Parkeren langs openbare weg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Parkeren langs openbare weg

Bericht door Sanne87 »

Een defect voertuig mag maximaal 24 uur op de openbare weg blijven staan. Maar hoe zit dat met een voertuig waar niets mee aan de hand is? Mag die er wel onbeperkt blijven staan? (binnen de bebouwde kom, waar je niet moet betalen en ook geen parkeerschijf hoeft te gebruiken)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door Benny Stinkens »

Als het geen voertuig is met een MTM van meer dan 7,5 ton (in de bbk) of een reclame voertuig zie ik geen reden waarom dit dus niet zou mogen.

Je kan natuurlijk ook borden tegenkomen waar een onderbord onder het bord parkeren toegelaten vermeld, "max 30 min" of dergelijke. :idea:
27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

27.5.3. Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door Sanne87 »

Bedankt, Benny!

Iemand zei ons dat dit niet mocht en dat zou in de theorie staan... Maar waarschijnlijk zal zij zich dan vergist hebben en ging het in haar theorieboek over een defect voertuig.

Meteen even een andere vraag: mag je een auto die op de openbare weg geparkeerd staat afdekken om hem zo een beetje te beschermen tegen de kou (als het vriest)? Dus niet alleen het venster, maar ook de motorkap.
Ik vermoed dat de nummerplaten in ieder geval zichtbaar moeten blijven.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door GRO »

Zover k weet is dat niet echt verboden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door de rijprof »

nummerplaat moet steeds zichtbaar zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door Sanne87 »

Bedankt voor jullie reacties!
plovie danny

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door plovie danny »

IK WOON IN DE OOSTROZEBEKESTRAAT TE MEULEBEKE NET VOORBIJ HET BORD WELKOM MEULEBEKE IK STEL ME DE VRAAG MAG IK MIJN WAGEN LANGS DE WEG PARKEREN
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door Jozef »

Sanne87 schreef: 08 nov 2013, 09:58 Een defect voertuig mag maximaal 24 uur op de openbare weg blijven staan. Maar hoe zit dat met een voertuig waar niets mee aan de hand is? Mag die er wel onbeperkt blijven staan?
Een aanhangwagen mag ook slechts maximum 24 uur op de openbare weg blijven staan, ook als hij niet defect is.

Wat een wagen betreft, moet je wel rekening houden met het volgende. Stel dat je voor twee weken op reis gaat met jouw wagen. Je vrouw laat haar wagen met een gerust hart op de openbare weg staan. Maar waar die wagen staat, moet een verhuis plaatsvinden, en je bent nog maar net vertrokken met vakantie, of er worden daar voorlopige verkeersborden met een parkeerverbod geplaatst, zodat de verhuiswagen er kan staan. Tegen dat je terugkomt uit vakantie mag je vrouw dan wel bij een takelbedrijf de takelkosten gaan betalen en haar wagen gaan afhalen.

In zo een geval geef je dan ook best een sleutel van de auto aan een betrouwbare buurman die in die periode thuis is en een oogje in het zei houdt.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door jurgends »

Aangezien ze geen overtreding deed zijn de takelkosten toch niet voor haar?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door Stefan Peeters »

Dat dacht ik ook. Wie een voertuig reglementair parkeert op een plaats zonder tijdsbeperking kan nooit moeten opdraaien voor de kosten wanneer de reglementering onaangekondigd tussentijds verandert.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef: 12 jul 2017, 13:14 Dat dacht ik ook. Wie een voertuig reglementair parkeert op een plaats zonder tijdsbeperking kan nooit moeten opdraaien voor de kosten wanneer de reglementering onaangekondigd tussentijds verandert.
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
Probleem met die parkeerborden is dat de procedure in de praktijk zéér verschillend is van gemeente tot gemeente. En de overheid vertikt het, om ervoor te zorgen dat deze procedure overal dezelfde zou zijn.

In onze gemeente, is de politie bijvoorbeeld nooit aanwezig wanneer die borden geplaatst worden, tenzij zij vooraf al halvelings discussies vermoeden. Zij kan dan hooguit objectief vaststellen, dat er daar een voertuig geparkeerd staat, wijl er wel degelijk parkeerverbodsborden staan. Wat er nu eerst stond, kunnen zij onmogelijk vaststellen. En wie van beiden er nu geloofd moet worden, evenmin.

Daarom is het altijd raadzaam om in zo'n geval de sleutels toe te vertrouwen aan iemand de wagen indien nodig nog kan verplaatsen. Het kan een je een hoop gedoe achteraf besparen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door Stefan Peeters »

Er staat toch duidelijk dat de kosten niet voor de bestuurder zijn wanneer die afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd staat?
Ik zie niet in waarom ik de sleutels van mijn auto aan eender wie zou afgeven. Dat kan voor evenveel of meer miserie en gedoe zorgen wanneer die persoon tijdens mijn afwezigheid wat uitsteekt met mijn auto...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door de rijprof »

Mochten er takelkosten + boete zijn en er discussie ontstaan, zou ik het verkeersreglement aanwenden.
De gemeente moet zich ook houden aan het verkeersreglement.
Maar het is beter te voorkomen dan genezen.
Sleutels geven aan een vertrouwenspersoon is aan te raden of... auto ergens privé parkeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door de rijprof »

door plovie danny » di jul 11, 2017 11:29 am
IK WOON IN DE OOSTROZEBEKESTRAAT TE MEULEBEKE NET VOORBIJ HET BORD WELKOM MEULEBEKE IK STEL ME DE VRAAG MAG IK MIJN WAGEN LANGS DE WEG PARKEREN
Waar staat dat bord 'welkom' ergens? Ter hoogte van welke zijstraat of huisnummer?
Kun je het vinden op Street view?

Hetgeen ik kan zien over het merendeel van de Oostrozebeekstraat is een fietspad langs beide zijden waar je niet mag op parkeren.
Naast het fietspad, op de rijbaan, zie ik geen verbod indien de vrije doorgang minstens 3 meter is.

Maar onder ons gezegd, vind ik dit geen al te veilig plaats om 's nachts jouw auto op de rijbaan van de Oostrozebeekstraat te parkeren...
(eventueel parkeerlichten aanzetten)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren langs openbare weg

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef: 12 jul 2017, 19:27 Er staat toch duidelijk dat de kosten niet voor de bestuurder zijn wanneer die afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd staat?
Dat staat er inderdaad. Letterlijk zelfs.

In de theorie gaat dat. In de eigenste gemeente, heb ik het al vaker gezien hoe de theorie uit de wetteksten in de prakijk mank loopt. In onze gemeente, is de aanvrager/plaatser van die borden is verplicht die borden 24u op voorhand te plaatsen, en bij het plaatsen moet hij de nummerplaten doorgeven van voertuigen die er al staan.

In de praktijk, gebeurt het helaas wel eens dat :

- aanvrager laks, nonchalant is
- aanvrager de Nederlandse taal niet machtig is, en stomweg niet begrijpt wat er van hem verlangd wordt
- aanvrager op voet van oorlog leeft met de buurman, en nu z'n kans schoon ziet hem een pee te stoven.
- ...

Op de desbetreffende dag, gaan dan de poppetjes aan het dansen. Aanvrager wil het genot van de parkeerverbodsborden die hij aangevraagd heeft, voor de verhuiswagen of whaterver voor z'n deur, maar er staat een auto geparkeerd. Politie wordt bijgehaald. Die stelt dan vast dat er een auto staat, terwijl er een parkeerverbodsbord staat.

Volgens de aanvrager/plaatser van de verkeersverbodsbordjes, zijn de borden tijdig én correct geplaatst VOORDAT de auto daar stond.
Volgens de bestuurder of eigenaar van het voertuig, stond de auto er eerst. De politie is er niet bij, op het ogenblik dat de aanvrager die verkeersborden plaatst.

Ik verneem het graag van jou, hoe de politie objectief en met zekerheid kan vaststellen wat er nu eerst stond : die auto of die borden. Want dàt is immers bepalend of het voertuig in overtreding staat of niet, en of de takelkosten bijgevolg voor rekening van de bestuurder/eigenaar van het voertuig vallen of niet (althans in men er niet in slaagt hem te vinden, of weigert/niet in staat is het voertuig te verplaatsen). De verbalisanten zijn al blij, als de eigenaar gevonden wordt, en ze hem kunnen bevelen het voertuig te verplaatsen.

Dat is .... de theorie van de wettekst .... versus de praktijk. En zolang de wetgever blijft vertikken om een éénduidige regelgeving uit te vaardigen zodat overal de borden geplaatst zouden worden door (of in bijzijn van) een bevoegd persoon, ga je dit soort discussies blijven meemaken in politiezones zoals de mijne.
de rijprof schreef: 12 jul 2017, 22:39 Mochten er takelkosten + boete zijn en er discussie ontstaan, zou ik het verkeersreglement aanwenden.
De gemeente moet zich ook houden aan het verkeersreglement.
Uiteraard moet de gemeente zich aan het verkeersreglement houden.

Alleen is het voor de verbalisanten hier geregeld onmogelijk te achterhalen wat er eerst stond : de auto of die borden. Of anders gezegd: wie van beiden er staat te liegen : de aanvrager van die bordjes, of de bestuurder/eigenaar.

Het probleem zit 'm dus bij de bewijslast in het huidig systeem. En opgelet : als er PV opgesteld wordt, is die (mits tijdig verzonden) ten laste van ......
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie