Vraag in verband met een praktijkexamen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Eddy D.W.

Vraag in verband met een praktijkexamen

Bericht door Eddy D.W. »

Dag Eugeen,

Onlangs had ik een discussie met de (hoofd)examinator ivm. links afslaan op een kruispunt waar pijlen op de grond zijn geschilderd. In bijlage een paar foto's van het bewuste kruispunt.

* De kandidaat ging voorsorteren en merkt dat OP het kruispunt en OP de laatste pijl waar hij zich wilde opstellen een voertuig stond dat van links
het kruispunt was opgereden en stond te wachten om het verder op te rijden (rechtdoor of linksaf).

* De examinator gelastte de kandidaat het wachtend voertuig langs RECHTS voorbij te rijden om zo zijn bocht naar links te maken OVER de pijl bestemd voor de tegenligger heen. Achteraf heeft hij de kandidaat wel geslaagd, maar hij kreeg een serieuze uitbrander voor het feit dat hij wou wachten tot het voertuig het kruispunt zou hebben verlaten. De examinator beweerde tevens dat de kandidaat op dit kruispunt RECHTS (achterlangs) had moeten kruisen.

* Mijn visie op deze situatie is:
1) het betreft een kruispunt met pijlen, dus dient de bestuurder de pijlen te volgen tot de LAATSTE pijl in zijn rijrichting, en wordt er in dit geval VOORLANGS gekruist.

2) Het kruispunt was op dat ogenblik NIET vrij en dus mocht de kandidaat het kruispunt zelfs NIET verder oprijden.

De pijlen zijn mijns inziens zo aangebracht dat rechts kruisen zo geod als uitgesloten is. Bij de hoofdexaminator krijg ik geen gelijk en mijn rijschooldirecteur vindt de situatie vatbaar voor discussie en is van oordeel dat in dit geval de examinator de kandidaat het voordeel van de twijfel moet geven en dat hij zelfs helemaal niet had mogen tussenbeide komen tijdens het nemen van dat kruispunt. Nu zijn er in Sint-Niklaas en omgeving nog tal van kruispunten met pijlen om links voor te sorteren, maar meestal ontbreken de pijlen MIDDEN op het kruispunt. Bovendien staan links afslaande bestuurder in dat geval met de snuit recht tegenover elkaar, zodat men niet anders kan dan voorlangs kruisen.

Kan u mij over deze situatie duidelijkheid scheppen?

Beste dank

De Wilde Eddy, rijschoolinstructeur.

Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Eddy,
Quote: * Mijn visie op deze situatie is:
1) het betreft een kruispunt met pijlen, dus dient de bestuurder de pijlen te volgen tot de LAATSTE pijl in zijn rijrichting, en wordt er in dit geval VOORLANGS gekruist.

2) Het kruispunt was op dat ogenblik NIET vrij en dus mocht de kandidaat het kruispunt zelfs NIET verder oprijden.
Dit is ook mijn visie.

De pijlen zijn op het wegdek aangebracht en deze duiden aan hoe moet gereden worden op het kruispunt.

De examinator zou kunnen geredeneerd hebben dat de kandidaat bestuurder dan maar tegen de instructies van de wegmarkeringen in, anders moest rijden, omdat hij anders het achteropkomend verkeer zou hinderen. Maar als je zo redeneert mag je ook over een fietspad rijden enz...
Quote: mijn rijschooldirecteur vindt de situatie vatbaar voor discussie
Dan zou ik die zijn argumenten wel eens willen kennen.

Ik ben benieuwd wat de andere moderators gaan antwoorden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik ben benieuwd wat de andere moderators gaan antwoorden.
Voorlopig niets want daar wil ik eerst eens over na denken.
Wat mij daar opvalt is dat daar alleen maar pijlen staan maar er is geen rijstrook te zien
dus wat is het verschil tussen dit kruispunt met die pijlen en hetzelfde kruispunt zonder pijlen.
zoals ik het nu zie zou je zeggen zonder die pijlen moet je rechts kruisen (achter mekaar door dus)
en nu met die pijlen moet je tegen mekaar knallen zo te zien
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eddy De Wilde schreef: het betreft een kruispunt met pijlen, dus dient de bestuurder de pijlen te volgen tot de LAATSTE pijl in zijn rijrichting, en wordt er in dit geval VOORLANGS gekruist.
100% correct.
Quote: Het kruispunt was op dat ogenblik NIET vrij en dus mocht de kandidaat het kruispunt zelfs NIET verder oprijden.
Quote: AR 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Er zijn dus twee voorwaarden die moeten voldaan zijn om een kruispunt niet te mogen oprijden: het moet waarschijnlijk zijn dat je op het kruispunt zou moeten stoppen EN aldus het DWARSVERKEER (niet de afslaande tegenliggers) zou hinderen of beletten.
Quote: Nu zijn er in Sint-Niklaas en omgeving nog tal van kruispunten met pijlen om links voor te sorteren, maar meestal ontbreken de pijlen MIDDEN op het kruispunt.
Als de pijlen OP het kruispunt ontbreken, MOET het kruisen RECHTS gebeuren. Is dit niet mogelijk, dan dient één van de bestuurders te wachten tot de andere afgeslaan heeft.
Quote: Bij de hoofdexaminator krijg ik geen gelijk
Dat verwondert je toch niet? Heb je het ooit anders meegemaakt?
Quote: mijn rijschooldirecteur vindt de situatie vatbaar voor discussie
Dat verwondert je toch ook niet? Elke rijschooldirecteur wil immers kost wat kost conflicten met GOCA vermijden. De leerling moet er niet meer komen eens hij geslaagd is voor zijn examen, maar de rijschool nog wel.

Ik heb mijn opleiding tot rijschoolinstructeur bij het V.V.O.C. gevolgd, en we hebben al tijdens de theoretische opleiding de formele instructie gekregen om nooit in de clinch te gaan met de GOCA.

Ik weet het: leg het maar eens uit aan de leerling, dat is een ander paar mouwen.
Eddy D.W.

Bericht door Eddy D.W. »

Er is op het bewuste kruispunt een rijstrook voorzien om voor te sorteren, mét pijlen. Vermits de kandidaat op deze strook stond voorgesorteerd en daar bleef wachten tot het voertuig uit de dwarsrichting het kruispunt zou verlaten, kon er geen sprake zijn van hinderen van achteropkomend verkeer.

De examinator had de kandidaat moeten laten begaan en afwachten hoe hij in deze situatie zou reageren. De kandidaat heeft die kans gewoon niet gekregen. Ik vermeld terloops dat het examen, om welke reden ook, meer dan 10 minuten te laat is begonnen. Blijkbaar was de examinator gehaast om tijdig terug te zijn op het examencentrum, maar is dat een reden om een leerlling een gevaarlijke rijbeweging te doen uitvoeren, over de pijl van de (mogelijke) tegenligger heen?
Eddy
Plaats reactie