Fietsstraat

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
abcd

Fietsstraat

Bericht door abcd »

Mogen bromfietsen wel fietsers inhalen in een fietsstraat? Ik dacht dat geen enkel motorvoertuig fietsers, speed pedelecs en rijwielen mocht inhalen; maar op de uitleg van een vraag wordt gezegd van wel. Vraag 7109


uitleg op de site: LES 6 – ‘Speciale plaatsen’.
In een fietsstraat mag je met een auto de fietsers niet inhalen. Bromfietsers mogen het wel.
Maximaal toegelaten snelheid = 30 km/uur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Fietsstraat

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
Ik lees nergens dat fietsers inhalen een uitzondering is voor bromfietsen. Speed pedelecs krijgen wel een uitzondering.

Uitleg bij de vraag 7109 lijkt mij niet te kloppen.
In een fietsstraat mag je met een auto de fietsers niet inhalen. Bromfietsers mogen het wel :?: :?: :?: .
Maximaal toegelaten snelheid = 30 km/uur.
Les 6
Gratis Rijbewijs Online schreef:In een fietsstraat mogen motorvoertuigen (dus ook bromfietsen) de fietsers, speed pedelecs en rijwielen niet links en niet rechts inhalen.
De maximaal toegelaten snelheid is er 30 km/uur.
Lijkt mij OK.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Fietsstraat

Bericht door GRO »

Bij de uitleg staat inderdaad een foutje. Is aangepast.
abcd

Re: Fietsstraat

Bericht door abcd »

Ok, heel erg bedankt!
Daarnaast vroeg ik mij ook het volgende af: in een fietsstraat worden speed pedelecs gelijk gesteld aan fietsers en rijwielen (die er dus voorrang krijgen).
Maar nergens anders zie ik precies uitleg over de speed pedelecs. Mogen deze altijd hetzelfde als een fiets? of eerder een bromfiets? of moet het telkens specifiek aangehaald worden op een bord?
abcd

Re: Fietsstraat

Bericht door abcd »

Ivm de laatste vraag over speed pedelecs: zo ook vraag 11078.
Hier staat als uitleg: 'LES 23 - 'Verboden rijrichtig'.
Speed pedelecs vallen onder bromfietsen.'
-> Is een concrete aanwijzing van 'P' dan bijvoorbeeld niet nodig aangezien het onder bromfiets zou vallen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fietsstraat

Bericht door Benny Stinkens »

Waar heb jij gelezen dat in een fietsstraat fietsers voorrang zouden krijgen :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsstraat

Bericht door Inazuma »

abcd schreef: 07 mar 2021, 21:05 Daarnaast vroeg ik mij ook het volgende af: in een fietsstraat worden speed pedelecs gelijk gesteld aan fietsers en rijwielen (die er dus voorrang krijgen).
Een fietsstraat verandert volstrekt NIETS aan VOORRANG :!:

Die kwakkel gaat helaas al even lang rond als de fietsstraat zelf :evil:
Helaas blijven pers en overheid dit verspreiden, maar er is niets van aan.

Normale voorrangsregels & voorrangsborden volgen :!:

Maar nergens anders zie ik precies uitleg over de speed pedelecs.
In fietsstraat is speed pedelec gelijkgesteld aan fietsers
Mag dus zelf inhalen, maar niet ingehaald worden door een andere bromfiets, motor, auto,
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsstraat

Bericht door Inazuma »

abcd schreef: 08 mar 2021, 04:11 Ivm de laatste vraag over speed pedelecs: zo ook vraag 11078.
Hier staat als uitleg: 'LES 23 - 'Verboden rijrichtig'.
Speed pedelecs vallen onder bromfietsen.'
-> Is een concrete aanwijzing van 'P' dan bijvoorbeeld niet nodig aangezien het onder bromfiets zou vallen?
Bij de uitzonderingen op het onderbord onder de verbods- of gebodsborden moet een P staan bij het bromfietssymbooltje om op speed pedelecs van toepassing te zijn

Als er niets bij het bromfietssymbooltje staat, geldt de uitzondering voor alle bromfietsen: A, B, P


Is allemaal véél te ingewikkeld gemaakt ...
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Fietsstraat

Bericht door Ebu26 »

GRO schreef: 07 mar 2021, 15:36 Bij de uitleg staat inderdaad een foutje. Is aangepast.
Staat ook op een paar andere proefexamen op de website, zijn ze daar ook aangepast? Ik zag deze uitleg (dat bromfietsen wel mogen inhalen) op meerdere vragen
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Fietsstraat

Bericht door Ebu26 »

Stond ook in uitleg van vraag 7108 (dat bromfietsen het wel mogen)
abcd

Re: Fietsstraat

Bericht door abcd »

Oja, excuseer over mijn fout ivm voorrang in een fietsstraat. Ik bedoelde dat ze er niet ingehaald mogen worden.
Sorry voor de verwarring!
Maar dus ivm met vraaag over onderborden en A/P/...: dankuwel voor het antwoord!

Met vriendelijke groeten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Fietsstraat

Bericht door de rijprof »

Het antwoord is reeds gegeven
Inazuma schreef:Als er niets bij het bromfietssymbooltje staat, geldt de uitzondering voor alle bromfietsen: A, B, P
In de meeste gevallen staat onder het bromfietssymbool A, P en geldt er geen inhaalverbod voor een bromfiets A of een speed pedelec.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie