inhalen >7500kg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sarake,
Je schreef: bij regen mogen zij dus enkel inhalen op wegen met 1 rijstrook per richting
Dat is niet helemaal juist.

Ze mogen geen gespan of een voertuig met meer dan twee wielen inhalen op autosnelwegen, autowegen en wegen met minimum 4 rijstroken.

Ze mogen dat dus wel op wegen met 2 of 3 rijstroken (voor zover er uiteraard minstens 2 rijstroken in de rijrichting van de inhaler opengesteld zijn), en op wegen waarvan de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken.

Altijd goed het onderscheid maken tussen de weg, de eventuele rijbaan (een aardeweg bijvoorbeeld heeft geen rijbaan), eventuele rijstroken, en de rijbaanhelften op rijbanen die niet verdeeld zijn in rijstroken.
sara
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2005, 00:00

inhalen >7500kg

Bericht door sara »

voertuigen en slepen van &gt7500kg mogen bij regen niet inhalen op autosnelwegen, autowegen en? wegen met minimum 4 rijstroken? is dat niet minder dan 4? dat zou mij logischer lijken...

bedankt!!!!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sara schreef: voertuigen en slepen van &gt7500kg mogen bij regen niet inhalen op autosnelwegen, autowegen en? wegen met minimum 4 rijstroken? is dat niet minder dan 4? dat zou mij logischer lijken...
Sara,

Vertel mij eerst eens waar je die regel gevonden hebt?
sara
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2005, 00:00

Bericht door sara »

in het hoofdstuk 'inhalen en kruisen', onderaan, net voor het tripleren
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sara schreef: voertuigen en slepen van &gt7500kg mogen bij regen niet inhalen op autosnelwegen, autowegen en? wegen met minimum 4 rijstroken? is dat niet minder dan 4? dat zou mij logischer lijken...
Website schreef: - Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton niet op de links gelegen rijstrook van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Sara, je moet nu eens lezen wat jij schrijft en wat er werkelijk staat.

A/
Jij schrijft:
- Voertuigen en slepen van meer dan 7500 kg
Op de site staat:
- autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton

B/
Jij schrijft:
- bij regen
Op de site staat:
(niets over regen)

C/
Jij bschrijft:
- mogen (bij regen) niet inhalen op autosnelwegen, autowegen en? wegen met minimum 4 rijstroken.
Op de site staat
- mogen niet op de links gelegen rijstrook van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

Zoals ik eerder als eens schreef is het heel belangrijk dat je goed leest wat er staat.

Als je goed kijkt, maak jij van die ene regel een totaal andere regel die niet juist is.

Die voertuigen mogen wel inhalen. Zij mogen alleen niet op de uiterst
linkse rijstrook rijden (behalve...)
Dat is niet alleen als het regent, maar altijd zo.
sara
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2005, 00:00

Bericht door sara »

ik had geschreven:
net VOOR tripleren!
ik had het dus niet over de regel die u beschrijft...
daar staat:
Bestuurders van voertuigen en slepen van meer dan 7,5 ton mogen niet inhalen bij regen op autosnelwegen, autowegen en wegen met minimum vier rijstroken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sara schreef: ik had geschreven: net VOOR tripleren!
Je ziet hoe belangrijk het is GOED te lezen. En ik moet dat ook doen.
Sorry
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Site schreef: Bestuurders van voertuigen en slepen van meer dan 7,5 ton mogen niet inhalen bij regen op autosnelwegen, autowegen en wegen met minimum vier rijstroken.
Dat is inderdaad wat onduidelijk geformuleerd. Ik denk dat het de bedoeling is 2X2 rijstroken (=4) Dus twee in elke rijrichting.
Ik zoek het op in de wetgeving.
sara
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2005, 00:00

Bericht door sara »

ok, dank je wel!!!
uiteindelijk komen we er wel
ik apprecieer het dat u sorry zegt, ik voelde mij namelijk nogal in mijn gat gebeten als ik het zo mag zeggen
bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sara schreef: ik voelde mij namelijk nogal in mijn gat gebeten als ik het zo mag zeggen
We waren inderdaad naast elkaar aan het praten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
6° bij regen, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder een middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank je Jozef voor de wetgeving.
sara
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2005, 00:00

Bericht door sara »

bij regen mogen zij dus enkel inhalen op wegen met 1 rijstrook per richting
dank jullie wel!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank Sara voor de tip en Jozef voor de wettekst.

Ik heb het intussen op de site als volgt aangepast:
Site Kruisen en Inhalen schreef: Bij regen mogen bestuurders van voertuigen en slepen met een M.T.M. van meer dan 7,5 ton, geen gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links inhalen op autosnelwegen, autowegen en wegen met minimum vier rijstroken, met of zonder middenberm.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
Plaats reactie