Wie is in fout?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

Je bent toch niet zodanig traag het kruispunt overgereden, dat de tegenpartij intussen groen licht had?
Dan nog zou diegene die groen heeft, hoffelijk en voorzichtig mogen zijn om jou het kruispunt veilig te laten ontruimen. Dat staat niet in het verkeersreglement maar er staat wel:
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wie is in fout?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 aug 2017, 21:36Dat staat niet in het verkeersreglement maar er staat wel:
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Dat gold natuurlijk ook voor de vraagsteller.

Bovendien weet ik niet in welke eenheid voorzichtigheid gemeten wordt. Hoe kan ik dan weten wanneer ik dubbel voorzichtig ben?

Als je bij het oprijden van een kruispunt dubbel voorzichtig moet zijn, moet je anders dan maar half zo voorzichtig zijn?

Het is wat men een gummiregel noemt (rekbaar). Niemand zal er zich ooit kunnen op beroepen dat je hem niet zou nageleefd hebben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

Inderdaad, de zegswijze 'dubbel voorzichtig zijn' vind ik ook niet zo goed gekozen maar het duidt wel op het feit dat je toch wel alerter moet zijn op een kruispunt dan op een rechte voorrangsweg.
Iemand die opzettelijk (of omwille van niet extra voorzichtig te zijn) tegen een andere auto rijdt omdat hij groen heeft, hoort niet thuis in het verkeer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wie is in fout?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 aug 2017, 22:12 Inderdaad, de zegswijze 'dubbel voorzichtig zijn' vind ik ook niet zo goed gekozen maar het duidt wel op het feit dat je toch wel alerter moet zijn op een kruispunt dan op een rechte voorrangsweg.
Ik zie het al gebeuren dat een politierechter aan iemand vraagt: "Bent U wel alerter geweest op dat kruispunt?", en die gast dan antwoordt: "Zeker, mijnheer de voorzitter, want als ik een kruispunt oprijd, houd ik altijd even op met SMS-jes schrijven". :lol:
Iemand die opzettelijk (of omwille van niet extra voorzichtig te zijn) tegen een andere auto rijdt omdat hij groen heeft, hoort niet thuis in het verkeer.
Zeer zeker. Maar het overgrote aantal gebeurtenissen die we een ongeval noemen, zijn wel een aanrijding, maar eigenlijk geen ongeval, dit wil zeggen geen toevallige, plotse en onvoorzienbare gebeurtenis die niet had kunnen vermeden worden, zoals de bliksem die inslaat.

Als je op een autosnelweg tegen 120 km/h op 10 meter achter je voorligger rijdt, en je rijdt hem aan zodra hij sterk moet remmen, dan is dat voor mij geen ongeval; het zou eerder toeval geweest zijn als het door zo een rijwijze niet tot een aanrijding zou gekomen zijn. Toch doet men er niets tegen. Nochtans, als op een autosnelweg twee achter elkaar rijdende auto's geflitst worden tegen 130 km/h met een tussentijd van een halve seconde, dan weet men toch zeer goed dat de achterligger veel te weinig afstand gehouden heeft.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

Ik rij op kruispunt ik heb groen ik rij door op het einde van de kruispunt werd ik rechst aan gerijden hij zegd ook dat hij door groen rijd maar de getuige heeft wel gezien dat hij door rood heeft zien rijden wie is hier in fout of kun je meer info geven aub
Wie in fout is, zal eventueel de rechtbank bepalen op basis van de elementen waarover ze beschikken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wie is in fout?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 aug 2017, 23:15Wie in fout is, zal eventueel de rechtbank bepalen op basis van de elementen waarover ze beschikken.
Inderdaad. En in België wordt de aansprakelijkheid beoordeeld op basis van de overtreding(en) welke een rechtstreekse oorzaak van het ongeval waren.

Hier in Duitsland daarentegen wordt de aansprakelijkheid beoordeeld op basis van wat elke partij gedaan heeft om het ongeval te vermijden of zijn gevolgen te verminderen.

Een bestuurder die hier op een voorrangsweg reed, en een ongeval had met een wagen die uit een voorrangsplichtige zijweg kwam, kreeg een gedeeltelijke aansprakelijkheid voor het ongeval toegewezen omdat hij, niettegenstaande hij vol in de remmen gegaan was en uitgeweken was, niet tevens geclaxoneerd had.

Er zijn op de Duitse autosnelwegen gedeelten waar geen absolute snelheidsbeperking door een verkeersbord opgelegd wordt, en de toegestane snelheid aldus onbeperkt is. Toch krijg je een deel van de aansprakelijkheid toegewezen als je bij een ongeval sneller dan de geadviseerde snelheid van 130 km/h reed, omdat men dan van oordeel is dat je daardoor het risico op een ongeval of op een verzwaring van zijn gevolgen onnodig verhoogd hebt. Het deel van de aansprakelijkheid dat je toegewezen krijgt, is natuurlijk geringer als je tegen 140 km/h reed, dan als je met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h reed.
Elientje

Re: Wie is in fout?

Bericht door Elientje »

Stel dat je met je auto aan het rijden bent.
Je auto valt vanzelf stil omdat je auto al 30 jaar is.
De bestuurder achter je ziet dit niet optijd en rijd tegen je aan
Wie is er dan in fout?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wie is in fout?

Bericht door GRO »

De bestuurder achter jou moet stoppen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Artikel 10. Snelheid
...
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wie is in fout?

Bericht door Benny Stinkens »

@ GRO en De rijprof,

Mij zou het niet verbazen als een rechter daar heel anders zou over denken.
U voertuig moet hoe dan ook in orde zijn en stilvallen o.w.v. leeftijd is in mijn ogen niet echt in orde. :idea:
Artikel 10. Snelheid
...
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Ik denk niet dat ik kan/moet voorzien dat de auto voor mij zou kunnen stilvallen. :idea:

Neem nu bv; eens een rijschoolauto:
Het gezond verstand zou kunnen betekenen dat je mag verwachten dat leerlingen stilvallen in zo een voertuig.
(jammer dat ik tijdens mijn lessen zoveel mensen tegenkom die veel te weinig afstand houden)
Als echter je leerling stil valt en je wordt van achter aangereden,dan hangt het er ook weer vanaf welke rechter er over gaat oordelen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wie is in fout?

Bericht door Jozef »

Als een auto achteraan aangereden wordt zonder dat de bestuuder zelfs maar de bedrijfsrem gebruikte, doch enkel omdat de motor stilviel, dan is het duidelijk dat de achteropkomende bestuuder er veel te lang over gedaan heeft om tot stilstand te komen (te snel gereden, te weinig afstand gehouden, afgeleid door een elektronisch toestel of een schoonmoeder die al lang had moeten uitstappen, enz.).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

Artikel 10. Snelheid
...
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Veel hangt natuurlijk af als de motor uitvalt of de auto rustig uitrolt of plotseling sterk afremt op de motor.
Hoe snel reed je? In welke versnelling stond je? Remde de auto heel sterk op de motor? Heb je ontkoppeld en rustig laten uitbollen? Heb je 4 richtingaanwijzers aangezet? Heb je lichtjes op de rem gedrukt om jouw achterligger met de remlichten te verwittigen? Ben je iets rechter gaan rijden? Heb je ruimte gecreëerd voor jouw achterligger? Heb je een veilige uitweg of uitwijkplaats gezocht?

Als de achterligger voldoende veiligheidsafstand houdt, zou hij als de auto voor hem plots normaal vertraagt (uitrolt) nog steeds moeten kunnen stoppen, zelfs zonder remlichten of 4 pinkers. (hetgeen ik persoonlijk wél zou aanraden om zoveel mogelijk de achterligger te verwittigen).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie