boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Anna Buggenhout
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:48

boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Anna Buggenhout »

hallo,
Ik ben momenteel in bezet van voorlopig rijbewijs m18 (zonder begeleider).
ik was vorige week aangehouden door de politie omdat ik mijn vriend meenam in mijn auto. Hoeveel boete krijg ik nu :( ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.
(edit: ook je vriend kan dus strafbaar zijn)


* Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6 (dus 300 tot 3.000 euro), omwille van de opdeciemen
* Een gedeelte hiervan kan evenwel voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten

Let erop, dat men bij de inbreuk artikel 30 § 2.1° weerhouden heeft. Indien de verbalisant verkeerdelijk artikel 30 § 1 weerhouden heeft, laat je je advocaat dit asap herkwalificeren. (Artikel 30 § 1, is rijden zonder houder te zijn van een geldig rijbewijs, en dat is nog een tikkeltje duurder qua bestraffing).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Anna Buggenhout
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:48

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Anna Buggenhout »

kan je niet exacte bedrag zeggen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Anna Buggenhout schreef:kan je niet exacte bedrag zeggen?
Neen. De wetgever legt hier een minimumbedrag, en een maximumbedrag vast. Al kan een rechter desgevallend wel een gedeelte voorwaardelijk opleggen.

Dat zijn grosso modo de twee witte krijtlijnen waar de rechter tussen moet blijven bij zijn uitspraak. Niemand hier, heeft de pretentie zich in de plaats van die rechter te willen stellen. En niemand hier, heeft een glazen bol. Het is dus de rechter die uiteindelijk zal beslissen over de exacte strafmaat.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Is die vriend 24 jaar oud en heeft hij een rijbewijs B ?

Van wanneer is je voorlopige rijbewijs (uitreikingsdatum) ?

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/785-hs6" target="_blank

Artikel 45

De voorlopig rijbewijzen, conform het model van bijlage 3 of 4, blijven geldig tot de op het document vermelde uiterste geldigheid.

De bepalingen van dit besluit die van kracht waren vóór 3 februari 2014 blijven van toepassing op de voorlopige rijbewijzen B afgegeven vóór deze datum.
shonygozer77
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2015, 22:32

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door shonygozer77 »

Is het ook mogelijk dat je rijbewijs wordt ingevorderd?
Ik ben een beginnende bestuurder en ik vraag het gewoon ter informatie.
Heel erg bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

shonygozer77 schreef:Is het ook mogelijk dat je rijbewijs wordt ingevorderd?
Gek genoeg is er geen wettelijke mogelijkheid om het rijbewijs in te trekken zuiver omwille van inbreuken op de scholingsvoorwaarden ...
Abdel22
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2018, 20:09

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Abdel22 »

Inazuma schreef: 01 aug 2015, 22:33
shonygozer77 schreef:Is het ook mogelijk dat je rijbewijs wordt ingevorderd?
Gek genoeg is er geen wettelijke mogelijkheid om het rijbewijs in te trekken zuiver omwille van inbreuken op de scholingsvoorwaarden ...
Geldt dat ook nog voor nu? 2018, of is de wet gewijzigd en kan mijn voorlopig wel ingevorderd worden? Amvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Abdel22 schreef: 27 apr 2018, 01:40
Inazuma schreef: 01 aug 2015, 22:33
shonygozer77 schreef:Is het ook mogelijk dat je rijbewijs wordt ingevorderd?
Gek genoeg is er geen wettelijke mogelijkheid om het rijbewijs in te trekken zuiver omwille van inbreuken op de scholingsvoorwaarden ...
Geldt dat ook nog voor nu? 2018, of is de wet gewijzigd en kan mijn voorlopig wel ingevorderd worden? Amvast bedankt
Dat is helaas nog altijd zo , ja
Ik ben bij een paar politici aan het lobbyen om dat te laten aanpassen :mrgreen:

De opdeciemen zijn wel veranderd

Je moet het boetebedrag in de tekst vermenigvuldigen met 8 nu,
dus van 400 tot 4000 euro boete
mogelijk deels voorwaardelijk


Verplichte bijdrage "Slachtofferfonds" is intussen 200 euro geworden ipv 150 toen
Oualid

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs en rijden zonder L teken

Bericht door Oualid »

Beste wat kan ik verwachten van boete
Ik reed met een passagier en bezit een voorlopig rijbewijs m18 ik mag alleen rijden maar had iemand toch mee en had geen L teken op het moment op de auto zitten er word en pv opgesteld maar de politieagent zei dat hij niet weet of ik moet voorkomen of niet dit is wel mijn eerste keer dat ik word tegengehouden (ik kon men volledig niet afleggen door de Corona periode)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Het is niet omdat je door corona geen examen kon afleggen dat je voorlopig rijbewijs plots zomaar een definitief wordt...

Je moet je dus houden aan de regels voor het voorlopig rijbewijs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs en rijden zonder L teken

Bericht door Inazuma »

Oualid schreef: 11 apr 2020, 20:32 Beste wat kan ik verwachten van boete
Ik reed met een passagier en bezit een voorlopig rijbewijs m18 ik mag alleen rijden maar had iemand toch mee en had geen L teken op het moment op de auto zitten er word en pv opgesteld maar de politieagent zei dat hij niet weet of ik moet voorkomen of niet dit is wel mijn eerste keer dat ik word tegengehouden (ik kon men volledig niet afleggen door de Corona periode)
Zal voor de bestuurder nagenoeg zeker dagvaarding voor politierechtbank worden wegens overtreding scholingsvoorwaarden voorlopig rijbewijs gecombineerd met inbreuk op corona-maatregelen


Passagier enkel Corona PV @ 250€
Afhankelijk wanneer gebeurd, via GAS of minnelijke schikking door parket


Boete wegens overtreden scholingsvoorwaarden is nog dezelfde als begin van deze draad , MAAR :

- te vermenigvuldigen met 8 (ipv 6 toen), dus 400 tot 4000€, mogelijk deels voorwaardelijk
- verplichte bijdragen bij (en per) correctionele veroordeling zijn intussen 200€ (ipv 150) + 20 € (nieuw)
- vermelding strafblad


Boetes voor inbreuk op MB met de corona maatregelen, zijn ook correctioneel en kunnen ook oplopen tot 4000€

Gezien dit op basis van een totaal àndere regelgeving is dan verkeer, kan het best dat de rechter 2 aparte veroordelingen uitspreekt, de verplichte bijdragen komen daar dan telkens bovenop (dus 2 keer 220€ ...)
jemamaopeentoren

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door jemamaopeentoren »

Ik heb een voorlopig rijbewijs 36m met 2 begeleiders, ik reed met 3 passagiers, had geen L achteraan plakken & geen extra spiegel. Ook mag je volgens de coronamaatregelen niet met meer dan 2 passagiers in de wagen zitten. Ik ben 17 jaar oud, wat zijn de mogelijke straffen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Voor de passagiers zal het een "coronaboete" zijn van 250€

Voor jou wordt het politie-rechtbank ...


Voor inbreuken inzake de scholing met voorlopig rijbewijs:

Art 30 § 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


- te vermenigvuldigen met 8 , de opdeciemen, dus 400 tot 4000€, mogelijk deels voorwaardelijk
- verplichte bijdragen bij (en per) correctionele veroordeling zijn intussen 200€ "Slachtofferfonds" + 20 € "Fonds juridische bijstand"
- vermelding op strafblad


Reken maar met 400-1200 € effectief voor de rijbewijsinbreuk alleen + kosten


Voor de corona-inbreuk zal je vermoedelijk ook tegelijk voor de rechtbank komen
(geen minnelijke schikking - als die toch komt, betaal zo snel mogelijk ...)
Hier gaan de boetes voor de rechtbank ook tot 4000€, opdeciemen inbegrepen, en/of 8 dagen tot 3 maanden cel

Komt uiteraard ook bij op strafblad bij veroordeling


Je kan voor de verkeers- & corona-inbreuk apart veroordeeld worden, dan is het die verplichte bijdragen 2x ...


Wordt een duur ritje ...
rebiaxbo

Re: boete passagier meevoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door rebiaxbo »

ik ben 18jaar en ik heb een voorlopig rijbewijs maar reed met een vriendin in de auto, ik ben betrapt door politie op een parking.
In mijn verklaring vermeldde ik ook dat we enkel op de parking hebben gereden. Is het mogelijk dat ik een rijverbod krijg of dat mijn voorlopig rijbewijs word ingetrokken?
Plaats reactie