enkele vraagjes

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Is het dan zo dat voetganers (die niet met 5 personen zijn) altijd rechts moeten lopen? Ik ben een beetje in de war door de zin 'behoudens bijzondere omstandigheden'.
neen een voetganger die de rijbaan volgt moet links tegen de rijrichting inlopen tenzij hij of zij een bromfiets of een fiets aan de hand leidt
Quote: De aanvulling op Art. 42.3 (uit straatcode) stelt dat groepen voetgangers van minimum vijf personen die op de rijbaan lopen, vergezeld van een leider, niet verplicht zijn om rechts te lopen. Zij mogen ook links op de rijbaan lopen, op voorwaarde dat ze achter elkaar stappen.
dit moet ik nog even uitzoeken want ik denk dat hier een schrijffout in staat maar ik ben nog niet zeker.
Dus eventjes wachten tot dat ik het vindt of dat een van de andere moderators hierop in gaat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat is het probleem?

AR 42.3.

Stoeten
enProcessies
enVoetgangers in groep vergezeld van een leider

mogen de rijbaan volgen.in dat geval moeten zij rechts gaan.
Groepen voetgangers van minimum vijf personen, vergezeld van een leider

mogen evenwel ook de linkerkant van de rijbaan volgen.in dat geval moeten zij achter elkaar lopen.
elisa

enkele vraagjes

Bericht door elisa »

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes.
Vraag 22 (bij autosnelweg en autoweg)luidt : 'Ik rijd op een autoweg en mijn wagen is defect, hoe lang mag ik hem hier laten staan?'. Waar kan ik deze theorie vinden?
Bij de theorie over lichten staat er dat bestuurders mogen kiezen of zij met dimlichten of grootlichten rijden. Maar daar onder staat dan dat het gebruik van grootlichten soms verboden is. Eigenlijk moet je dus met dimlichten rijden en zijn die grootlichten dus niet verplicht?
Ik denk dat ik morgen mij examen ga maken, mag je gewoon binnenstappen of moet je op voorhand even bellen?

Alvast bedankt
Elisa
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Elisa,

Welkom op het forum.
Quote: 'Ik rijd op een autoweg en mijn wagen is defect, hoe lang mag ik hem hier laten staan?'
Dit staat op de site in het hoofdstuk PARKEREN EN STILSTAAN
Quote: BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

24 UUR

Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan 24 uur na elkaar te laten parkeren.
Quote: Eigenlijk moet je dus met dimlichten rijden en zijn die grootlichten dus niet verplicht?
Neen, je mag kiezen of je met dim- of grootlichten rijdt, maar in sommige gevallen zijn de grootlichten wel verboden.

Zie site hoofdstuk LICHTEN EN CLAXON
Quote: mag je gewoon binnenstappen of moet je op voorhand even bellen?
Je mag binnenstappen in een examencentrum dat je zelf verkiest. Je moet geen afspraak maken voor theorie-examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Elisa, op onverlichte wegen zul je merken dat de grootlichten nuttig zijn. Ze verlichten de weg heel wat verder dan de dimlichten.

Je bent nooit verplicht om de grootlichten te gebruiken. Maar als je bijvoorbeeld op een onverlichte weg tegen 90 km/h rijdt met de dimlichten en het komt tot een aanrijding met een hindernis die je niet gezien had, ga je bij de rechter nogal een sigaar mogen smoren.
Elisa

Bericht door Elisa »

Hallo,

Ik ben nog enkele dingen vergeten vragen.

Bij het hoofdstuk zwakke voetganger staan de volgende dingen:
b. Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, moeten zij zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan houden en behoudens bijzondere omstandigheden links in de door hen gevolgde richting gaan.
- De aanvulling op Art. 42.3 (uit straatcode) stelt dat groepen voetgangers van minimum vijf personen die op de rijbaan lopen, vergezeld van een leider, niet verplicht zijn om rechts te lopen. Zij mogen ook links op de rijbaan lopen, op voorwaarde dat ze achter elkaar stappen.

Is het dan zo dat voetganers (die niet met 5 personen zijn) altijd rechts moeten lopen? Ik ben een beetje in de war door de zin 'behoudens bijzondere omstandigheden'.

verder moet ik zeggen dat dit een heel duidelijke en handige site is. Ik was beginnen leren in het boek van Flor, maar daar staan blijkbaar heel wat verouderde regels in en er staan ook heel wat dingen niet in.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn Probleem was gewoon dat er in mijn "oude wetboek" de tekst van art 42.3 niet in staat en de link die jij me gegeven hebt waar dus de nieuwe versie op staat niet bereikbaar was zodoende dat ik eerst zeker moest zijn wat ik ging schrijven.
Quote: Voetgangers in groep vergezeld van een leider
mogen de rijbaan volgen.
in dat geval moeten zij rechts gaan.
Hier zouden ze van mij gerust erbij mogen vermelden minder dan 5 personen

want anders vindt ik dat de teksten mekaar een beetje tegenspreken omdat ze hier
Quote: Voetgangers in groep vergezeld van een leider
mogen de rijbaan volgen.
in dat geval moeten zij rechts gaan.
zeggen ze moeten rechts gaan en hier
Quote: Groepen voetgangers van minimum vijf personen, vergezeld van een leider
mogen evenwel ook de linkerkant van de rijbaan volgen.
in dat geval moeten zij achter elkaar lopen
dus melden ze: mogen ook links lopen.

bij de 2de tekst staat wel minimum 5 maar dan mag bij de eerste ook wel staan minder 5 personen is mijn mening.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dat probleem heb ik ook aangevoeld, Benny.

Eerst stelt het verkeersreglement dat [alle] groepen van voetgangers, vergezeld van een leider, rechts moeten gaan.

Daarna komt er een toevoeging die dat moeten in sommige gevallen tegenspreekt. Als de groep namelijk minimum 5 voetgangers, vergezeld van een leider, telt, dan moet ze eigenlijk niet meer rechts gaan, ze mag het nog, maar ze mag dan ook links gaan, mits achter elkaar te gaan.

Dit is een plaag die de laatste jaren alsmaar erger geworden is in het verkeersreglement: er komen toevoegingen, maar de oude tekst wordt niet aangepast in functie van die toevoegingen.

Naar mijn gevoel zou men nu best eens een tijdje ophouden met wijzigingen aan te brengen, zodat er wat stabiliteit komt en de weggebruikers zich vertrouwd kunnen maken met de nieuwigheden. Intussen zou men best het hele reglement eens herschrijven om het beter verstaanbaar en op alle punten ondubbelzinnig te maken.

Als je bijvoorbeeld het Nederlands verkeersreglement leest, dan merk je dat dat zo eenvoudig geschreven is, dat zelfs een kind het kan verstaan.

Sommigen voeren dan als argument aan dat het niet eenvoudig is om een juridisch sluitende tekst in een eenvoudige taal te formuleren. Dat is het inderdaad niet, maar dat is nu juist de kunst.

Een aantal verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld zijn er in geslaagd hun oude, voor de leek onverstaanbare polissen, te wijzigen in duidelijke en overzichtelijke teksten met vragen en antwoorden.

Juristen hebben meestal een klassieke vorming genoten. In het Latijn zijn zinnen die zo lang zijn als een lintworm heel gewoon. In mijn postings zul je ook merken dat ik daardoor dikwijls de fout maak om veel te lange zinnen te schrijven. In een moderne taal zoals het Nederlands dienen dergelijke zinnen opgesplitst te worden in een aantal kortere zinnen.
Plaats reactie