Grootlichten binnen de bebouwde kom

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Op de site staat onder LICHTEN EN CLAXON wanneer de grootlichten niet gebruikt mogen worden:


Quote: - Omdat het grootlicht verblindend kan zijn, is het gebruik ervan in volgende gevallen verboden:

a. Bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker (voetganger, fietser, brom- motorfietser, auto's...)

b. Als de tegenligger met zijn lichten knippert om duidelijk te maken dat hij door het grootlicht verblind wordt.

c. Als een auto op minder dan vijftig meter voor jou rijdt.

d. Als de rijbaan voldoende verlicht is, zodat je gemakkelijk 100 meter ver kan zien.

e. Bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot, waarvan de bestuurder of de stuurman door het groot licht kan worden verblind.
In de meeste bebouwde kommen is er voldoende straatverlichting, vandaar dat punt 'd' er meestal van toepassing is.

Is er in een bebouwde kom geen verlichting (vb panne), dan is er geen regel die het gebruik van grootlichting verbiedt, behalve als je in aanvaring komt met één van bovenstaande punten.
Andrie Mensink

Grootlichten binnen de bebouwde kom

Bericht door Andrie Mensink »

Hallo,

Ik, vader 48, had gisteren een discussie met mijn zoon (20) over het verbod op het voeren van groot licht ninnen de bebouwde kom.

Toen ik mijn rijbewijs haalde (ca. 30 jaar geleden) was dit verboden.
Momenteel schijnt het gebruik toegestaan te zijn, maar we weten het niet 100% zeker.

Wie kan vertellen welke regel van toepassing is?
Bij voorbaad dank,

Adrie Mensink
mensinka3jet@gmail.com
Plaats reactie