Proefexamen B, vraag 153

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Digital,
Quote: 1) De richting A-C wordt als rechtdoor beschouwd (T-kruispunt) -&gt bestuurder A heeft voorrang omdat voor bestuurder A niemand van rechts komt
2) De richting A-C wordt niet als rechtdoor beschouwd (Y-kruispunt) -&gt de voorrang kan niet bepaald worden omdat de 3 bestuurders links afslaan, of strikt genomen heeft diegene voorrang die nog als laatste in beweging is omdat het opnieuw vertrekken een manoeuver is.
Dit heb je nog niet zo slecht bekeken maar ik vraag me hier wel af wie er hier dan bepaald of dit een T-kruispunt of een Y-kruispunt is
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: Dit heb je nog niet zo slecht bekeken maar ik vraag me hier wel af wie er hier dan bepaald of dit een T-kruispunt of een Y-kruispunt is
Daar sla je de nagel op de kop en wanneer spreek je van een tegenligger?
yannick die oorspronkelijk de vraag stelde zag de weg ook als een "driepikkel", dit zijn jullie blijkbaar vergeten, vandaar zijn vraag. Wanneer is een weg recht? Misschien moeten we in het vervolg een gradenboog meenemen om uit te maken welke vorm de weg heeft. Volgens mij en ik zeg wel volgens mij, denk ik dat je niet op een kruispunt kan spreken van een tegenligger als er geen wegmarkeringen zijn.
Stel dat de hoofdweg afdraait naar links, dan zijn de auto's die van links komen tegenliggers, en het doorlopend gedeelte is een zijstraat omdat uit hoofde van de lijnen zo aangeduid is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: wanneer spreek je van een tegenligger?
Twee bestuurders zijn elkaars tegenligger als ze beiden dezelfde weg volgen, doch in tegengestelde richting.
Quote: Volgens mij en ik zeg wel volgens mij, denk ik dat je niet op een kruispunt kan spreken van een tegenligger als er geen wegmarkeringen zijn.


Waarom denk je dat, Sien?
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: Sien, stel je voor een gewoon een kruispunt voor dus een simpel recht kruispunt zonder wegmarkeringen.
JA, Benny je rijdt blijkbaar als tegenligger tegen mijn kar en dan durf je beweren, dat ik iets tegen je heb. Je gaat uit van een ideale situatie en daar zijn we oorspronkelijk niet van vertrokken, in sommige gevallen zijn de straten niet recht. Lees nog eens goed de definitie van Jozef en dan mijn vorig voorbeeld en denk eens terug aan die Y-vorm zijn de auto's die uit de twee bovenste beentjes (of liever wegen) naar het onderste beentje rijden dan alle twee tegenliggers van de auto die naar de twee bovenste wegen rijdt?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Sien,

Jij bedoelt, als ik het goed begrijp, een Y kruispunt. En uit elk been komt een auto gereden.

Als daar overal de voorrang van rechts zou gelden, en uit elk been komt tegelijkertijd een auto gereden, dan staan ze natuurlijk eeuwig stil, want iedereen heeft t.o.v. hem een auto die van rechts komt.

Een verstandige wegbeheerder zal dan op een van de benen wel een stopbord plaatsen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hé lieve mensen, kennen jullie nog dat liedje van Bob Davidse:
Quote: Vrolijke, vrolijke vrienden. Vrolijke vrienden dat zijn wij.
Vrolijke, vrolijke vrienden. Vrolijke vrienden dat zijn wij.
Net zoals in het verkeer, zijn we met onze meningen nu en dan eens elkaars tegenliggers. Maar daarom hebben we niets tegen elkaar, en willen we niet tegen iemands kar rijden. Integendeel, juist om dat te vermijden, zoeken we samen uit wie er waar voorrang heeft. De verscheidenheid aan meningen is een bron van meerwaarde voor dit forum. Laten we daarom in de ons welbekende gemoedelijke en serene sfeer, met respect voor elkaars mening, verder onze opvattingen naast elkaar leggen.

Ik denk dat ik begin te begrijpen waar Sien naartoe wil: op een kruispunt (vooral dan een Y waar je van onderaan aankomt) is het niet altijd eenvoudig uit te maken welke weg naar waar verder loopt, en dus wie je tegenliggers zijn, als er geen verkeersborden of wegmarkeringen dit duidelijk maken.

Dat is ook het geval met de foto bij vraag 153. Een foto tracht in twee dimensies een driedimensionale realiteit weer te geven, waarbij de perspectiefwerking de perceptie bepaalt van diegene die ernaar kijkt. En zoals dat nu eenmaal inherent is aan vele foto's: hoe langer je die foto bekijkt en daarbij de focus van je oog een klein beetje verandert, hoe meer kruispunten je er kunt in zien, al naar gelang wat je op de voor- en achtergrond waarneemt. Ik denk dat de pijlen met de rijrichtingen die Eugeen erop aangebracht heeft, nochtans voldoende duidelijk aangeven wie rechtdoor rijdt en wie afslaat.

Kunnen we ons alvast daarmee verzoenen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Als daar overal de voorrang van rechts zou gelden, en uit elk been komt tegelijkertijd een auto gereden, dan staan ze natuurlijk eeuwig stil, want iedereen heeft t.o.v. hem een auto die van rechts komt.
Eugeen, dat is het fundamentele gebrek van de voorrang van rechts: hij werkt op vele kruispunten niet als er gelijktijdig van elke kant een bestuurder aankomt.

Neem nog maar een doodgewoon klassiek kruispunt van twee wegen haaks op elkaar. Als er van de 4 kanten een bestuurder aankomt, moet elke bestuurder voorrang geven aan een andere bestuurder, waardoor ze alle vier tot stilstand komen. De enige oplossing is dan dat er 3 bestuurders uitstappen, zodat de vierde zeker is dat hij veilig kan vertrekken.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: Net zoals in het verkeer, zijn we met onze meningen nu en dan eens elkaars tegenliggers. Maar daarom hebben we niets tegen elkaar, en willen we niet tegen iemands kar rijden
Jozef,
ik was eigenlijk een beetje aan het swansen met Benny, gewoon voor de lol.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sien schreef: ik was eigenlijk een beetje aan het swansen met Benny, gewoon voor de lol.
Oeffff
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sien schreef: ik was eigenlijk een beetje aan het swansen met Benny, gewoon voor de lol.
Inderdaad: oef!

Het is soms zo moeilijk om via een schriftelijk medium dergelijke nuances te vatten. We missen immers de intonatie, de gelaatsuitdrukking, de lichaamstaal.

Tip van de dag: gebruik smileys om de gevoelswaarde weer te geven.
Plaats reactie