passagier met of zonder begeleider

Punten van discussie.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Maar ik blijf toch met de vraag zitten waarom een VRB18M ook niet met een begeleider (+extra passagier) zou mogen rijden net zoals een VRB36M?
Dat mag volgens mij.
Er is imho niets dat iemand die 20u les heeft gevolgd verbied een art 3 rijbewijs (36M) aan te vragen en te krijgen.
Op dat moment mag hij dan met begeleider en 1 extra persoon rijden.

Indien je een art4 RB toelaat 2 passagiers te vervoeren, omwille van bepaalde redenen, dan gelden deze ook voor het art3 RB en moet je die ook toelaten 2 passagiers te vervoeren (bv 2 mensen afzetten aan het station).
Maar de redenen om dat niet te doen heb ik al eerder aangehaald.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

sting schreef:
De Rijprof schreef:Maar ik blijf toch met de vraag zitten waarom een VRB18M ook niet met een begeleider (+extra passagier) zou mogen rijden net zoals een VRB36M?
Dat mag volgens mij.
Er is imho niets dat iemand die 20u les heeft gevolgd verbied een art 3 rijbewijs (36M) aan te vragen en te krijgen.
Op dat moment mag hij dan met begeleider en 1 extra persoon rijden.

Indien je een art4 RB toelaat 2 passagiers te vervoeren, omwille van bepaalde redenen, dan gelden deze ook voor het art3 RB en moet je die ook toelaten 2 passagiers te vervoeren (bv 2 mensen afzetten aan het station).
Maar de redenen om dat niet te doen heb ik al eerder aangehaald.
Ik moet de rijprof hier toch gelijk in geven hoor. Waarom zou iemand die ervoor kiest om een VRB18M te nemen niet dezelfde voorwaarden mogen krijgen als iemand met een VRB36M?

Je mag niet vergeten dat we het niet hebben over zomaar 2 passagiers, maar over 1 begeleider (die dus ook aan dezelfde voorwaarden moet voldoen als een begeleider bij een VRB36M) + 1 passagier. Gewoon dezelfde voorwaarden dus. Daarom moet men toch niets aanpassen aan het VRB36M?

Er moet gewoon een optie bijkomen voor mensen met een VRB18M:

- Rijd men alleen, mag men 1 persoon vervoeren die minstens 24 jaar is en een rijbewijs B heeft

Of

- Rijd men met een begeleider, mag men 1 passagier meenemen
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

BuBbA schreef:Ik moet de rijprof hier toch gelijk in geven hoor. Waarom zou iemand die ervoor kiest om een VRB18M te nemen niet dezelfde voorwaarden mogen krijgen als iemand met een VRB36M?

Je mag niet vergeten dat we het niet hebben over zomaar 2 passagiers, maar over 1 begeleider (die dus ook aan dezelfde voorwaarden moet voldoen als een begeleider bij een VRB36M) + 1 passagier. Gewoon dezelfde voorwaarden dus. Daarom moet men toch niets aanpassen aan het VRB36M?

Er moet gewoon een optie bijkomen voor mensen met een VRB18M:

- Rijd men alleen, mag men 1 persoon vervoeren die minstens 24 jaar is en een rijbewijs B heeft

Of

- Rijd men met een begeleider, mag men 1 passagier meenemen
ik denk dat ik en sting blijkbaar volledig op dezelfde golflengte zitten:
degene met rijbewijs 18mnd heeft ervoor gekozen dat het voor hem/haar voordeliger is om regelmatig alléén te mogen rijden, degene met rijbewijs 36mnd heeft ervoor gekozen dat het voor hem/haar meer zin heeft om regelmatig met begeleider + één passagier in de auto te kunnen zitten. ge kiest er zelf voor hé... en uiteindelijk: als ge met een rijbewijs 18mnd zit en ge wordt het beu dat ge altijd maar één iemand kunt meenemen, die dan nog eens aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, ga dan examen doen als de tijd rijp is en ge er klaar voor bent ;) dan kunt ge vier man meenemen ;) het blijft uiteindelijk een papierke dat ge op zak hebt om te LEREN rijden, niet om te RIJDEN ... oké, het geeft u een zekere vrijheid, maar als ge écht vrij wilt zijn moet ge zien dat ge uw definitief rijbewijs hebt :)

ik vind het ook vervelend dat ik mijn vriend niet mee op sjok kan nemen, maar so what? we trekken onze plan al zo lang zonder auto, en we zijn toch altijd overal geraakt, waarom zou dat ineens niet meer kunnen omdat ik mijn voorlopig rijbewijs heb? dan hebben we toch gewoon nog een beetje meer geduld, tot ik mijn examen heb gedaan?
heel simpel :) tuurlijk is het allemaal niet eerlijk, maar het is nu eenmaal hoe het is ...
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Elke V schreef:
BuBbA schreef:Ik moet de rijprof hier toch gelijk in geven hoor. Waarom zou iemand die ervoor kiest om een VRB18M te nemen niet dezelfde voorwaarden mogen krijgen als iemand met een VRB36M?

Je mag niet vergeten dat we het niet hebben over zomaar 2 passagiers, maar over 1 begeleider (die dus ook aan dezelfde voorwaarden moet voldoen als een begeleider bij een VRB36M) + 1 passagier. Gewoon dezelfde voorwaarden dus. Daarom moet men toch niets aanpassen aan het VRB36M?

Er moet gewoon een optie bijkomen voor mensen met een VRB18M:

- Rijd men alleen, mag men 1 persoon vervoeren die minstens 24 jaar is en een rijbewijs B heeft

Of

- Rijd men met een begeleider, mag men 1 passagier meenemen
ik denk dat ik en sting blijkbaar volledig op dezelfde golflengte zitten:
degene met rijbewijs 18mnd heeft ervoor gekozen dat het voor hem/haar voordeliger is om regelmatig alléén te mogen rijden, degene met rijbewijs 36mnd heeft ervoor gekozen dat het voor hem/haar meer zin heeft om regelmatig met begeleider + één passagier in de auto te kunnen zitten. ge kiest er zelf voor hé... en uiteindelijk: als ge met een rijbewijs 18mnd zit en ge wordt het beu dat ge altijd maar één iemand kunt meenemen, die dan nog eens aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, ga dan examen doen als de tijd rijp is en ge er klaar voor bent ;) dan kunt ge vier man meenemen ;) het blijft uiteindelijk een papierke dat ge op zak hebt om te LEREN rijden, niet om te RIJDEN ... oké, het geeft u een zekere vrijheid, maar als ge écht vrij wilt zijn moet ge zien dat ge uw definitief rijbewijs hebt :)

ik vind het ook vervelend dat ik mijn vriend niet mee op sjok kan nemen, maar so what? we trekken onze plan al zo lang zonder auto, en we zijn toch altijd overal geraakt, waarom zou dat ineens niet meer kunnen omdat ik mijn voorlopig rijbewijs heb? dan hebben we toch gewoon nog een beetje meer geduld, tot ik mijn examen heb gedaan?
heel simpel :) tuurlijk is het allemaal niet eerlijk, maar het is nu eenmaal hoe het is ...
Ik ga niet akkoord met de beweegredenen van de rijprof, dus dat het enkel is om meer passagiers te kunnen meenemen, maar zijn punt blijft wel staan.

Iemand die een VRB18M neemt MAG alleen rijden, maar waarom zou hij ook geen begeleider mogen meenemen? De redenering daarachter ontgaat me.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

BuBbA schreef:Ik moet de rijprof hier toch gelijk in geven hoor. Waarom zou iemand die ervoor kiest om een VRB18M te nemen niet dezelfde voorwaarden mogen krijgen als iemand met een VRB36M?
Ze hebben wel degelijk beiden dezelfde rechten, maar de 36M heeft een bijkomende plicht van een begeleider.
Gelijke rechten, verschillende plichten.

Indien je de 18M toelaat 2 passagiers te vervoeren (een begeleider bestaat niet in dat geval), dan kan je met recht dezelfde argument gebruiken om dit ook toe te laten bij de 36M.
En dan kan de hele discussie opnieuw beginnen.

De regels zijn er met een doel (zie mijn vorige post), en zoals Elke al schreef maak je de bewuste keuze.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik heb niet alles gelezen, dus weet niet juist waar we staan, ik ga dan ook gewoon mijn mening vertellen, die ik volgens mij ergens op dit forum al eens geplaatst heb:

Ik begrijp ook niet, waar het verschil zit tussen iemand met VRB 18M, en iemand met VRB 36M.
Wettelijk gezien, oke, inderdaad waar dat die 18M'er zelf verantwoordelijk is. Nu even zeggen waarom ik de wet, en deze opvatting zo absurd vind: twee opmerkingen:
Ten eerste: waarom zou hij wel verantwoordelijk kunnen zijn tov 1 passagier, maar niet tov 2?
Hoewel ik hier nog de verantwoording 1 mens is minder afleiding dan 2, wil aanvaarden.

Ten tweede:
Ik heb het voorbeeld nog gegeven: ik rijd een heel jaar met VRB 36M rond, ik word 18, ik ruil in voor een VRB 18M; en plots kan ik niet meer met mama én papa tegelijk rijden... Het is toch absurd...

Een verandering van de wetgeving, waardoor het VRB 18M eigenlijk inderdaad gewoon een paar uitzonderingen bevat (zoals 18jaar zijn, rijles gevolgd hebben, alleen mogen rijden [en dan dus wel zelf verantwoordelijk zijn]) maar voor de rest compleet onderworpen is aan dezelfde bepalingen als 36M, lijkt me beter.
Langs welke kant je het ook bekijkt, is dit eigenlijk logischer... Waarom zou ik met VRB 36M de verantwoordelijkheid wel mogen doorschuiven, en met VRB 18M niet; ik ben toch nog steeds dezelfde chauffeur, met dezelfde "begeleider", met dezelfde capaciteiten... Te gek voor woorden, hoe het nu in elkaar zit.

Ik denk dat dit is wat ongeveer iedereen bedoelt, niet de 18M'er 2 passagiers laten hebben, maar ook gewoon de mogelijkheid geven tot rijden mét begeleider (en met alle rechten en plichten daaraan verbonden)
18M'er heeft een recht minder op dit moment (hoewel deze wél professionele scholing gehad heeft!): géén mogelijkheid tot rijden met begeleider...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

sting schreef:
BuBbA schreef:Ik moet de rijprof hier toch gelijk in geven hoor. Waarom zou iemand die ervoor kiest om een VRB18M te nemen niet dezelfde voorwaarden mogen krijgen als iemand met een VRB36M?
Ze hebben wel degelijk beiden dezelfde rechten, maar de 36M heeft een bijkomende plicht van een begeleider.
Gelijke rechten, verschillende plichten.

Indien je de 18M toelaat 2 passagiers te vervoeren (een begeleider bestaat niet in dat geval), dan kan je met recht dezelfde argument gebruiken om dit ook toe te laten bij de 36M.
En dan kan de hele discussie opnieuw beginnen.

De regels zijn er met een doel (zie mijn vorige post), en zoals Elke al schreef maak je de bewuste keuze.
Ik weet dat die mogelijkheid in de huidige wegcode niet bestaat, dus dat de term begeleider voor een VRB18M niet bestaat is niet relevant. Maar we zijn hier bezig over veranderingen.

Het kan toch niet moeilijk zijn om de term begeleider op te nemen in het VRB18M?

En nogmaals, het gaat niet over zomaar 2 passagiers hé. Het gaat over 1 begeleider en 1 passagier. Gewoon dus exact hetzelfde als een VRB36M.

