20u praktijkles

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
kefke5214

20u praktijkles

Bericht door kefke5214 »

Hey , ik heb al 3 maanden men voorlopig rijbewijs en ben 18 jaar. Ik wil nu 20u rijles volgen mijn vraag is of ik die 20u rijles op 2-3 weke kan afleggen en daarna alleen op de baan mag ?

alvast bedankt
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: 20u praktijkles

Bericht door Jesse »

kefke5214 schreef:Hey , ik heb al 3 maanden men voorlopig rijbewijs en ben 18 jaar. Ik wil nu 20u rijles volgen mijn vraag is of ik die 20u rijles op 2-3 weke kan afleggen en daarna alleen op de baan mag ?

alvast bedankt
Ja, dat klopt inderdaad, als je 20 uur rijles volgt in een erkende rijschool, dan krijg je een attest waarmee je een Voorlopig rijbewijs 18 maand afhalen en mag je dus 18 maanden alleen oefenen mits je een L ophangt en niet rijd van vrijdagavond 22H tot zaterdagmorgend 6H, zaterdagavond 22H tot zondagmorgend 6H en van zondagavond 22H tot maandagmorgend 6H evenals deze uren op een feestdag en de avond voor een feestdag.

Groeten,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 20u praktijkles

Bericht door Wouter »

Je krijgt een bekwaamheidsattest na MINIMUM 20u. Voor heel wat kandidaten lukt dat inderdaad ook. De instructeur kan echter oordelen (voor de veiligheid van jezelf en die van anderen) dat je toch nog niet goed genoeg kan rijden om alleen de baan op gestuurd te worden, en dan zal je nog wat extra les moeten nemen tot men je bekwaam vindt.
Maar bon, als je goed kan autorijden, dan lukt dat zeker wel op 20u hoor...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: 20u praktijkles

Bericht door Gast »

20u rijles , is da minimum 3 maanden oefenen of kun je da ook op pak 2-3 weke doen ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 20u praktijkles

Bericht door Wouter »

Je moet minimum 3 maanden stage doen voor je praktijkexamen mag afleggen, hoe je nu ook leert rijden. Die 3 maand begint te lopen vanaf de datum van aflevering van je voorlopig rijbewijs. (Als je wisselt van voorlopig rijbewijs, bijvoorbeeld eerst één met begeleider, en dan na je rijles wissel je naar een zonder begeleider, dan telt de datum van aflevering van het EERSTE voorlopig rijbewijs, je moet de stage dus niet opnieuw beginnen).

Na hoeveel tijd je een bekwaamheidsattest kan krijgen, dat is niet bepaald (ja, na minimum 20u rijles uiteraard...)
De 20 uren les mag je dus als je wil op heel korte tijd nemen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
ezIBHU

Re: 20u praktijkles

Bericht door ezIBHU »

moet je hiervoor 18 zijn of mag je dit ook op je 17e doen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 20u praktijkles

Bericht door bert.covens »

Om het voorlopig rijbewijs te krijgen waarmee je alleen de baan op mag, moet je 18 jaar zijn. Dat neemt niet weg dat je de rijlessen daartoe reeds kan starten als je 17 jaar bent.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 20u praktijkles

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:20u rijles , is da minimum 3 maanden oefenen of kun je da ook op pak 2-3 weke doen ?
In principe kan dat erg snel (als het in de planning van de rijschool past).

In de praktijk doe je dat beter niet, na een 2-tal uur rijles / dag heb je het wel gehad.
Beginnen autorijden is mentaal behoorlijk vermoeiend.
Langer oefenen na elkaar dan 2 uur loont dan ook niet echt omdat je aandacht verslapt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 20u praktijkles

Bericht door de rijprof »

20u rijles , is da minimum 3 maanden oefenen of kun je da ook op pak 2-3 weke doen ?
20 uur rijles zijn 10 lessen van 2 uur.
Als je elke dag 1 les neemt (als er plaats is in de rijschool), kun je dat op 2 weken afronden.
Als je, na 20 uur rijles, voldoende veilig kunt rijden, krijg je een bekwaamheidsattest waarmee je een voorlopig rijbewijs kunt aanvragen op het gemeentehuis waarbij je zonder begeleider mag rijden (18 maand geldig).
Om alleen te mogen rijden moet je minstens 18 jaar zijn (rijlessen mogen vanaf 17 jaar).
Om het praktijkexamen te mogen afleggen, moet je ook minstens 18 jaar zijn en minstens 3 maand in het bezit zijn van een voorlopig rijbewijs (het soort voorlopig rijbewijs speelt geen rol).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: 20u praktijkles

Bericht door Gast »

ik heb 20u rijlessen gevolgd mijn voorlopig rijbewijs is nog geldig tot september 2017 moet ik nu mijn theorie opnieuw doen of ni.
Ik mag alleen rijden zonder begeleider
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 20u praktijkles

Bericht door Benny Stinkens »

De geldigheid van je voorlopig rijbewijs verteld niets over de geldigheid van theorie.
Als het meer dan 3 jaar geleden is dat je geslaagd bent voor je theorie examen zal je het opnieuw moeten afleggen.

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Tizzi

Re: 20u praktijkles

Bericht door Tizzi »

Hallo ik heb even een vraag in verband met de 20u rijlessen als je bv. Je 20u haalt hoe zit het dan eigenlijk met de nummerplaat krijg je dan een nummerplaat die je moet aanvragen bij het gemeentehuis of rij je gewoon met de nummerplaat van je ouders

Alvast bedankt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 20u praktijkles

Bericht door de rijprof »

de nummerplaat hoort bij de auto en heeft niets met jouw voorlopig rijbewijs te maken.
Indien je een overtreding zou maken, wordt de boete naar de eigenaar van de auto gestuurd met de vraag of je zelf reed of een andere, toevallige bestuurder.

Je kunt best wel de verzekering op de hoogte brengen als je met iemand anders (jouw ouders) hun auto rijdt met een voorlopig rijbewijs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: 20u praktijkles

Bericht door Gast »

Hallo! Als je 20 u rijles hebt gevolgd, mag je dan ook een passagier meenemen die al een rijbewijs heeft?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 20u praktijkles

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 22 jun 2017, 09:24 Indien je een overtreding zou maken, wordt de boete naar de eigenaar van de auto gestuurd met de vraag of je zelf reed of een andere, toevallige bestuurder.
Niet als de overtreder ter plaatse geïdentificeerd is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie