In de war met handboek Wees Wegwijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Deborah
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2005, 00:00

In de war met handboek Wees Wegwijs

Bericht door Deborah »

Ik heb alles geleerd en ben van plan morgen examen gaan af te leggen maar nu heb ik enkele herhalingsoefeningen gedaan in het boek wees wegwijs en nu blijken daar dingen anders in te staan(ofwel begrijp ik het verkeerd) dan op deze site! Ik zou graag wat zekerheid willen...

1. Wat is de plaats van een voetganger als er geen trottoir of berm beschikbaar is? Is dit rechts op de rijbaan? Want in het boek staat links?

2. Er is een auto defect en de zichtbare herkenningsmiddelen en de lichten zijn defect? Moet ik hier mijn gevarendriehoek plaatsen? Of slechts wanneer men het voertuig niet kan zien vanaf 100meter? (Het boek beweert het laatste)

3. In het boek staat dat men de grootlichten moet doven en de dimlichten ontsteken als de rijbaan voldoende verlicht is en de zichtbaarheid tot 100 meter is. Klopt dit? Is het niet 200meter?

4. Bij dit laatste onderwerp ben ik nu even in de war door het boek. Op een verhoogde inrichting mag men niet inhalen. Maar bedoelt men hierbij dat alle weggebruikers geen motorvoertuigen mogen inhalen(dus fietsers wel)? In het boek stond dat men op een verhoogde inrichting fietsers niet links mag inhalen maar wel rechts.. is dit zo?
Ik weet dat ik veel ineens vraag maar ben ook wat zenuwachtig voor morgen.
Dank u!!!
Deborah
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2005, 00:00

vraag3

Bericht door Deborah »

Op vraag drie weet ik het antwoord al ik heb het verwisseld bij iets anders
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote:
1. Wat is de plaats van een voetganger als er geen trottoir of berm beschikbaar is? Is dit rechts op de rijbaan? Want in het boek staat links?



Dit staat op de site en zegt de wetgeving:
Quote:
- Stoeten, processies en voetgangers in groep vergezeld van een leider, die de rijbaan volgen moeten rechts gaan.
- De aanvulling op Art. 42.3 (uit straatcode) stelt dat groepen voetgangers van minimum vijf personen die op de rijbaan lopen, vergezeld van een leider, niet verplicht zijn om rechts te lopen. Zij mogen ook links op de rijbaan lopen, op voorwaarde dat ze achter elkaar stappen.
Quote:
In het boek stond dat men op een verhoogde inrichting fietsers niet links mag inhalen maar wel rechts.. is dit zo?

Hoe moet je dat dan doen, over de berm rijden of langs iemands tuin????

Goeie raad:

Als je de leermethode van onze site gevolgd hebt, leg dan dat boek ver weg voor je niets meer weet.
Deborah
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2005, 00:00

vraag 2

Bericht door Deborah »

En hoe is het bij vraag 2
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Moet ik hier mijn gevarendriehoek plaatsen? Of slechts wanneer men het voertuig niet kan zien vanaf 100meter? (Het boek beweert het laatste)
Als een auto defect op de rijbaan staat moet je de gevarendriehoek voor het voertuig plaatsen.
Op autosnelwegen op 100 meter voor het voertuig.
Op andere wegen op 30 meter voor het voertuig.
Quote: Er is een auto defect en de zichtbare herkenningsmiddelen en de lichten zijn defect? Moet ik hier mijn gevarendriehoek plaatsen? Of slechts wanneer men het voertuig niet kan zien vanaf 100meter?
Dus volgens het boek van wees wegwijs: mijn auto is defect, want ik ben tegen een boom gereden. De lichten zijn ook defect. Maar je kan mijn wrak zien staan vanop 150 meter, dus moet ik geen gevarendriehoek plaatsen???
vraagjes

Bericht door vraagjes »

ja blijkbaar maar nu weet ik toch zeker da het boek fout is!
Dank u!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Uit "Wees Wegwijs" - Handboek Rijbewijs B (uitgave D 2004/5315/001) - pagina 7:
Quote: De gevarendriehoek

In elke auto moet één en liefst twee gevarendriehoeken aanwezig zijn. Ze moeten worden opgesteld, als het voertuig of de lading een gevaar betekent voor de andere weggebruikers.
Dit is het geval, als:het voertuig defect is geraakt op de openbare weg ofhet voertuig betrokken is geraakt bij een ongeval ofde lading geheel of gedeeltelijk op de openbare weg is gevallen.De gevarendriehoek moet geplaatst worden voor het voertuig in de richting van het naderend verkeer:op ten minste 100 meter op de autosnelwegenop ten minste 30 meter op gewone wegen en autowegenbinnen de bebouwde kom op plaatsen waar de afstand van 30 meter niet mogelijk is, mag de gevarendriehoek op een kleinere afstand en eventueel op het voertuig worden geplaatst.
Deborah
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2005, 00:00

antwoord

Bericht door Deborah »

ja dat heb ik zien staan maar bij de oefenvragen staat er wat ik hierboven vermeld heb.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: In de war met handboek Wees Wegwijs

Bericht door digital »

Deborah schreef:
In het boek stond dat men op een verhoogde inrichting fietsers niet links mag inhalen maar wel rechts.. is dit zo?
Dit is juist. Je mag een fietser rechts inhalen als de fietser links wil afslaan en naar links is uitgeweken. Er is rechts dan plaats genoeg. Het boek wil gewoon zeggen dat enkel het links inhalen verboden is. Rechts inhalen is wel toegelaten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Deborah schreef: ja dat heb ik zien staan maar bij de oefenvragen staat er wat ik hierboven vermeld heb.
Beste Deborah,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om mij te helpen met het terugvinden van deze vraag in het boek van Wees Wegwijs (pagina a.u.b.) of op de bijbehorende CD-ROM?

Zo kan ik met kennis van zaken je opmerking beoordelen.

Heel veel dank bij voorbaat voor je medewerking,

Jozef
Deborah
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2005, 00:00

Wees wegwijs

Bericht door Deborah »

Het spijt me maar ik lees het bericht nu pas... ik heb vandaag mijn examen gedaan en ik ben geslaagd. De boek was niet van mij dus ben ik hem gaan terugbrengen. Ik kan dus niet precies zeggen waar het stond!
Het stond tussen de oefenvragen na elk hoofdstuk dus waarschijnlijk stond die vraag naar het hoofdstuk waar het in uitgelegd stond. Meer kan ik niet zeggen, sorry!
groetjes Deborah
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: 2. Er is een auto defect en de zichtbare herkenningsmiddelen en de lichten zijn defect? Moet ik hier mijn gevarendriehoek plaatsen? Of slechts wanneer men het voertuig niet kan zien vanaf 100meter? (Het boek beweert het laatste)
Het boek is hier wel juist maar de uitleg van Deborha klopt niet:

Als je ergens gaat parkeren waar je de standlichten moet gebruiken en je lichten doen het niet dan moet je de gevaren driehoek plaatsen tenzij je voertuig op minstens 100 meter zichtbaar is. (omdat je de standlichten ook niet hoeft te gebruiken als je voertuig op 100 meter zichtbaar is.)

Deborha heeft hierbij vermeld dat het over een defect voertuig gaat maar zo staat het niet in het boek.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote:
1. Wat is de plaats van een voetganger als er geen trottoir of berm beschikbaar is? Is dit rechts op de rijbaan? Want in het boek staat links?
Een voetganger die de rijbaan moet volgen omdat er geen bermen of trottoir aanwezig is moet inderdaad links tegen het verkeer in lopen, tenzij hij een fiets of bromfiets aan de hand leidt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie