Auto en voetganger

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Robin

Auto en voetganger

Bericht door Robin »

Kan iemand mij hier helpen bij deze 2 vragen?

1ste vraag
Ik rijd rechtdoor met de auto en een paar meter verder moet ik rechtsaf, maar daar staat op de hoek van de straat een voetganger die wil oversteken in de straat die ik wil indraaien maar er is geen zebrapad, wie heeft er voorrang?

- ik, want een voetganger heeft alleen aan het zebrapad voorrang

- ik, want de voetganger doet een manoeuvre

- de voetganger, want hij vervolgt gewoon zijn weg, terwijl ik een manoeuvre doe

2de vraag
Ik rijd op een voorrangsweg. Voor me rijdt een tragere auto en even verderop is een kruispunt. Mag ik die auto voor mij inhalen?

- ja, op een voorrangsweg mag dat altijd

- nee, behalve wanneer ik zeker ben dat er geen auto uit die straat komt

- nee, dat mag nooit


Op voorhand al bedankt groeten Robin
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Robin,

Zijn dat examenvragen?
Quote: 2de vraag
Ik rijd op een voorrangsweg. Voor me rijdt een tragere auto en even verderop is een kruispunt. Mag ik die auto voor mij inhalen?

- ja, op een voorrangsweg mag dat altijd

- nee, behalve wanneer ik zeker ben dat er geen auto uit die straat komt

- nee, dat mag nooit
Volgens mij zijn een combinatie van antwoord 1 en 2 juist.

JA, als ik er zeker van ben dat geen auto uit de straat gereden komt (die je misschien door de auto voor jou moeilijk kon zien.
Robin

vragen

Bericht door Robin »

hallo,

Ja dat zijn vragen uit een tijdschrift en je moet een keuze maken, ik denk eerder aan het eerste, want in de wet sta dat ge enkel ni moogt inhalen op een baan met een kruispunt voorrang van rechts, en ze spreken niet over een voorrangsweg dus ik denk dat ge moogt inhalen, en moest er een auto staan daar heb je toch voorrang op dus ben ik juist???

en de eerste vraag?

Groeten Robin
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: want in de wet sta dat ge enkel ni moogt inhalen op een baan met een kruispunt voorrang van rechts
Quote:

Je moet de wet wel helemaal lezen hé.

Dan zou je mogen inhalen volgens die wet op een kruispunt waar een STOPBORD staat.
Dan zou je mogen inhalen volgens die wet op een kruispunt waar een bord staat VOORRANG GEVEN EN INDIEN NODIG STOPPEN.

En in de wet staat ook dat, als je inhaalt, je zeker moet zijn dat er geen tegenliggend verkeer komt.

Enz....
Robin

inhalen

Bericht door Robin »

Tja das ook waar dus, een correct antwoord is eigenlijk de beide samen.
In ieder geval bedankt voor te helpen.

Groeten Robin
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Robin,
Robin schreef: 1ste vraag
Ik rijd rechtdoor met de auto en een paar meter verder moet ik rechtsaf, maar daar staat op de hoek van de straat een voetganger die wil oversteken in de straat die ik wil indraaien maar er is geen zebrapad, wie heeft er voorrang?

- ik, want een voetganger heeft alleen aan het zebrapad voorrang

- ik, want de voetganger doet een manoeuvre

- de voetganger, want hij vervolgt gewoon zijn weg, terwijl ik een manoeuvre doe
Er staat geen enkel correct antwoord in deze lijst.

De bestuurder die reglementair kruist, inhaalt, links of rechts afslaat, voert geen maneuver uit, maar een gereglementeerde rijbeweging. Bij het uitvoeren van een maneuver moet je aan alle andere weggebruikers (= bestuurders en voetgangers) voorrang verlenen, van waar ze ook komen en wat ze ook doen. Als je een gereglementeerde rijbeweging reglementair uitvoert, is dat geen maneuver, en hoef je niet aan alle andere weggebruikers (bijvoorbeeld een voetganger die diagonaal een kruispunt oversteekt) voorrang te verlenen.

De reden waarom de bestuurder die in hogervermelde vraag rechtsaf slaat, voorrang moet geven aan de voetganger die de rijbaan wil oversteken welke de bestuurder wil inrijden, vinden we hier:
Quote: AR 19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Je schreef: dat zijn vragen uit een tijdschrift
Mogen we ook weten welk tijdschrift? Want de redactieleden van dat tijdschrift hebben duidelijk niet veel kaas gegeten van het verkeersreglement.
Robin

tijdschrift

Bericht door Robin »

hey,

Het staat in het tijdschrift van P-magazine, chauffeur van jaar. Er staan wel meer dubieuze vragen in, maar het is maar voor het plezier he, alleen het zou wel juist moeten zijn. Maar ja, toch bedankt voor te proberen antwoorden op de vragen.

Greetz
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Robin schreef: Het staat in het tijdschrift van P-magazine, chauffeur van jaar.
Bedankt, Robin. Bij de wedstrijd "Chauffeur van het jaar" van P-magazine worden inderdaad normen gehanteerd die niet echt stroken met mijn begrippen van veilig wegverkeer.
Plaats reactie