Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door MisterX334 »

Hallo iedereen,

Ik heb overmorgen mijn praktijk examen in Deurne dus ben ik natuurlijk deze dagen veel aan het oefenen voornamelijk het parkeren. Als ik het goed heb zal er gevraagd worden om te parkeren tussen 2 auto's in een parkeerruimte waar plaats is voor 2 auto's. Nu lukt dit vrij goed enkel gebeurt het soms dat er nog wat ruimte is tussen de auto en de stoeprand, mag ik me dan beter zetten (dichter bij de stoeprand) , dit gaat makkelijk aangezien er genoeg plaats is , maar ik weet niet of dit ook mag op het examen aangezien er gevraagd wordt de handeling in zo min mogelijk stappen te zetten.


Alvast Bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door de rijprof »

Een kleine correctie mag.
Je krijgt ook een 2de poging als het niet goed lukt.

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door MisterX334 »

Bedankt voor de link. Nog een vraagje is: ik heb ergens gelezen dat tijdens het parkeren je naar achter moet kijken over je schouder en dat je niet beide handen op het stuur moet hebben. Klopt dit? Ik kijk wel naar achter maar houd beide handen op het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

MisterX334 schreef:Bedankt voor de link. Nog een vraagje is: ik heb ergens gelezen dat tijdens het parkeren je naar achter moet kijken over je schouder en dat je niet beide handen op het stuur moet hebben. Klopt dit? Ik kijk wel naar achter maar houd beide handen op het stuur.
Er is geen enkele richtlijn die voorschrijft dat je al dan niet het met 2 handen of met 1 hand je maneuver zou moeten doen.
Er is ook geen enkel richtlijn hoe je zou moeten kijken.
(je moet wel er voor zorgen dat je goed uitkijkt naar het verkeer zodat je niemand hindert of in gevaar brengt) :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door MisterX334 »

Ok, duidelijk.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door MisterX334 »

Ben dus niet geslaagd voor het examen ( door de zenuwen reed ik op de linkerrijstrook dus moesten de auto's achter me recht inhalen: hinderen van het verkeer) . Ik heb dus ook niet mogen parkeren/keren. Nu verloopt mijn voorlopig rijbewijs morgen en ik weet niet goed wat ik nu moet doen met die niieuwe regeling. Moet ik nu uur praktijk volgen? Of gewoon mijn theorie op nieuw halen?

Alvast Bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door Inazuma »

MisterX334 schreef:Ben dus niet geslaagd voor het examen ( door de zenuwen reed ik op de linkerrijstrook dus moesten de auto's achter me recht inhalen: hinderen van het verkeer) . Ik heb dus ook niet mogen parkeren/keren. Nu verloopt mijn voorlopig rijbewijs morgen en ik weet niet goed wat ik nu moet doen met die niieuwe regeling. Moet ik nu uur praktijk volgen? Of gewoon mijn theorie op nieuw halen?
Uit andere post van een forumgebruiker, valt op te maken dat de "nieuwe regeling" mogelijk meteen geldt voor wie het voorlopige rijbewijs B vervalt - die kunnen dan maw geen nieuw voorlopig rijbewijs krijgen voordat hun oude 3 jaar verlopen is.
In dat geval zouden die personen aangewezen zijn op de rijschool ...


Dergelijke interpretatie zonder enige overgangsmaatregel is totale waanzin !
Er zijn hopen mensen voor wie hun voorlopig rijbewijs om welke reden dan ook, kortelings vervalt of net vervallen is.


keer navragen bij de fod Mob
Gast

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door Gast »

Mag je bij het achteruit rijden tegen de examinator zeggen dat deze wat op zij
moet gaan zitten ? Wij beiden ( leerling bestuurder en begeleider ) hadden de indruk
dat hij ons zicht op dat ogenblik aan het hinderen was ( opzettelijk ) .Ook mijn begeleider
kon niet in de spiegel kijken of ik als bestuurder veilig bezig was gezien deze moet ingrijpen
bij gevaar .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door de rijprof »

Mag je bij het achteruit rijden tegen de examinator zeggen dat deze wat op zij
moet gaan zitten ? Wij beiden ( leerling bestuurder en begeleider ) hadden de indruk
dat hij ons zicht op dat ogenblik aan het hinderen was ( opzettelijk ) .
Ook mijn begeleider kon niet in de spiegel kijken of ik als bestuurder veilig bezig was gezien deze moet ingrijpen
bij gevaar .
Zo breed is het hoofd van de examinator toch niet dat je niet meer door de achterruit kunt kijken, of toch?
En wat ga je doen als er 3 passagiers op de achterbank zitten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door Gast »

Oke wat je zegt ,maar echt zijn hele lichaam naar voren brengen is toch
ook niet de bedoeling denk ik van een examinator !!!! Deze zou toch moeten
weten dat hij beter zicht kan geven aan een bestuurder ,dan zich naar voor te
begeven met zijn lichaam....Of ben ik helemaal verkeerd ??????? Zelfs mijn
begeleider kon niet meer in zijn spiegel kijken .Volgens ons is dit bewust gedaan
en zijn het trukken om de kandidate het moeilijker te maken .En u antwoord is
niet wat ik had verwacht van iemand die toch alles veilig wil tijdens het rijen.
Als ik mijn rijbewijs heb en later passagiers mee neem die hun zo gedragen in mijn
auto terwijl ik ga achteruit parkeren zal ik hun zeggen dat zij mijn zicht belemmeren.
Maar natuurlijk durf ik dat niet te zegen tegen mijn examinator die mijn poging
liet mislukken tijdens achteruit parkeren .Anders lukt mij dit vrij goed.
Vic

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door Vic »

Ik ben onlangs mijn praktijk examen gaan doen, ik was gebuisd.
Bij het parkeren hield de examinator een soort van CD naar voor (zo gewoon op armlengte), En ik vroeg me af wat hiervan het nut is? Ik dacht al dat ik iets fout aan het doen was, maar omdat ze niets zei parkeerde ik gewoon in.
Toen was ik blijkbaar goed genoeg geparkeerd (dat zei ze later als we terug op het examencentrum waren, op dat eigenste moment zei ze dat ik er nog eens mocht uitrijden wat ik dus deed en toen niet meer goed geparkeerd raakte waardoor ik gebuisd was).

Nu is dus mijn vraag waarom houden ze zo'n blinkend rondje omhoog? is dat een teken dat ik iets verkeerd doe?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door bert.covens »

Vic schreef:Ik ben onlangs mijn praktijk examen gaan doen, ik was gebuisd.
Bij het parkeren hield de examinator een soort van CD naar voor (zo gewoon op armlengte), En ik vroeg me af wat hiervan het nut is? Ik dacht al dat ik iets fout aan het doen was, maar omdat ze niets zei parkeerde ik gewoon in.
Toen was ik blijkbaar goed genoeg geparkeerd (dat zei ze later als we terug op het examencentrum waren, op dat eigenste moment zei ze dat ik er nog eens mocht uitrijden wat ik dus deed en toen niet meer goed geparkeerd raakte waardoor ik gebuisd was).

Nu is dus mijn vraag waarom houden ze zo'n blinkend rondje omhoog? is dat een teken dat ik iets verkeerd doe?
Ik heb het zélf eerlijk gezegd nog niet meegemaakt dat een examinator een cd, of blinkend rondje omhoog gehouden heeft toen m'n leerling parkeerde.

Verder. Ergens lijkt het mij tegenstrijdig te zijn, dat een examinator je na de eerste poging vertelt dat je er nog eens mag uitrijden om je na afloop van het examen mee te delen dat je op dat ogenblik eigenlijk goed genoeg geparkeerd stond. Het énige wat ik me zo meteen kan inbeelden, is dat je op zich goed genoeg geparkeerd stond, maar dat het maneuver niet beoordeeld kon worden omdat het bvb niet een vloeiende s-beweging gebeurd is. In zo'n geval, vraagt de examinator om er nog eens uit te rijden en het opnieuw te doen. Was het mss zo iets ?

Ik begrijp het best. Na je examen ... overloopt de examinator de gereden de rit. Je bent dan nog stiknerveus: "Zal ik geslaagd zijn of niet ?". Er is de ontlading, en bij een mislukking de ontgoocheling enz. Daardoor gaat de uitleg die een examinator geeft, helaas erg vaak verloren. En dat is dan dubbel jammer. Immers: als je verder gaat oefenen, is het wél nuttig om te weten wat er mis ging tijdens je praktijkexamen. Het beste advies dat ik je desondanks kan geven : vraag meteen om uitleg aan de examinator, als je iets niet begrijpt. Let wel: een rijles hoef je uiteraard niet te verwachten. Maar als je zélf ondanks je ontgoocheling beleefd blijft, krijg je zeker en vast een gefundeerde uitleg over de reden van je mislukking. En verder is er ook nog de begeleider. Vier oren, horen méér dan twee .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vic

Re: Parkeren bij het Praktijk Rijexamen

Bericht door Vic »

Bedankt voor je antwoord

Ik geloof dat ik wel in een vloeiende S beweging geparkeerd was, nuja min of meer vloeiend genoeg om het te beoordelen.
Ze waren wel met 2, een examinator en nog een andere vrouw die bij me in de wagen kropen, wat mij op zich ook al heel nerveus maakte.
Na mijn ritje, nuja na het parkeren mocht ik meteen terugrijden naar het examencentrum zei mijn examinator enkel dat ik de eerste keer perfect geparkeerd was en waarom ik daar dan nog uitgereden was? en waarom ik zoveel stress had?
en dat was het, toen ik mijn blad kreeg gaf ze niks van uitleg meer.
Daar was ik ook wel een beetje over teleurgesteld, vooral omdat ze zo snel weer weg was dat ik ook niet echt de kans kreeg om nog vragen te stellen (zoals bv over dat rondje).
Plaats reactie