125cc Met rijbewijs b...

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bart.vdj

125cc Met rijbewijs b...

Bericht door Bart.vdj »

Beste.

Ik rijd met een motoscooter 125cc met mijn rijbewijs B.

Mag ik hiermee ook in Nederland rijden?

Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 125cc Met rijbewijs b...

Bericht door Inazuma »

Bart.vdj schreef:Ik rijd met een motoscooter 125cc met mijn rijbewijs B.

Mag ik hiermee ook in Nederland rijden?
Alleen als je rijbewijs B van voor 1989 dateert ...

Als je rijbewijs van latere datum is, mag je hiermee GEEN motorfiets van max 125cc en 11 kW besturen in het buitenland.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 125cc Met rijbewijs b...

Bericht door de rijprof »

Als je rijbewijs van latere datum is, mag je hiermee GEEN motorfiets van max 125cc en 11 kW besturen in het buitenland.
In België.
rijschooldirk.be schreef:Een 125cc motorfiets met je autorijbewijs?
Wie na 1 mei 2011 het rijbewijs B heeft behaald en reeds 2 jaar in het bezit is van dit rijbewijs B moet 4uur rijles volgen en is niet verplicht een praktisch examen af te leggen. Het rijbewijs categorie B wordt aangepast met vermelding van de code 372 of 373. Opgepast, dit is enkel geldig in België !
Als je je autorijbewijs hebt behaald voor 1 mei 2011 word je hier van vrijgesteld.
http://www.mefirst.be schreef:Rijbewijs van type B voor een auto

Met een rijbewijs van het type B, mag je een moto van de categorie AM gebruiken. (bromfiets max 45 km/u)

Heb je je rijbewijs voor je auto behaald na 1 mei 2011, dan kan je 2 jaar later een moto gebruiken van maximaal 125cc en een vermogen van maximaal 11kw/15ch met een verhouding vermogen/gewicht van maximaal 0,1kw/kg.
Wel moet je hiervoor een opleiding volgen van minstens 4 uur in een motorijschool. Er komt geen examen bij te pas. Dateert je rijbewijs voor je auto van voor 1 mei 2011, dan moet je in principe geen opleiding volgen, maar het is aan te raden om dat toch te doen.

Dateert je rijbewijs van voor 1988, dan mag je rijden op elke moto zonder enige limiet. Het is aan te raden om toch de nodige opleiding te volgen om zo je eigen veiligheid en die van andere bestuurders te beschermen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie