passagier met of zonder begeleider

Punten van discussie.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Maar Inazuma, niet iedereen kan een rijschool-opleiding betalen he... :| Ik heb veel NL'se vrienden en die rijden allemaal gemiddeld een uur of 40 met de rijschool, ze zijn dan 2500 euro kwijt ofzo... Sorry, maar ikzelf bijvoorbeeld heb dat geld absoluut niet.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Trouwens, in Nederland heb je ook geen keuze geloof ik he? Je MOET er rijlessen nemen...
Je kan er nu wel in 2 weken tijd je rijbewijs behalen, dat vind ik ook maar iets raar hoor! Is dat dan niet "gevaarlijk"? Haalt dat de kwaliteit van de opleidingen niet omlaag?
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Leerling of begeleider. »

Nederland investeert meer in verkeersveiligheid dan belgië denk ik ?
Daarom zijn de cijfer in nederland beter op gebied verkeersveligheid dan belgië ?

Want wat ben je nu met de verkeerswet zo te maken dat je eerst verplicht bent zoveel uren praktijkexamen B te gaan volgen bij een erkende rijschool en heb je één maal je rijbewijs B behaald dan moet je geen testen meer gaan afleggen om te zoveel jaren ? En hier zit het verkeers probleem en niet voor het te behalen van je rijbewijs B.

Waarom denk je dat er examinatoren bestaan ? :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Ach, er zijn zoveel punten van discussie... Ik leer nu rijden met vrije begeleiding van mijn papa en schoonpapa, en ik vind dat het toch goed meevalt. Ik ben blij dat ik met hen rij, blij dat ik elke dag kan gaan oefenen... Mocht ik rijschool volgen, dan mocht in ondertussen niet oefenen (denk ik) en dat zou ik jammer vinden, want ik ben een doorzetter en eens ik aan iets begonnen ben, dan ga ik er ook voor :P Dus waarschijnlijk zou ik dan constant ongeduldig zijn om opnieuw te mogen rijden hahaha :) Anderzijds had ik dan na die 20 uren wel alleen de baan op gemogen en had ik op die manier uuuuuuuuuuuren kunnen oefenen, al zou het dan misschien vreemd zijn dat er niemand naast me zat die me raad kon geven in bepaalde situaties... De beide systemen hebben elk hun voor- en nadelen vind ik.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door de rijprof »

begeleider-B schreef:Waarom moeten jullie altijd zoveel negatie in de media melden voor leerlingen met een voorlopig rijbewijs B ( 36 maanden ) met vrije begeleiders
Wie is jullie? Wie schrijft iets negatief over VRB 36 M ? :?:
jari schreef:Mocht ik rijschool volgen, dan mocht in ondertussen niet oefenen (denk ik)

Dat mag wel, en velen doen dat ook. 6uur of 10 uur of soms meer en dikwijls met vrij goed resultaat.
Combineren is een vrij goed systeem en goed betaalbaar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:Maar Inazuma, niet iedereen kan een rijschool-opleiding betalen he... :| Ik heb veel NL'se vrienden en die rijden allemaal gemiddeld een uur of 40 met de rijschool, ze zijn dan 2500 euro kwijt ofzo... Sorry, maar ikzelf bijvoorbeeld heb dat geld absoluut niet.
Ik heb het ook al vaker gezegd : als je geen rijschool kan betalen, koop dan ook geen auto want die kost veel meer in aankoop, verzekeringen, brandstof, onderhoud, verkeersbelastingen, slijtage, herstellingen (in dalende volgorde van kosten).

Om het even in perspectief te zetten :
Mijn auto van 25.000 euro in 2005, kost me 4 jaar en iets meer dan 100.000 km later alles bij elkaar 41.500 euro.
Tegen dat hij 5 jaar en iets boven de 120.000 km oud is, zal de auto ongeveer evenveel gekost hebben aan allerhande kosten achteraf, dan aan aankoop ...


Ja, daar zitten een paar jaren omnium verzekering bij, maar sommige beginnende bestuurders betalen voor hun gewone BA verzekering (bijna) evenveel als ik voor omnium + BA ...
Er zit anderzijds nog voor geen 150 euro aan reparatiekosten bij, wat bij een tweedehands wagen en een beginnend bestuurder wel eens anders kan zijn ...


Als dan 1000 tot 1500 euro voor de rij-opleiding echt al een probleem is, begin dan best niet aan autorijden, want je kan het je duidelijk niet veroorloven ...

Maar wat je helaas ook vaak ziet hoort en leest, is dat dergelijk bedrag voor de rijopleiding wel een probleem is, maar niet voor de oversized geluidsinstallatie of de oversized bling-bling velgen (met dan vaak el-cheapo banden).
Die hypocrisie moet er dringend uit.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Inazuma schreef:Als dan 1000 tot 1500 euro voor de rij-opleiding echt al een probleem is, begin dan best niet aan autorijden, want je kan het je duidelijk niet veroorloven ...
Ik meen te merken dat jij voor de volledige rijschool opleiding bent, of niet?
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

De Rijprof schreef:
jari schreef:Mocht ik rijschool volgen, dan mocht in ondertussen niet oefenen (denk ik)

Dat mag wel, en velen doen dat ook. 6uur of 10 uur of soms meer en dikwijls met vrij goed resultaat.
Combineren is een vrij goed systeem en goed betaalbaar.
Maar als je 20 uur volgt bedoel ik... Mag je dan (VOOR je je attest krijgt) ook ondertussen oefenen? Bijvoorbeeld maandag en donderdag rijles en de dagen ertussen met "de papa" ofzo gaan oefenen? Mag dat? Want je hebt toch pas een voorlopig rijbewijs nadat je dat attest hebt, niet?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:Trouwens, in Nederland heb je ook geen keuze geloof ik he? Je MOET er rijlessen nemen...
Daar heb je inderdaad niet de keuze.

Slechts weinige landen laten toe dat ongeschoolde en ongecontroleerde leken de rij-opleiding overnemen van professionele instructeurs die daarvoor opleiding moeten volgen en stevige examens moeten afleggen ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:
Inazuma schreef:Als dan 1000 tot 1500 euro voor de rij-opleiding echt al een probleem is, begin dan best niet aan autorijden, want je kan het je duidelijk niet veroorloven ...
Ik meen te merken dat jij voor de volledige rijschool opleiding bent, of niet?
Ik ben voor een verplichte combinatie van rijschool, gevolgd door begeleiding.
En dan niet voor die paar excuus-uurtjes professionele rij-opleiding zoals voorzien in Start-2-Drive van de Vlaamse Overheid.

Wel voor een doorgedreven opleiding (minstens 20-24 uur) van de kandidaat bestuurder die tevens gevolgd moet worden door de begeleider waarmee de kandidaat nadien een tijdlang rijdt (zeker geen anderhalf of 3 jaar ... of meer).


Er is namelijk in het huidige systeem geen enkele garantie dat de vrije begeleider ook maar voor een meter deugt als rij-opleider. Dat ontdekt men dan maanden, jaren later als de kandidaat flest voor het examen door kritische fouten die hij overgenomen heeft van de begeleider.
Of men ontdekt het natuurlijk niet tijdens het almaar afgezwakte examen ...


Het verkeer in België kost in relatieve termen 480 doden meer dan in Nederland, en 535 meer dan in de Duitse deelstaat NordRhein-Westfalen
De verkeersonveiligheid in België is dus dermate ernstig, dat we dringend moeten kijken naar de structurele verschillen die we hebben met het buitenland / de buurlanden / buurregio's die terzake veel beter scoren.
De rij-opleiding door amateurs is er daar al zeker 1 van.
Wegcode en bovenal infrastructuur zijn andere structurele verschillen.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 27 nov 2009, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:
De Rijprof schreef:
jari schreef:Mocht ik rijschool volgen, dan mocht in ondertussen niet oefenen (denk ik)

Dat mag wel, en velen doen dat ook. 6uur of 10 uur of soms meer en dikwijls met vrij goed resultaat.
Combineren is een vrij goed systeem en goed betaalbaar.
Maar als je 20 uur volgt bedoel ik... Mag je dan (VOOR je je attest krijgt) ook ondertussen oefenen? Bijvoorbeeld maandag en donderdag rijles en de dagen ertussen met "de papa" ofzo gaan oefenen? Mag dat? Want je hebt toch pas een voorlopig rijbewijs nadat je dat attest hebt, niet?
Dat mag mits je een voorlopig rijbewijs B met begeleider hebt, en die begeleider bij hebt uiteraard.

