rotonde en rondpunt?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
vicky
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2005, 00:00

M.T.M.

Bericht door vicky »

wat wilt deze afkorting zeggen? ik vind dit nergens terug? xxx vicky
vicky
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2005, 00:00

Ik weet het al!

Bericht door vicky »

Ik heb het gevonden hoor wat M.T.M. wilt zegge!
Maar kweet nog altijd niet of er een verschil is tussen een rotonde en een rondpunt?
toch bedankt
xxx vicky
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

In de wegcode is sprake van een ROTONDE.
In de volkstaal wordt gesproken over een rondpunt.

Om van een (echte) rotonde te kunnen spreken zijn uiteraard een aantal verkeersborden noodzakelijk.

Afbeelding op de rotonde, en AfbeeldingofAfbeelding aan het einde van elke toegangsweg.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De vorm van het middeneiland bij een rotonde speelt geen rol.

Vroeger bestond ook in het verkeersreglement de term "rond punt". Men is er onder meer van afgestapt vanwege betwistingen door advocaten, die aanvoerden dat er op een bepaalde plaats geen sprake kon zijn van een "rond punt", aangezien het middeneiland niet perfect rond was.

Heb je nu iets dat gelijkt op een rotonde, maar geen rotonde is omdat de door Eugeen vermelde verkeersborden er ontbreken, dan is het voor het verkeersreglement een plein, waar de regels van een rotonde niet gelden.
vicky
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2005, 00:00

rotonde en rondpunt?

Bericht door vicky »

Is er een verschil tussen een rotonde en een rondpunt? Wat is da juist het verschil? xxx vicky
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny, ik kom even op theorieles bij jou, want ik kan niet goed volgen.
Quote: er bestaat een rondpunt waar alleen de D9 staat
Ik vind een rond punt niet meer terug in het verkeersreglement.
Een D9 zonder B1 of B5 geeft geen rond punt aan zijn betekenis beperkt zich tot de verplichting tot rondgaand verkeer.
Quote: en toch mag je het in dit geval geen plein noemen.
De reden :de "ronde" die in het midden ligt is een bloemperk.
Ook een bloemenperk vind ik niet terug in het verkeersreglement.
Quote: Daarom kan je het geen plein noemen want een plein is een uitgestrekte ruimte waarover je kan rijden en er meerdere wegen op uitkomen.
Volgens het verkeersreglement is een plein:
Quote: AR 2.10. "Plein": elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
Er hoeven dus niet meerdere openbare wegen op uit te komen.
De definitie sluit ook de aanwezigheid op het plein niet uit van enig kunstwerk, zoals een middeneiland, al dan niet met verplicht rondgaand verkeer.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Alleen dit bord Afbeelding is voldoende. Het stopbord of de omgekeerde driehoek is niet nodig.

er bestaat een rondpunt waar alleen de D9 staat en niet het bord B1 of B5 en toch mag je het in dit geval geen plein noemen.

De reden :de "ronde" die in het midden ligt is een bloemperk.
Daarom kan je het geen plein noemen want een plein is een uitgestrekte ruimte waarover je kan rijden en er meerdere wegen op uitkomen.

Dit is nog een rondpunt waar de voorrang aan rechts geld zelfs.
Omdat het bord B1 of B5 dus niet aanwezig is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb even gekeken in de wegcode:
Quote: 2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
Dit is blijkbaar de recentste definitie Benny.
Quote: Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen
Het begrip plein slaat dus volgens mij op de openbare weg die rond dat bloemenperk ligt en waarop dus andere wegen uitkomen.

Of zie ik het verkeerd Jozef?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Benny,
Je schreef: Mijn wetboek is van 1999


Dat verklaart alles. Houd dat wetboek zorgvuldig bij, Benny, want het neemt elke dag toe in waarde als museumstuk.

Ziehier een link naar een wat modernere versie van het verkeersreglement.

De definitie van een plein werd voor het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 4 april 2003, met inwerkingtreding op 1 januari 2004.

Nu begrijp ik waarom je dacht dat een rond punt met een bloemenperk geen plein kon zijn.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Jozef,
Quote: De definitie van een plein werd voor het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 4 april 2003, met inwerkingtreding op 1 januari 2004
Dit is inderdaad hetgeen wat ik blijkbaar gemist heb

Dank je wel als ik jou en mijn 2 ogen niet had dan zag ik gene steek
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Jozef,



Zou er iets veranderdt zijn in de wet ?
Quote: AR 2.10. "Plein": elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
In mijn wetboek staat bij ART 2.10 een andere tekst
Quote: 2.10 "plein" elke uitgestrekte ruimte waar meerdere openbare wegen samenkomen en waar de plaatsgesteldheid zodanig is dat het verkeer normaal in alle richtingen geschiedt.
dat zie je niet rap in een "bloemenperk".

Er staat ook bij: een plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitlopen.

Mijn wetboek is van 1999 daarom mijn vraag is er in die 5 bijna 6 jaar in ART 2.10 iets veranderdt ? want we hebben het allebei over ART 2.10 en toch is er verschil in tekst.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie