Vraag over parkeren aan een kruispunt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Evy

Vraag over parkeren aan een kruispunt

Bericht door Evy »

Op jullie site staat dat parkeren en stilstaan verboden is:
Quote: 3. Kruispunten.

Op de rijbaan en de berm in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering.
En op de site staat ook dat parkeren en stilstaan verboden is
Quote: 5. Verkeersborden:

- Op minder dan 20 meter voor de verkeersborden
- Behalve:
a. als de hoogte van het voertuig, lading inbegrepen, niet hoger is dan 1,65 meter.
b. en als de onderkant van het verkeersbord zich minstens 2 meter boven de rijbaan bevindt.
En hoe zit het dan als dat verkeersbord aan dat kruispunt zeer laag staat? Moogde dan wel parkeren vanaf 5 meter of moet ge dan 20 meter van dat bord afblijven?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Evy,

In het geval dat jij aanhaalt, moet je op minstens 20 meter vóór het verkeersbord parkeren, zodat je daardoor uiteraard ook op minstens 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan parkeert.

Geen van deze beide regels ontslaat je immers van de naleving van de andere, je moet ze beide naleven.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:

...

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden.

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Benny, waar zie jij een verschil tussen verkeersborden op en buiten de kruispunten?
Eugeen schreef: In dat geval is het de strengste regel die van toepassing is
Dat staat nergens in de verkeerswetgeving. Maar het komt in de praktijk wel identiek op hetzelfde neer als wat ik schreef:
Jozef schreef: Geen van deze beide regels ontslaat je immers van de naleving van de andere, je moet ze beide naleven.
Het resultaat is dus hetzelfde (parkeren op min. 20 m vóór het verkeersbord), maar de reden is niet wat het B.I.V.V. opgeeft.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Eindconclusie op vraag van Evy: 20 meter.
Eugeen schreef: Ik heb zonet naar het BIVV gebeld en de vraag voorgelegd. Hun antwoord:

"In dat geval is het de strengste regel die van toepassing is".
Jozef schreef: Dat staat nergens in de verkeerswetgeving
Ik denk dat het BIVV met hun uitleg het volgende bedoelt:

Een eenvoudig voorbeeld:

Een verkeersregel zegt dat je binnen de bebouwde kom max. 50 km/uur mag rijden.

Een andere regel zegt dat je de snelheid steeds moet aanpassen aan de omstandigheden en anderen niet mag in gevaar brengen..

De tweede is dus strenger. En het is inderdaad zo dat ik binnen de bebouwde kom max. 50 mag rijden als de omstandigheden het toelaten en ik anderen niet in gevaar breng.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als een materie ergens het voorwerp uitmaakt van meer dan één verkeersregel, ben ik er tegenstander van na te gaan welke de strengste is. Er is geen enkel wettelijk voorschrift dat bepaalt dat je de strengste regel moet toepassen. En het is niet altijd voor de hand liggend om uit te maken welke de strengste verkeersregel is.

Ik verkies mij te laten leiden door mijn plicht om alle verkeersregels na te leven, tenzij ik mij in een situatie bevind waarin een verkeersregel van toepassing is die uitdrukkelijk bepaalt dat in dat specifieke geval een andere verkeersregel niet geldt ("..., en in afwijking van ..., ...").
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Benny, waar zie jij een verschil tussen verkeersborden op en buiten de kruispunten?
Het probleem hier is dat ik in de fout gegaan ben

Jozef je hebt gelijk ik heb alleen rekening gehouden met art 24.8 en heb 24.10 over het hoofd gezien.

Daar staat inderdaad alleen verkeersborden (niks over buiten het kruispunt)
Dat krijg je als je tegen beter weten in met 2 dingen tegelijk bezig bent.
Dat kunnen vrouwen wel maar ik niet dus.

Ik heb ondertussen al 100 keer geschreven: Ik mag geen bokken schieten buiten het jachtseizoen. en hoop hiermee dat mijn fout mij vergeven wordt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Ik mag geen bokken schieten buiten het jachtseizoen.
Inderdaad:
Quote: Besluit van de Vlaamse regering betreffende de jacht in het Vlaamse gewest voor de periode van 1 juli 2003 tot 30 juni 2008

Art. 4.

° 1. De jacht met vuurwapens op reewild is open:

1° op reebokken:

a) van 1 juli tot en met 15 september 2003
b) van 15 mei tot en met 15 september voor de jaren 2004 tot 2007
c) van 15 mei tot en met 30 juni 2008
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Jozef,
Quote: In het geval dat jij aanhaalt, moet je op minstens 20 meter vóór het verkeersbord parkeren, zodat je daardoor uiteraard ook op minstens 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan parkeert.
Dit is niet helemaal juist
Er wordt alleen over borden buiten de kruispunten gepraat en niet op de kruispunten.

Als men het over het parkeren op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten heeft dan staat in art 24.8 alleen verkeerslichten en niet de borden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Benny en Jozef,

Ogenschijnlijk twee verkeersregels die elkaar wat kunnen tegenspreken.

Ik heb zonet naar het BIVV gebeld en de vraag voorgelegd. Hun antwoord:

"In dat geval is het de strengste regel die van toepassing is".

Dus, op een kruispunt mag men niet stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter afstand van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, (behoudens plaatselijke reglementering), behalve als op dat kruispunt een verkeersbord staat waarvan de onderkant lager is dan 2 meter en de auto is hoger dan 1,65 meter. In dat geval is de minimumafstand 20 meter.
Plaats reactie