Theorie en voorlopig rijbewijs vervallen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sammy33
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:21

Theorie en voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door Sammy33 »

Ik heb in 2012 mijn theorie gehaald en daarna een voorlopig rijbewijs van 36 maanden genomen.. In deze 36 maanden heb ik geen mogelijkheid gehad om rijlessen te nemen of examen te doen, inmiddels zijn de theorie en het voorlopig rijbewijs dus vervallen. Nu wil ik opnieuw beginnen en lees ik iets over een regel dat men 3 jaar moet wachten, maar ik vind er niet echt duidelijkheid over..
Ik was van plan om deze donderdag mijn theorie examen opnieuw af te leggen en dan met een rijschool te gaan rijden en examen te doen met de rijschool, is dit niet mogelijk? Of is het enkel niet mogelijk om een voorlopig rijbewijs te verkrijgen? Ik heb al veel gegoogled maar kan toch echt geen duidelijk antwoord vinden, het gaat overal enkel over het voorlopig rijbewijs maar niet over of het wel mogelijk is om opnieuw theorie examen te doen.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorie en voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door de rijprof »

Als jouw voorlopig rijbewijs vervallen is, moet je 3 jaar (!) wachten om opnieuw te mogen beginnen.
Je hebt geen voorlopig rijbewijs meer en je mag ook niet meer privé oefenen.

Een andere oplossing is dat je theorie opnieuw doet, (minimum 6 uur) rijlessen volgt bij een erkende rijschool en examen doet met de rijschool.
Je moet geen 3 maand stage doen omdat je die al gedaan hebt met jouw vorig voorlopig rijbewijs. Een bewijs daarvan (bijlage 4) kun je krijgen bij het gemeentehuis.

Hoeveel uren rijschool je moet volgen (minimum 6 uur) hangt af van jouw rijniveau.
Iemand die van 0 begint, komt algauw aan 20 à 30 uur minstens om rijklaar te geraken voor het examen.
Dat hangt dan weeral af hoe snel iemand leert en het persoonlijk talent.
Je bent algauw een kleine 2.000 € kwijt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie en voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door Inazuma »

Sammy33 schreef: Ik was van plan om deze donderdag mijn theorie examen opnieuw af te leggen en dan met een rijschool te gaan rijden en examen te doen met de rijschool, is dit niet mogelijk?
Buiten 3 jaar wachten, is dat momenteel het enige dat je màg doen ...
Gast

Re: Theorie en voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door Gast »

Bedankt voor de antwoorden!
Ik kan al rijden maar ik heb al lang niet meer achter het stuur gezeten, dus ik heb nu 10 lessen geboekt bij de VAB en hoop dan klaar te zijn voor het examen! Ik heb vandaag mijn voorlopig rijbewijs afgegeven en het papier bijlage 4? gekregen zodat ik geen 3 maand stage moet doen. Morgen ga ik opnieuw de theorie afleggen.
Ik ga maandag een afspraak maken voor het praktijk examen, hopelijk kan ik er over ongeveer 4 weken terecht.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorie en voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door de rijprof »

Ik ga maandag een afspraak maken voor het praktijk examen, hopelijk kan ik er over ongeveer 4 weken terecht.
Je moet je afspraak regelen met de rijschool want je mag enkel met de rijschool examen afleggen.
Plan dus best jouw rijlessen zodat je aansluitend het praktijkexamen kunt doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie