voorlopig rijbewijs-begeleider

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
leentje

voorlopig rijbewijs-begeleider

Bericht door leentje »

Geachte,
ik heb op 4 juli van dit jaar mijn praktijkexamen afgelegd met mijn papa als begeleider, mijn vraag is wanneer hij mijn vriend zou kunnen begeleiden, moeten ze dan exact één jaar wachten, of geldt het enkel binnen het jaar 2005 en mag hij vanaf januari toch begeleiden,
alvast bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Leentje,

Dit staat op onze site onder RIJBEWIJS WIE/WANNEER
Quote: - Hij mag (behalve bij zijn echtgenote of kinderen of pleegkinderen) binnen het jaar voor de afgifte van de leervergunning niet vermeld geweest zijn op een andere leervergunning of voorlopig rijbewijs.
Binnen het jaar met je verstaan als binnen de 12 maanden.
Lassie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2005, 00:00

Bericht door Lassie »

Ik ben er niet door voor mijn voorlopig...
Ik had namelijk veel te veel fouten, nl 17. Ik dacht toch dat ik het goed kon en heb er dan toch een paar avonden aan gespendeerd. Maar er kwamen toch een paar vragen terug op dat examen, dat ik hier helemaal niet tegengekomen ben, noch in de theorie, noch in de vragenlijst... Dat zal natuurlijk mijn fouten niet maken, maar toch ben ik wel behoorlijk ontgoocheld, daar ik alle vragen 2 keer heb gedaan
Als het niet lukt en het blijft niet lukken, is het in feite gewoon een zaakje van pure geldklopperij éh...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Maar er kwamen toch een paar vragen terug op dat examen, dat ik hier helemaal niet tegengekomen ben, noch in de theorie, noch in de vragenlijst..
Kan je zo eens een paar voorbeelden geven?
Quote: Ik dacht toch dat ik het goed kon en heb er dan toch een paar avonden aan gespendeerd.
Lassie, deze site heeft enkel zin als je onze leermethode volgt.

Op een paar avonden krijgt je niet eens alles gelezen, laat staan geleerd.

Onlangs beweerde iemand dat ze op het examen vroegen of je met een L mocht rijden op de autosnelweg. Het antwoord is JA, maar die persoon zei ook dat dit nergens op onze site te vinden was.

Wel dit staat bijvoorbeeld in twee verschillende theoriehoofdstikken duidelijk vermeld en een van de oefenvragen gaat daarover.

Ik zal je eens een intern geheim vertellen. Op onze site staat een I-Mining teller. Die geeft ons niet alleen informatie over hoeveel bezoekers er zijn, maar ook naar welke pagina's die bezoekers gaan.

Weet je dat er verschillende bezoekers zijn die niet eens naar de theoriepagina's gaan kijken, maar onmiddellijk de vragen oplossen.

Nochtans zijn die oefenvragen maar een controlemiddel om te zien of je de theorie begrepen hebt.
Lassie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2005, 00:00

Bericht door Lassie »

Wel, ik heb er meer dan een paar avonden aan gespendeerd... Ik heb alle theorie overlopen en had bij alle hoofdstukken geen problemen, alleen bij stilstaan en parkeren en bij de tekens van een politie-agent, dat begrijp ik niet zo heel goed maar nu wel, heb uitleg gevraagd aan mijn vader...

Een paar voorbeelden:

Mag iemand een pijnstiller geven waarbij ze betrokken is in een ongeval...

Moet je je papieren tonen aan bevoegde personen bij een ongeval met enkel stoffelijke schade?

Er zijn er nog, maar ik kan er niet meteen opkomen.
En ja Eugeen, ik heb er toch voldoende voorgedaan om nr dat examen te vertrekken, en heb heel jullie site v kop tot teen overlopen. Ofwel ligt het aan mezelf ofwel aan de site en meot ik andere hulpmiddelen zoeken...
Het is natuurlijk geen ramp, het is nog maar de eerste keer, zoveel zijn er ook niet door van de eerste keer maar toch ben ik ontgoocheld. Ik hoop er toch met glans door te zijn als ik ze een tweede maal afleg.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste
Quote: Mag iemand een pijnstiller geven waarbij ze betrokken is in een ongeval...
Dit is een van de nieuwe vragen die sinds 5 september gesteld worden.
Ik heb ze gisteren voor de eerste keer toegemaild gekregen en ze zal op de site staan in proefexamen reeks F.
Quote: Moet je je papieren tonen aan bevoegde personen bij een ongeval met enkel stoffelijke schade?
Daar heb je hopelijk toch JA op geantwoord. Als een bevoegd persoon (politieman) je papieren vraagt, dan kun je toch niet zeggen: "Neen, ik geeft die niet".
(Ondermeer hoofdstuk BEVOEGDE PERSONEN)
Lassie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2005, 00:00

Bericht door Lassie »

Het was juist neen ! Dat verwonderde mij ook zeer sterk
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: 4. De vaststellingen:

a.
- Elke bestuurder die bij het ongeval betrokken is en meer dan vijftien jaar oud is, moet zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen
Bij een ongeval met louter stoffelijke schade komt in veel gevallen geen bevoegd persoon.

Maar wordt de politie opgebeld om de nodige vaststellingen te doen dan moet jij je papieren aan die agent tonen.

Was de vraag niet anders geformuleerd???
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dit zijn de niet-bevoegde personen aan wie je je identiteitsbewijs moet tonen: aan andere in het ongeval betrokken personen die er een bij het ongeval betrokken bestuurder van 15 jaar of ouder erom vragen.

Dus ook de bestuurder die zelf geen schade heeft opgelopen, maar bij het ongeval betrokken was, moet ter plaatse blijven en zijn identiteitskaart op verzoek van andere bij het ongeval betrokkenen vertonen!

Voorbeeld: ik haal jou in en misreken mij, waardoor ik frontaal in aanrijding kom met een tegenligger. Jij en jouw voertuig werden niet geraakt. Toch ben je een in het ongeval betrokken bestuurder: ik was jou namelijk aan het inhalen (en misschien heb jij versneld).

Als een bevoegd persoon op de openbare weg jouw identiteitsbewijs en rijbewijs vraagt en de boorddokumenten van je voertuig, moet je die altijd overhandigen, ook als er geen ongeval gebeurd is. De bevoegde persoon hoeft daarvoor zelfs geen reden op te geven.


Lassie, ik ga jouw eens een vraag stellen, zodat je kunt zien of je wel grondig genoeg tewerk gaat. Niet foefelen, hé, niet naar de antwoorden gaan kijken!

Afbeelding

Welke voertuigen mag je hier niet inhalen?Langs waar mag je die voertuigen niet inhalen: langs links, langs rechts of langs beide kanten?Tot waar geldt dit verkeersbord?Antwoorden verder naar onder op deze webpagina.
















Antwoorden:

Een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen.Langs links.Tot aan het volgend kruispunt, een bord Afbeelding of Afbeelding.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

eugeen schreef: Dag Leentje,

Dit staat op onze site onder RIJBEWIJS WIE/WANNEER
Quote: - Hij mag (behalve bij zijn echtgenote of kinderen of pleegkinderen) binnen het jaar voor de afgifte van de leervergunning niet vermeld geweest zijn op een andere leervergunning of voorlopig rijbewijs.
Binnen het jaar met je verstaan als binnen de 12 maanden.
Ik vraag me ook af hoe ik dat moet begrijpen er staat dus behalve echtgenote, kinderen, pleegkinderen.

Is het dan zo als Leentje hare pappa eerst de vriend had opgeleerd en dan leentje dat het wel kon in minder dan 12 maanden.
En nu hij eerst Leentje heeft opgeleerd en dan vriend niet?
Want bij mijn weten is Leentje een kind van haar pappa???
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Benny schreef: Is het dan zo als Leentje hare pappa eerst de vriend had opgeleerd en dan Leentje dat het wel kon in minder dan 12 maanden.
En nu hij eerst Leentje heeft opgeleerd en dan vriend niet?
Want bij mijn weten is Leentje een kind van haar pappa???
Dat klopt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ben je daar echt zeker van?
Want ik heb die tekst nu misschien al 20 keer gelezen en ik kan het daar toch niet op uitmaken.

er staat toch volgens mij dat hij niet op een leervergunning mag staan als hij reeds binnen de 12 maanden op iemand anders zijn leervergunning gestaan heeft.

Behalve bij kinderen,pleegkinderen of echtgenote?

Dus als hij op de vriend zijn leervergunning gaat staan mag hij dat niet als hij binnen de 12 maanden op een andere leervergunning heeft gestaan.
tenzij die ander een kind van hem is en dat is toch zo?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Drie personen in ons verhaal:

PAPA DOCHTER LEENTJE VRIEND VAN LEENTJE

Mogelijkheid:

Papa leert zijn dochter rijden (begeleider).

. Geen probleem als hij binnen de 12 maanden voor hij haar leert rijden de begeleider van iemand anders geweest is.(vb vriend van Leentje) Leentje is immers zijn dochter.

. Mag zelfs onmiddellijk nadat hij begeleider van Leentje geweest is ook nog eens begeleider zijn van zijn andere dochter Poezeminneke.

. Maar hij mag nadat hij Leentje heeft leren rijden, niet de begeleider zijn van de vriend van Leentje.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Quote: Hij mag (behalve bij zijn echtgenote of kinderen of pleegkinderen) binnen het jaar voor de afgifte van de leervergunning niet vermeld geweest zijn op een andere leervergunning of voorlopig rijbewijs.
Volgens mij kan je het niet zeker weten uit deze tekst, omdat je niet weet waar die "bij" op slaat.

Interpretatie 1 : Hij mag binnen het jaar niet vermeld geweest zijn bij een leervergunning, behalve bij zijn kinderen --&gt Dit betekent dat hij 't vriendje wel mag leren rijden

Interpretatie 2 : Hij mag binnen het jaar niet vermeld geweest zijn bij een leervergunning, behalve bij de nu recente begeleiding van zijn kinderen --&gt Dit betekent dat hij het vriendje niet mag leren rijden


In deze soort taalkundige verwarringen neem je meestal als waarheid aan wat je hersens het eerst interpreteerden...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je kan het op het gemeentehuis zo uitleggen, maar ik vrees dat ze deze interpretatie zullen nemen:
Quote: Interpretatie 2 : Hij mag binnen het jaar niet vermeld geweest zijn bij een leervergunning, behalve bij de nu recente begeleiding van zijn kinderen --&gt Dit betekent dat hij het vriendje niet mag leren rijden
Wil je me eens laten weten hoe het afloopt. Ik ben benieuwd. En misschien is het ook weer in het ene gemeentehuis zus en het andere zo
Plaats reactie