Extra vragen over het rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door KillerRu »

Ja ik ga het even kort houden om het ook duidelijk te houden.

Mijn voorlopig rijbewijs is momenteel nog geen 3 jaar vervallen, nu ben ik wel al opnieuw theorie gaan doen (omdat het moest) maar met de documenten van slagen? Moet ik daar nu nog mee naar het gemeentehuis en moet ik dan ook nog begeleiders invullen, want het examencentrum liet me verstaan dat ik enkel nog met de rijschool kan oefenen en praktijkexamen doen omdat ik nog geen nieuw voorlopig rijbewijs kan aanvragen?

Is dit correct? Of wat moet ik nu juist allemaal doen?

Alvast bedankt,
Glenn
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door GRO »

Waarom zet je dit onder theorie???

Zolang je VR geen 3 jaar vervallen is, kan je enkel met de rijschool leren rijden en examens afeggen.
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door KillerRu »

Omdat ik ook nog theorie verplicht was te gaan doen maar dat begreep ik dan niet zo goed... En als je voorlopig rijbewijs niet meer in je bezit is (Gestolen portefeuille) wat moet ik dan doen en ben ik nu nog verplicht naar het gemeentehuis te gaan?

Allemaal onbeantwoorde vragen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door GRO »

Als je rijbewijs gestolen is, moet je eerst naar de politie.
Als je rijbewijs nog geldig was, ga je daarna op het gemeentehuis een nieuw halen.
In je oorspronkelijke vraag stond bitter weinig over een gestolen rijbewijs.
Als je rijbewijs vervallen is en je theorie is vervallen, moet je opnieuw theorie-examen doen.
Je kan daarna alleen maar met de rijschool leren rijden, of wachten tot je rijbewijs 3 jaar vervallen is.

Voor de rest staan er 10 pagina's uitleg in ons praktijkboek over de nieuwe wetgeving.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Gast

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Gast »

Dus nog altijd naar de politie zelfs al was het vervallen?
Zoniet, kan ik dan nu gewoon naar de rijschool stappen zonder voorlopig rijbewijs in handen?

Sorry voor de vele idiote vragen, maar die nieuwe wetgeving is niet echt duidelijk...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door GRO »

Gestolen rijbewijzen hebben niets met de nieuwe wetgeving te maken.
Gast

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Gast »

U antwoord weer niet op mijn vraag... Ik vraag het wel elders...
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Dus nog altijd naar de politie zelfs al was het vervallen?
Eigenlijk wel ja ...
Normaal moeten dergelijke documenten weer ingeleverd worden als hun geldigheid verlopen is.
Wanneer je een nieuw voorlopig rijbewijs zou gaan aanvragen, kan de vraag komen waar het oude is, want niet ingeleverd ...
Idem bij aanvraag definitieve rijbewijs.
Zoniet, kan ik dan nu gewoon naar de rijschool stappen zonder voorlopig rijbewijs in handen?
Ja.

Je kan immers geen VoorlopigRijBewijs B meer krijgen tot 3 jaar na de einddatum van de geldigheid van je verlopen VRB B .
Omdat ik ook nog theorie verplicht was te gaan doen maar dat begreep ik dan niet zo goed...
Deel van de nieuwe regeling voor B,
is dat het theoretisch examen maar max. 3 jaar geleden mag zijn op het moment van praktisch examen.

(Nieuw voor B, maar feitelijk een gelijkschakeling met de andere rijbewijzen.)
Sorry voor de vele idiote vragen, maar die nieuwe wetgeving is niet echt duidelijk...
Tegen wie zeg je het :mrgreen:
We zien er ook "onze père" mee.
Gast

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Gast »

Maar ik begrijp dan nog altijd niet zo goed waarom ik dan toch een nieuw Voorlopig moet gaan aanvragen? Ik heb de documenten meegekregen? Dus ik moet gewoon begeleiders opgeven etc. Maar krijg geen nieuw mee? Of moet ik zelfs niet meer naar het gemeentehuis? Gewoon die documenten op zak hebben is genoeg om het praktijk te gaan doen?

En geld hier ook de 3 maanden regeling? (3 maand wachten voor het praktijk examen te gaan afleggen)

Mvg

En bedankt al voor de duidelijke antwoorden.
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door KillerRu »

Gast schreef:Maar ik begrijp dan nog altijd niet zo goed waarom ik dan toch een nieuw Voorlopig moet gaan aanvragen? Ik heb de documenten meegekregen? Dus ik moet gewoon begeleiders opgeven etc. Maar krijg geen nieuw mee? Of moet ik zelfs niet meer naar het gemeentehuis? Gewoon die documenten op zak hebben is genoeg om het praktijk te gaan doen?

En geld hier ook de 3 maanden regeling? (3 maand wachten voor het praktijk examen te gaan afleggen)

Mvg

En bedankt al voor de duidelijke antwoorden.
Oh en ik heb al één maal 36M en één maal 18M gehad. Dat ben ik ook vergeten te vermelden. Ik had dat achteraf verlengd. En nogmaals 2x gebuisd en ja gewoon opgegeven.
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Maar ik begrijp dan nog altijd niet zo goed waarom ik dan toch een nieuw Voorlopig moet gaan aanvragen?
Dat kàn gewoon niet meer de eerste 3 jaar na de einddatum van je vorige voorlopige rijbewijs B ...

Ik heb de documenten meegekregen? Dus ik moet gewoon begeleiders opgeven etc. Maar krijg geen nieuw mee? Of moet ik zelfs niet meer naar het gemeentehuis? Gewoon die documenten op zak hebben is genoeg om het praktijk te gaan doen?
Naast ID en papieren auto (zorgt rijschool wel voor), heb je nog nodig :

Bewijs van slagen voor theorie, minder dan 3 jaar oud
(de examencentra geven de gewone standaard papieren mee als je slaagt voor theorie)

Bewijs dat je de verplichte opleiding bij de rijschool gevolgd hebt.


Bewijs van de gemeente, dat je voordien al een (nu verlopen) voorlopig rijbewijs B had .
(o.m. daarvoor moet het ook ingeleverd zijn ; en als je het niet kan inleveren : attest van verlies ...)

En geld hier ook de 3 maanden regeling? (3 maand wachten voor het praktijk examen te gaan afleggen)
Niet in die zin.
Die periode heb je al gedaan met je verlopen voorlopige rijbewijs - wat met het attest van de gemeente gestaafd wordt ...


http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/781-hs3" target="_blank

De kandidaat legt een geldig voorlopig rijbewijs B waarvan hij sinds minstens drie maanden houder is
of een getuigschrift van praktisch onderricht afgegeven door een rijschool voor ten bewijs dat de lessen bedoeld in het artikel 5/1, § 1 werden gevolgd;
in dat laatste geval, legt hij een attest voor, afgegeven door de overheid bedoeld in artikel 10 waaruit blijkt dat hij een scholing van ten minste drie maanden heeft gevolgd onder dekking van een voorlopig rijbewijs B.
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door KillerRu »

Ok nu is het duidelijk, kan ik de documenten van het volgen van 20u rijles bij de rijschool nog opvragen? Ik zal soweiso eerst terug wat lessen nemen. Maar wil wel weten of ik dan binnen de drie maand nog kan gaan, want deze documenten van die twintig uur zijn al even niet meer in mijn bezit... (allemaal kwijt of weggesmeten).
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Deze verplichte rijlessen dienen uiteraard gevolgd te worden NA het verlopen van het voorlopige rijbewijs B.

Je kan geen "oude" lesuren die je nog om andere redenen gevolgd hebt, "recycleren" om ze te gebruiken als deze verplichte uren.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/782-hs2" target="_blank

Artikel 5/1

§ 1. Na het verstrijken van de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B, moet de kandidaat de scholing in een rijschool voortzetten en moet hij, om zich aan te bieden voor het praktisch examen, zes uur praktische lessen in een rijschool volgen.
mba

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door mba »

Hallo,
Ik ben in het bezit van een rijbewijs CE geldig tot 2015.Wat moet er gebeuren voor dat ik met een camper mag rijden van meer dan 3500kg .
mvg
mba
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Extra vragen over het rijbewijs

Bericht door Inazuma »

mba schreef: 15 okt 2020, 12:07 Ik ben in het bezit van een rijbewijs CE geldig tot 2015.Wat moet er gebeuren voor dat ik met een camper mag rijden van meer dan 3500kg .
Medisch onderzoek en rijbewijs laten vervangen

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs3afd2

Artikel 21

§1. (...)
Het rijbewijs afgegeven voor het besturen van de voertuigen van de categorieën C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E en D+E is geldig voor de duur aangeduid op het attest bedoeld in artikel 44, § 5.


dat attest:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... d6#art44p5

§5. De in §§ 1 en 4 bedoelde geneesheer levert aan de aanvrager een attest af, overeenkomstig het in bijlage 6, XI voorgeschreven model.

Indien de geneesheer oordeelt dat de toelating tot sturen moet afhankelijk gesteld worden van de verplichting om bepaalde types van voertuigen of om een speciaal aangepast voertuig of om een voertuig uitgerust met een automatische schakeling te gebruiken of van bepaalde voorwaarden of beperkingen bij het gebruik van het rijbewijs, maakt hij daarvan melding op het attest uitgereikt aan de kandidaat, in de vorm van de codes, bepaald in bijlage 7.

Het attest is vijf jaar geldig. Het kan evenwel afgegeven worden voor een kortere geldigheidsduur overeenkomstig de bepalingen van bijlage 6.
Plaats reactie