Nadat je het attest gekregen hebt, kan je dat dan gaan inwisselen voor een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Okee :) Dat is pas een duidelijke argumentatie :)
Ik geef je eigenlijk wel gelijk hoor, misschien heb ik ook gewoon veel geluk met mijn twee begeleiders! Ik vind het trouwens een voordeel dat ik er twee heb, want ja, soms hebben ze een andere manier van denken over bepaalde dingen en daar leer ik dan ook weer van bij. 'k Heb ook geluk dat het rustige mensen zijn en ik dat zelf ook ben, geluk dat we niet elke keer met ruzie uit de auto stappen ;)
Ik vind het gewoon jammer dat rijlessen zo duur zijn! Okee, de kosten zijn wel terecht (speciale auto, verzekering, ...), maar het blijft toch duur voor jongeren die het zelf moeten bekostigen. In mijn omgeving zijn er veel mensen die rijlessen cadeau kregen voor hun 18de verjaardag, maar dat vind ik eigenlijk ook maar zo zo. Het is ook niet omdat je 18 bent dat je plots moet kunnen rijden!
Er zijn zoveel factoren... Vele jongeren zijn gewoon nog te jong om te leren rijden, ook al zijn ze zogezegd volwassen! Ik ben nu 25 en moet echt mijn rijbewijs halen in verband met werk, maar eigenlijk vind ik het niet slecht dat ik al zo "oud" ben. 5 Jaar geleden zou ik hiervoor veel te onzeker geweest zijn. (Al zullen veel 18-jarigen misschien iets té zeker van hun stuk zijn ;)) Nuja, wat ik hiermee wil zeggen is dat -in mijn ogen- niet enkel de professionaliteit van de begeleider/instructeur telt, maar ook de volwassenheid van de toekomstige bestuurder.

Ik zie de voor- en nadelen van beide systemen wel in, maar zou het misschien wel jammer vinden mocht het systeem van vrije begeleiding wegvallen. Wat ik wél het overwegen waard vind, is een soort testing van de begeleiders. Ik merk nu wel dat mijn begeleiders goed op de hoogte zijn van de theorie, maar ik ken veel volwassenen die gewoon grandioos zouden buizen wanneer ze hun theorie opnieuw zouden moeten doen. Dat vind ik niet kunnen...
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Inazuma schreef:Dat mag mits je een voorlopig rijbewijs B met begeleider hebt, en die begeleider bij hebt uiteraard.

Nadat je het attest gekregen hebt, kan je dat dan gaan inwisselen voor een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.
Haaaaa okee, dat wist ik niet! :)
Wit - Zwart
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2009, 14:18

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Wit - Zwart »

Nu heb ik een vraag wat heel belangrijk is voor de rijscholen en voor de leerlingen in de toekomst ?

Wanneer een leerling een basisopleiding auto rijlessen heeft gevolgd met een dieselauto bij een erkende rijschool en dan verder oefenen met benzineauto van je begeleider.Wat voor nut heeft deze basisopleiding dan gehad voor de leerling ?
1. Leerling gaat altijd stil vallen of schokkend vooruit rijden bijv aan de verkeerslichten met een benzineauto ?
2.Leerling gaat altijd te pas en te onpas schakelen met een benzineauto ?
3. Leerling gaat altijd verkeerde remtechniek gebruiken in het verkeer met een benzineauto ?

Dus,als in de toekomst de leerling eerst verplicht zijn een basisopleiding auto rijlessen volgen bij een erkende rijschool ! Dan moeten de rijscholen ook een beetje inspanning leveren en verplicht zijn om benzineauto's aan te kopen voor de veiligheid van het verkeer en van de benzineauto van de begeleider ?

Juist of niet juist :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door GRO »

Juist of niet juist
ANTW: Niet juist.
Het zou maar erg zijn.

Net zoals 'leerling-begeleirder' ondersteep jij voortdurend woorden in je bericht. Op het internet betekent onderlijnd meestal dat er een link achter zit.

Ik vind het goed dat de rijscholen iets zwaarder investeren en een diesel aanschaffen dan een goedkopere benzine.
Als je alles met een diesel onder de knie hebt, kun je na kort oefenen ook met een benzine rijden.
Gesloten