Praktijk met automaat herbeginnen met niet-automaat

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Praktijk met automaat herbeginnen met niet-automaat

Bericht door Jozef »

Iemand stelt me via PB volgende vraag:
Quote: Ik zou maandag praktijkexamen gaan afleggen, maar ik heb dat vandaag afgebeld. Ik zou volgend jaar opnieuw willen beginnen. Maar ik heb een voorlopig rijbewijs voor een wagen met automaat, doch mijn vriend zou me in de toekomst willen leren rijden, maar dan wel met een wagen zonder automaat.

Mag ik dan volledig opnieuw beginnen? Ik heb nu model 3 mag ik dan opnieuw model 3 nemen?
Graag wou ik deze vraag samen met mijn collega's moderatoren bekijken.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je mag slechts eenmaal van model veranderen. En dat moet tijdig gebeuren, voor het vorige model vervallen is.

Leg je je rijbewijs af voor een auto met automaat, dan mag je later niet met een gewone auto rijden. Omgekeerd wel.

Denk dus even goed na voor je een definitieve beslissing neemt.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Praktijk met automaat herbeginnen met niet-automaat

Bericht door digital »

Hier volgen mijn antwoorden:
-------------------------------------------------------------------------
Quote: Maar ik heb een voorlopig rijbewijs voor een wagen met automaat,
Voor het voorlopig rijbewijs bestaat er geen beperking voor een automaat. Je mag leren rijden met een automaat of een niet-automaat.
Quote: Mag ik dan volledig opnieuw beginnen? Ik heb nu model 3 mag ik dan opnieuw model 3 nemen?
Je hebt verschillende mogelijkheden:
1) examen nu afleggen met een niet-automaat
2) examen nu afleggen met een automaat -&gt je mag nadat je geslaagd bent opnieuw beginnen met een niet-automaat (met voorlopig rijbewijs) -&gt examen afleggen met een niet-automaat
3) geen examen afleggen: in dit geval mag je slechts opnieuw beginnen 3 jaar na je verval van je voorlopig rijbewijs

Vergeet ook niet dat je je stageperiode kunt verlengen met 6 maanden door over te stappen op model 2. Dit moet je dan wel doen voordat je voorlopig rijbewijs vervalt.
Plaats reactie