Weggebruikers vraag 15

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Thomas de Wilde

Weggebruikers vraag 15

Bericht door Thomas de Wilde »

Hallo,

Ik vind persoonlijk dat vraag 15 bij het hoofdstuk weggebruikers nogal verwarrend is geformuleerd. Die vraag luid als volgt:

Binnen twee maanden word ik 18 jaar.
Mag ik met een personenauto rijden, als ik in een erkende rijschool les volg en de lesgever naast mij zit?

Ik antwoord "neen" omdat ge in een lesauto van die rijschool moet zitten en er in de vraag van die auto geen sprake is, maar dan krijg ik bericht dat dat fout is met deze reden:

Vanaf 17 jaar en 9 maanden als je een lesauto van een erkende rijschool bestuurt, met naast je een instructeur met het oog het behalen van een rijbewijs B. dat is exact de reden waarom ik neen heb geantwoord.

Met vriendelijke groet,

Thomas de Wilde
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

WEGGEBRUIKERS VRAAG 15
Quote: Ik antwoord "neen" omdat ge in een lesauto van die rijschool moet zitten en er in de vraag van die auto geen sprake is
Beste,

Bij elke vraag is een afbeelding.
Op de afbeelding van die vraag staat een foto van een rijschoolauto afgebeeld.

Quote: als ik in een erkende rijschool les volg en de lesgever naast mij zit
In de vraag staat ook: als ik in een rijschool les volg en de lesgever naast mij zit.

Ge moet toch echt moeite doen om bij die vraag te denken dat het niet over een auto van de rijschool gaat, vind je niet.
TdW

Bericht door TdW »

Quote: Bij elke vraag is een afbeelding.
Op de afbeelding van die vraag staat een foto van een rijschoolauto afgebeeld.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die ter info waren en dat die geen ware voorstelling gaven van de vraag, zoals in dit extreme geval
Quote: Ge moet toch echt moeite doen om bij die vraag te denken dat het niet over een auto van de rijschool gaat, vind je niet.
Ik denk dus eigenlijk gewoon te veel na
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote:
Ik denk dus eigenlijk gewoon te veel na

Misschien wel ja.

Je moet ervan uitgaan dat het op het examen van GOCA niet de bedoeling is om strikvragen te stellen.

Vaak is het ook zo dat als je een vraag leest, de eerste reactie de juiste is. Het is pas als je begint na te denken dat je jezelf op een verkeerd spoor zet.

Laten we in het concrete voorbeeld even de foto vergeten.
In die vraag staat toch nog: Als ik in een erkende rijschool les volg en de lesgever naast mij zit.

Als jij thuis met je privé-wagen rijdt, dan zit die lesgever toch niet naast jou?
TdW

Bericht door TdW »

ja inderdaad, bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen, ik kan Thomas de Wilde eigenlijk geen ongelijk geven.
Quote: Koninklijk Besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen.

Art. 18

° 5. De voertuigen van de categorieën B, B+E, C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1 en D1+E moeten uitgerust zijn met één of meer borden met het opschrift " rijschool " gevolgd door het erkenningsnummer van de rijschool, die vooraan en achteraan duidelijk leesbaar moeten zijn van op een afstand van minstens 30 m, en verlicht of reflecterend, tussen zonsondergang en zonsopgang.

De andere opschriften dan " rijschool " mogen niet groter zijn dan de helft van de tekens van dit opschrift.

Op het lesvoertuig mogen enkel de naam of maatschappelijke benaming van de rechtspersoon, de naam, het logo, het adres, het elektronische adres, het telefoonnummer en het faxnummer van de rijschool voorkomen.
Het ware daarom misschien toch duidelijker de foto even bij te werken door in de helikopter alvast het woord "Rijschool" aan te brengen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik zal in het archief even zoeken of er een betere foto is.

Afbeelding
Plaats reactie