Proefexamen B, vraag 153

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Yannick
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2005, 00:00

Proefexamen B, vraag 153

Bericht door Yannick »

Ik begrijp niet waarom auto A hier voorrang heeft. Volgens mij doen de drie auto's identiek hetzelfde: afslaan naar links.Voorrang van rechts is hier niet mogelijk omdat de 3 auto's moeten voorrang geven aan een andere.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Kruispunt zonder borden.

Auto B wil rechtdoor rijden. Maar rechts van hem is Auto C aan wie hij moet voorrang geven.

Auto C moet Auto A voorrang geven omdat die van rechts komt.

Dus Auto A heeft voorrang.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Indien B rechtdoor rijdt heb je inderdaad gelijk.
Yannick
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2005, 00:00

Bericht door Yannick »

Ok, ik begrijp het, maar de foto is niet zo duidelijk. Mij leek het alsof geen enkele weg rechtdoor liep, en het een soort van driepikkel kruispunt was. Zorgt dus voor verwarring...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Indien B rechtdoor rijdt heb je inderdaad gelijk.
Ook als B in de richting rijdt waar C vandaan komt dan heeft A alsnog voorrang.

De reden is dat je in je gedachte dit kruispunt zelf recht moet trekken.

Als je dan goed kijkt komt er rechts ten opzichte van bestuurden A geen zijweg uit.
Terwijl ten opzichte van B, C vanrechts komt en van C,A van rechts komt als er rechts van A ook een weg zou zijn komt er niemand aan dus A is de meest van rechtskomende bestuurder en heeft dus voorrang.
Hij moet zeker geen voorrang verlenen aan B want die komt van tegenover hem.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sien, je moet de situatie bekijken zoals de voertuigen aankomen op het kruispunt, niet als ze al aan het afslaan zijn.

Zoals Benny terecht opmerkte, kan er geen enkele bestuurder rechts van A aankomen, aangezien er geen weg rechts van A uitkomt op het kruispunt.

Tussen B en A is er dan ook geen sprake van voorrang van rechts.

Als B naar rechts zou afslaan, dan moet A hem laten voorgaan, maar niet uit hoofde van de voorrang van rechts, doch omdat:
Quote: AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:

...

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten

...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En 1 ding wil ik ook nog duidelijk stellen:

Bij voorrang aan rechts speelt de richting geen enkele rol
dus of B of wie dan ook rechtdoor gaat of dan wel links of rechts afslaat doet er niet toe.

Bij voorrang aan rechts heeft diegene die het meest van rechts komt voorrang.

Er wordt alleen rekening gehouden met de richting wanneer er 2 voertuigen tegenover mekaar staan.

Want ook dan kun je niet uit maken wie er van rechts komt en dan moeten we wel rekening houden met de richtingen.

Wie rechtdoor rijdt heeft voorrang op diegene wat afslaat.
Wie rechts afslaat heeft voorrang op diegen wat links afslaat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Als B naar rechts zou afslaan, dan moet A hem laten voorgaan, maar niet uit hoofde van de voorrang van rechts, doch omdat:

Quote:
AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:

...

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlate
Jozef, bedankt dat je me steund in mijn standpunt maar wat je hierboven schrijft klopt dus ook niet.

In dit geval komt A het meest van rechts en hoeft niet (ook al slaat hij links en B rechts af) voorrang te verlenen aan B.

De reden heb ik hier juist boven geplaatst bij voorrang aan rechts speelt richting geen rol
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: "]Beste Sien, je moet de situatie bekijken zoals de voertuigen aankomen op het kruispunt, niet als ze al aan het afslaan zijn.
Ja, dat weet ik wel, maar ik wou gewoon verduidelijken dat ik het eens ben met wat Digital schreef, "enkel indien B rechtdoor rijdt".
Jullie spreken van rechts en links, voor en achter, maar wat zeg je in het geval de weg een Y-vorm, een vijf- of zesweg is, of zelfs bij een rotonde. Wat doe je bij een zesweg als er voorrang aan rechts geldt, dan geef je toch voorrang aan al wat je rechts tegenkomt en je krijgt enkel voorrang van de weg die je links hebt.
De discussie is begonnen met het feit dat Benny niet akkoord is met hetgeen Digital zei en daar blijven jullie het antwoord schuldig, maar struikelen over een manier van uitleggen.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: bij voorrang aan rechts speelt richting geen rol
Het is dat wat ik wou zeggen, eindelijk. Dus heeft Digital gelijk???
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Het is dat wat ik wou zeggen, eindelijk. Dus heeft Digital gelijk???
Digital schreef
Quote: Indien B rechtdoor rijdt heb je inderdaad gelijk.
Daarin heeft hij niet gelijk.
Want ik schrijf dat richting gene rol speelt dus ook als B niet rechtdoor rijdt heeft A alsnog voorrang.

Sien wat bedoel je met het is dat wat ik wou zeggen
Quote: De discussie is begonnen met het feit dat Benny niet akkoord is met hetgeen Digital zei en daar blijven jullie het antwoord schuldig, maar struikelen over een manier van uitleggen.
Hoezo blijven wij het antwoord schuldig.
Er staat toch geschreven dat er ten opzichte van A Niemand van rechts komt en dus is hij diegene die het meest van rechts komt en dus recht op voorrang heeft.

En wat Digital verkeerd schrijft is dat dat alleen zo is als B rechtdoor rijdt en jij bent het daarmee eens maar dan zijn jullie allebei verkeerd.

En je hebt het over een zesweg daar mag je van mij zelfs een twaalfweg van maken dan blijft het nog hetzelfde.
Diegene die daar het meeste van rechts komt heeft recht op voorrang en in welke richting die andere rijden doet er dus ook niet toe
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik vrees dat we even wat ontspoord zijn.

Afbeelding


Beschouwen we even het geval waarin B rechtsaf slaat en A linksaf slaat.
Benny schreef: Ook als B in de richting rijdt waar C vandaan komt dan heeft A alsnog voorrang.
Besluit: A heeft voorrang op B.

Maar even verder schrijft Benny:
Quote: Wie rechts afslaat heeft voorrang op diegen wat links afslaat.
Besluit: B heeft voorrang op A.

Nog even verder schrijft Benny:
Quote: Want ik schrijf dat richting gene rol speelt dus ook als B niet rechtdoor rijdt heeft A alsnog voorrang.
Besluit: A heeft voorrang op B.

Benny, het kan toch niet dat A zomaar vóór de neus van zijn tegenligger B linksaf zou mogen slaan, zonder aan B, die dezelfde weg rechtsaf inslaat, voorrang te verlenen.

Terloops, Benny, een kwestie van correcte terminologie, die jou wel zal interesseren naar ik hoop: in het hele verkeersreglement is nergens sprake van "voorrang aan rechts". Wel is er in art. 17.2.2° a) en en in art. 67.3 - verkeersbord B17 sprake van "voorrang van rechts". "Voorrang van rechts" is ook volgens de Nederlandse Taalunie de correctie uitdrukking.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: A is de meest van rechtskomende bestuurder en heeft dus voorrang.
Hij moet zeker geen voorrang verlenen aan B want die komt van tegenover hem.
Benny, daar ben ik het niet mee eens B is ten opzichte van A aan de rechterkant hoe dan ook waar B naar toe rijdt moet A voorrang verlenen aan B, behalve indien B stopt om C voorrang te geven, maar als B rechts afslaat moet B niet stoppen en heeft hij dus voorrang op A.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sien schreef: Benny, daar ben ik het niet mee eens
Dat is spijtig.

Sien schreef: B is ten opzichte van A aan de rechterkant
?????
Je hebt ofwel: rechts van u, links van u, voor u of achter u.
B is dus niet ten opzichte van A aan de rechterkant.
B rijdt naar A toe.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: Benny, het kan toch niet dat A zomaar vóór de neus van zijn tegenligger B linksaf zou mogen slaan, zonder aan B, die dezelfde weg rechtsaf inslaat, voorrang te verlenen.
Jozef , ik vraag me af wie er hier ontspoord is

Neem nu eens een gewoon kruispunt (in de vorm van een kruis dus)

A komt van rechts en B dus van links, C is thuis gebleven
A slaat links af terwijl B rechtdoor rijdt.

Wie heeft er voorrang

Juist A en waarom omdat hij van rechts komt.
en ja ook hier gaat A zelfs voor B zijn neus links afslaan terwijl die zelfs rechtdoor rijdt.

Ga je me nu ook vertellen dat dat niet mag

Ik hoop van niet en als je het hier met me eens bent mag je me uitleggen waarom dat op het kruispunt waarover wij bezig zijn het anders zou zijn
Plaats reactie