links afslaan op kruispunt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

links afslaan op kruispunt

Bericht door digital »

Volgende vraag heb ik van Inollet gekregen via mail:
------------------------------------------------------------------
Hallo,
Daar ik het antwoord niet vind in het verkeersreglement had ik graag de volgende vra(a)g(en) gesteld :
Situatie : Gewoon kruispunt, voorrang van rechts (bord B17). Geen wegmarkeringen aangebracht op het kruispunt zelf, ook niet bij het naderen van het kruispunt (geen voorsorteerstroken). Twee autos naderen het kruispunt in tegenovergestelde richting. Beide autos willen links afslaan.
Vraag 1 : Moeten beide autos elkaar eerst kruisen vooraleer af te slaan ? M.a.w. Moeten zij eerst achter elkaar doorrijden om af te slaan of mogen zij afslaan vooraleer elkaar te kruisen ?
Vraag 2 : Indien ze bij vraag 1 eerst moeten kruisen moeten zij dit dan ook nog doen indien er wel voorsorteerstroken aangebracht zijn op het wegdek bij het naderen van het kruispunt. Let wel : het gaat alleen om voorsorteerstroken die aangebracht zijn voor het kruispunt op het kruispunt zelf is er geen enkele wegmarkering aanwezig (dus ook geen verdrijvingsvakken of dergelijke).
Mijn beste dank bij voorbaat voor het deskundige antwoord.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

beste,
Quote: Vraag 1 : Moeten beide autos elkaar eerst kruisen vooraleer af te slaan ? M.a.w. Moeten zij eerst achter elkaar doorrijden om af te slaan of mogen zij afslaan vooraleer elkaar te kruisen ?
Kruisen gebeurt langs rechts. Dat is de algemene regel. Dus ook op kruispunten.
Op kruispunten met wegmarkeringen (pijlen) die aanduiden dat op die plaats niet langs rechts, maar langs links moet gekruist worden, gebeurt dus het kruisen van links.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: links afslaan op kruispunt

Bericht door digital »

Quote:
Vraag 1 : Moeten beide autos elkaar eerst kruisen vooraleer af te slaan ? M.a.w. Moeten zij eerst achter elkaar doorrijden om af te slaan of mogen zij afslaan vooraleer elkaar te kruisen ?
Indien er niet genoeg ruimte is, laat één van de bestuurders best de andere eerst afdraaien. Dit is geen verkeersregel maar dit is wel veiliger.
Plaats reactie