kun je niet verder.

Klik eens >>> hier
basisrijtechniek.doc
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Basis autorijden

Bericht door GRO »

En neem ook ons praktijkboek eens rustig door:

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Basis autorijden

Bericht door Inazuma »

Cardrive schreef: ik denk dat theoretisch alles op een rijtje zetten geen slecht idee is.
Het is wel een slecht idee om uit te gaan van theoretische "principia" en dat dan proberen toe te passen in de praktijk.


Klopt het wat ik hier zeg:Terugschakelen
Als er niemand is, vrije baan, kan je gewoon je gas rustig lossen en vervolgens terug gas bijgeven. (anders niks)
Gas lossen en dan terug gas bijgeven ?
Wat is dan je bedoeling :?:
Dat is niet terugschakelen, dat is tijdelijk remmen op de motor.

Op rustige baan aan hogere snelheid: je schakelt 1 terug om door de bocht te gaan. (altijd 1 versnelling of kan het ook meerdere zijn als je bv terugkomt van 4de, 5de versnelling)
Of je vertraagt gewoon even door wat gas te minderen / te lossen en rijdt in dezelfde versnelling de bocht door, geeft nadien wat gas bij om weer te versnellen.

Mijn 1000je met minder dan 70 PK rijdt in 5de bij 50 km/u ... tenzij het wat sneller moet gaan.
-Is het altijd 1 terug bv van 5de naar 4de. Dus je lost de gas, je remt eventueel bij (te zien hoeveel snelheid je maakt), je schakelt 1 terug. En dan pas terug gas geven als je door de bocht bent.
Neen, het is niet altijd zo ... zie boven.

Wat je beschrijft, kàn in een bepaalde situatie juist / goed zijn.
En onnodig in een andere .

De wegomstandigheden (weer, wegdek, bochten, verkeer, ...) bepalen je snelheid.
Die snelheid bepaalt in welke versnelling je rijdt.
Remtechniek
= wat best bij lage snelheid (1ste versnelling maar die heb je eigenlijk alleen maar nodig bij het vertrekken en stoppen aan dergelijke minimale snelheid.
Koppeling en rem tegelijk indrukken in eerste.
Rijden op slippende koppeling
= heb je nodig voor filerijden, parkeren, in en uit garage rijden... (ben ik zaken vergeten)
Traag manoeuvreren en vertrekken - verder heb je dat NIET nodig en moet je het vermijden.

In file moet je evenmin op slippende koppeling rijden.
Je kan zeer vaak in 1ste of 2de versnelling blijven rijden, zonder gas te geven.
Beetje tussenafstand laten, en met wat oefening / geluk, moet je zelfs niet meer stoppen.
Meteen nadat je in 1 of 2de rijdt zonder gas geven, gaat dat even wat sneller, daarna vertraag je vanzelf terug wat.

Gaat dat te snel, druk je de koppeling in en laat je de auto wat rollen, eventueel rem je.
Rol je nog wat, kan je in 2de doorstarten als het weer wat vooruit gaat.
Sta je stil, vertrek je weer uit eerste ...


Je gaspedaal is belangrijker om je snelheid te regelen, dan je rempedaal ...

Goede oefening :
in 1ste , of ook wel 2de, rijden zonder gas te geven, dan gas geven tot motortoerental 3-4000 toeren is, gas gecontroleerd weer lossen tot je in "ralenti" / vrijloop rijdt
Als dat lukt, kan je er wat bochten bij doen.
Gas geven, vertragen, bocht, versnellen,vertragen, bocht, versnellen, vertragen, bocht ... allemaal in dezelfde versnelling
(eerder 2 dan 1, 1 kan bvb op een kleine parking)

Uiteraard is het de bedoeling dat je niet gaat schokken & bokken ... in dat geval: koppeling volledig indrukken.
Cardrive

Re: Basis autorijden

Bericht door Cardrive »

Ondertussen nog enkele rijlessen gehad en het gaat goed. Ik begin zelfs al na te denken over het parkeren.
Wat je dan moet doen, als je wil naar de auto naar links gaat, draai je recht aan je stuur en vice versa? (moet je dan draaien tot je niet meer verder kan met het stuur of gewoon totdat het stuur terug recht staat?)
Op een oprit af te rijden moet je het dan al zo doen of bij lege baan toch al stukje naar achter rechtdoor rijden voor je dat begint te doen?

Hoe vlotjes een S maken. Dit doe je op een parkeerruimte in- en uit te rijden?

En wat als er allemaal parkeerplaatsen naast elkaar zijn, en je moet je parkeren zoals de rest bv langs achter inrijden. Wat zijn trucjes, tips om dit z vlot mogelijk te doen? Tips zijn zeker altijd welkom.
Plaats reactie