En wat betreft de bewuste keuze, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg mensen te vinden die geen andere keuze hebben dan te gaan voor een VRB18M. Omdat ze bijvoorbeeld naar het werk moeten rijden of andere verplichtingen hebben. Langs de andere kant heb je dan weer mensen die de rijschool gewoonweg niet kunnen betalen en dus gedwongen zijn om te gaan voor een VRB36M. Dit laatste is niet echt gerelateerd aan de discussie maar ik wou gewoon even zeggen dat het zeker en vast niet altijd een bewuste keuze is.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

BuBbA schreef:Ik weet dat die mogelijkheid in de huidige wegcode niet bestaat, dus dat de term begeleider voor een VRB18M niet bestaat is niet relevant. Maar we zijn hier bezig over veranderingen.
Dat weet ik.

Er zijn ook mensen die graag 200 km/h willen rijden, maar of dat wenselijk is, is een andere vraag.

Vandaar dat ik even de redenen opgesomd heb die vermoedelijk achter de wetgeving schuilen om aan te tonen dat het mss ook hier niet wenselijk is.

Dat het in bepaalde gevallen handig kan zijn kan ik me wel voorstellen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Men kan ook de wetgeving andersom aanpassen.

Een rijbewijs met begeleider mag alleen de begeleider mee en niemand anders.
Een rijbewijs zonder begeleider mag niemand mee

Een voorlopig rijbewijs dient om te leren rijden en niets anders :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Men kan ook de wetgeving andersom aanpassen.
...
Een rijbewijs zonder begeleider mag niemand mee
Dat is dan een probleem, want dan kan niemand meer de kandidaat-bestuurder bijsturen, tussendoor evalueren om te zien of hij naar het examen kan, etc ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Er moet zeker minstens 1 persoon kunnen meerijden, vind ik ook.

Inazuma, weet jij nog hoe de regeling was in de tijd van model 1, model 2, model 3?

Ik dacht dat er toen sprake was bij model 2 (20 u.) van
een begeleider niet verplicht (mocht wel) of
1 passagier die minstens 24 jaar is en RB B heeft
+ in beide gevallen mocht er een 2de passagier meerijden.


Correct me if I 'm wrong. :?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Vroeger was het idd anders
De houder van een voorlopig rijbewijs model 2 mag vergezeld zijn van een persoon , die ten minste 24 jaar oud is en houder van, en tevens bij zich heeft, een Belgisch of Europees rijbewijs, geldig voor ten minste de categorie B. In dat geval, mag één persoon meer in het voertuig plaats nemen.

De houder van een voorlopig rijbewijs model 1 of model 3 mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Toen mocht het nog, nu niet meer. :cry:
Ofwel moet men voor elk soort voorlopig rijbewijs die extra passagier afschaffen ofwel moet men het voor iedereen toelaten.
Want de argumenten die Sting aanhaalt zijn terecht maar dan zouden die voor iedereen moeten gelden.
Nu ruikt het naar discriminatie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Toen mocht het nog, nu niet meer. :cry:
Vroeger mocht men enkel een extra passagier meevoeren, wanneer men een 'ervaren' bestuurder bij zich had.
Die voorwaarde is afgeschaft.
Nu mag er dus iets wat vroeger niet mocht.
De Rijprof schreef:Ofwel moet men voor elk soort voorlopig rijbewijs die extra passagier afschaffen ofwel moet men het voor iedereen toelaten.
Zoals het nu is, is de extra passagier voor iedereen toegelaten.
De Rijprof schreef:Want de argumenten die Sting aanhaalt zijn terecht maar dan zouden die voor iedereen moeten gelden.
Nu ruikt het naar discriminatie.
De verplichting om een begeleider te voeren bij het rijbewijs met begeleider is er door de extra opleiding van deze zonder.
De andere voorwaarden zijn gelijk.
Het is dus niet discriminerend.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Nu mag er dus iets wat vroeger niet mocht.
Niet akkoord. Zonder begeleider mocht. Of met begeleider mocht ook of een +24j met RB B mocht ook en toen mocht er nog een extra passagier mee.
Wat mag er dus nu wél wat vroeger niet mocht?
Zoals het nu is, is de extra passagier voor iedereen toegelaten.

Niet akkoord, de extra passagier moet aan bepaalde voorwaarden voldoen n.l. +24j & RB B.
De andere voorwaarden zijn gelijk.

Hiermee duidt je aan dat er toch een ongelijkheid is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gesloten