passagier met of zonder begeleider

Punten van discussie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:Okee :) Dat is pas een duidelijke argumentatie :)
Ik geef je eigenlijk wel gelijk hoor, misschien heb ik ook gewoon veel geluk met mijn twee begeleiders!
Geluk hebben, is net de faktor die er uit moet ...

Er zijn zeker ook goede begeleiders, maar er is geen zekerheid dat ze goed zijn.

Geluk, dat moet je hebben om de lotto te winnen - niet om een rijbewijs te halen, dat moet je verdienen.

Ik vind het gewoon jammer dat rijlessen zo duur zijn!
Het is jammer dat zoveel zaken zo duur zijn ;)
Een regering die wil kan daar ook meteen wat aan doen en de BTW en/of de loonkost in de sector verlagen ...
Voor de horeca - nota bene de zwartwerksector bij uitstek - doet men dat wel. Voor de rij-opleiding kan het blijkbaar niet ...

Een Nederlands lesuur is duidelijk goedkoper.
Maar reken wel dat men daar 35-45 uren rijschool rijdt ...

maar het blijft toch duur voor jongeren die het zelf moeten bekostigen.
Het is niet gedkoop, maar indien dit al onoverkomelijk is, kan je je zeker geen auto permiteren ...

Een rijbewijs hebben en nadien niet of nauwelijks de gelegenheid hebben om te blijven rijden, is trouwens ook geen goede zaak.
Ik ben nu 25 en moet echt mijn rijbewijs halen in verband met werk, maar eigenlijk vind ik het niet slecht dat ik al zo "oud" ben.
Dat gaat zeker zijn voordeel hebben, en normaal ook als je een verzekering gaat afsluiten ...
Ik merk nu wel dat mijn begeleiders goed op de hoogte zijn van de theorie, maar ik ken veel volwassenen die gewoon grandioos zouden buizen wanneer ze hun theorie opnieuw zouden moeten doen. Dat vind ik niet kunnen...
Zij kunnen in de huidige wetgeving wel probleemloos 3 jaar begeleider zijn van een kandidaat-bestuurder ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Wit - Zwart schreef:Wanneer een leerling een basisopleiding auto rijlessen heeft gevolgd met een dieselauto bij een erkende rijschool en dan verder oefenen met benzineauto van je begeleider.Wat voor nut heeft deze basisopleiding dan gehad voor de leerling ?
Indien men de leerling van meet af aan correct leert rijden en niet vervalt in de gemakkelijkheidsoplossing (met een diesel vertrekken op enkel de koppeling) dan vertrekt die leerling ook probleemloos met een benzinewagen ...
Eender hoe is het bij elke andere auto altijd weer even wennen - ook voor wie al jaren met de auto rijdt.

Mijn diesel valt trouwens ook stil als je geen gas bij geeft bij het (normale) vertrekken uit stilstand...
En met de trend naar downsizing van de motoren, gaat dat meer en meer het geval zijn.

2.Leerling gaat altijd te pas en te onpas schakelen met een benzineauto ?
Dat is even wennen, om bij andere toerentallen en motorgeluid te schakelen.
In de omgekeerde richting trouwens net zo goed ...

De snelheden waarbij opgeschakeld wordt, zijn grosso modo echter nog steeds dezelfde.
Opschakelen bij ongeveer 20-40-60-80à90 "werkt" bij elke personenauto.
Je kon 20-25 jaar geleden zo rijden, en je kan dat nu nog ...
3. Leerling gaat altijd verkeerde remtechniek gebruiken in het verkeer met een benzineauto ?
Remtechniek is exact dezelfde met benzine of diesel.
Diesel gaat wel wat steviger remmen op de motor.
Dus,als in de toekomst de leerling eerst verplicht zijn een basisopleiding auto rijlessen volgen bij een erkende rijschool ! Dan moeten de rijscholen ook een beetje inspanning leveren en verplicht zijn om benzineauto's aan te kopen voor de veiligheid van het verkeer en van de benzineauto van de begeleider ?
Benzine-auto's hebben op de Belgische markt een eerder klein aandeel (20%)
De auto van de begeleider / ouders is meestal ook een diesel ...

Het is geen enkel probleem om bij de rij-opleiding wat aandacht te besteden aan het verschil diesel - benzine als de leerling nadien met een andere brandstof gaat rijden.
De basis-rijtechniek verschilt immers niet, enkel wat details.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

@ Wit - Zwart:
Ik vind dat onzin... Ik heb leren rijden met een zware dieselauto die heel makkelijk schakelt en echt zelden stilvalt (je moet echt wel zot doen om stil te vallen met die auto) en ik heb daar geen problemen mee gehad om over te schakelen naar een lichtere benzinewagen. Je moet gewoon leren (durven) iets meer gas te geven bij het vertrekken! Bij het schakelen heb ik daar precies toch ook geen problemen mee, je moet dat toch gewoon voelen/horen wanneer je moet schakelen...
3. Leerling gaat altijd verkeerde remtechniek gebruiken in het verkeer met een benzineauto ?
IS er een verschil in remtechniek of begrijp ik de vraag verkeerd?
Ik kan mij precies geen verschil voorstellen... Terugschakelen en tegelijkertijd afremmen, of gewoon volledig afremmen als het heel snel moet gaan, op het einde pas je koppeling indrukken... Misschien zit ik verkeerd of vergeet ik iets, maar ik kan mij echt geen verschil voorstellen?
edit: Ofja, nu ik het antwoord van Inazuma lees ja... diesel remt inderdaad harder op de motor, maar pff... dat is geen verschil in remtechniek he...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Stefan Peeters »

Wit - Zwart schreef:Wanneer een leerling een basisopleiding auto rijlessen heeft gevolgd met een dieselauto bij een erkende rijschool en dan verder oefenen met benzineauto van je begeleider.Wat voor nut heeft deze basisopleiding dan gehad voor de leerling ?
Dus,als in de toekomst de leerling eerst verplicht zijn een basisopleiding auto rijlessen volgen bij een erkende rijschool ! Dan moeten de rijscholen ook een beetje inspanning leveren en verplicht zijn om benzineauto's aan te kopen voor de veiligheid van het verkeer en van de benzineauto van de begeleider ?
Het is misschien geen slecht idee om de rijscholen te verplichten dezelfde auto's aan te kopen dan degene waar de kandidaat na zijn opleiding mee gaat rijden.
Dus
- voor kandidaat 1: een Opel Astra 1.4i uit 1997
- voor kandidaat 2: een BMW 640Ci uit 2009
- voor kandidaat 3: een Peugeot 207 CC uit 2008
- voor kandidaat 4: een Mazda 323 uit 1979...

De kandidaten worden dan tenminste optimaal voorbereid op het rijden met hun eigen auto. De prijs van de rij-opleidingen zal natuurlijk wel een klein beetje aangepast moeten worden. Tenslotte rijdt zo'n BMW van kandidaat 2 niet even zuinig en goedkoop als zo'n Kia Cee'd 1.6 CRDI of Toyota Yaris 1.4 DiD waar ik de rijscholen al eens mee zie werken...

Wil je dit meteen dan even voorstellen aan Etienne Schouppe, dan klan hij dit mee verwerken wanneer hij de regels zou aanpassen. :mrgreen:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Inazuma schreef:
maar het blijft toch duur voor jongeren die het zelf moeten bekostigen.
Het is niet gedkoop, maar indien dit al onoverkomelijk is, kan je je zeker geen auto permiteren ...

Een rijbewijs hebben en nadien niet of nauwelijks de gelegenheid hebben om te blijven rijden, is trouwens ook geen goede zaak.
Algemeen gezien heb je wel gelijk met je stelling, maar misschien heb ik op dat vlak het geluk dat ik geen auto moet kopen omdat ik er een mag gebruiken van iemand die een bedrijfswagen heeft... ;) én het geluk dat ik later waarschijnlijk zelf een bedrijfswagen zal krijgen aangezien ik in de IT zit en dat daar tegenwoordig toch meer regel dan uitzondering is... :oops:
Inazuma schreef:
Ik merk nu wel dat mijn begeleiders goed op de hoogte zijn van de theorie, maar ik ken veel volwassenen die gewoon grandioos zouden buizen wanneer ze hun theorie opnieuw zouden moeten doen. Dat vind ik niet kunnen...
Zij kunnen in de huidige wetgeving wel probleemloos 3 jaar begeleider zijn van een kandidaat-bestuurder ...
Klopt, en dat vind ik in feite ook geen goede zaak. Ik zag gisteren die filmpjes van Jozef & Johny ofzo die hier op een ander forumdeel staan... Ik had die nog nooit gezien. Daardoor besefte ik dat ik "geluk" heb met mijn begeleiders en dat het er bij vele gezinnen misschien wél zo aan toegaat als bij die twee.
Bij nader inzien... als ik met mijn moeder zou rondrijden, zou het er waarschijnlijk ook zo aan toe gaan... (zie ook topic "Pijlen op een kruispunt", daar staat ergens een reactie van mij)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door de rijprof »

@ wit-zwart
Zo immens groot is nu ook weer niet het verschil om te rijden met een diesel of benzine.
De meeste diesels van de rijschool zijn 'lichte' diesels en die rijden bijna net hetzelfde als een benzine.
De meeste instructeurs leren om te vertrekken met een beetje extra gas, net zoals je met een benzine zou vertrekken. Ook vertrekken op een helling wordt vaak met de handrem geoefend met wat gas bovenop.
De meeste leerlingen rijden achteraf heel vaal met een (goedkopere) benzine.
De meeste leerlingen klagen nooit dat ze problemen hadden met het vertrekken of schakelen.
Als je leert om de juiste dosering aan te voelen, kun je met alles rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door de rijprof »

ps: we zijn aan het afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp n.l.
passagier met of zonder begeleider
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wit - Zwart
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2009, 14:18

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Wit - Zwart »

De Rijprof schreef:@ wit-zwart
Zo immens groot is nu ook weer niet het verschil om te rijden met een diesel of benzine.
De meeste diesels van de rijschool zijn 'lichte' diesels en die rijden bijna net hetzelfde als een benzine.
De meeste instructeurs leren om te vertrekken met een beetje extra gas, net zoals je met een benzine zou vertrekken. Ook vertrekken op een helling wordt vaak met de handrem geoefend met wat gas bovenop.
De meeste leerlingen rijden achteraf heel vaal met een (goedkopere) benzine.
De meeste leerlingen klagen nooit dat ze problemen hadden met het vertrekken of schakelen.
Als je leert om de juiste dosering aan te voelen, kun je met alles rijden.

:shock: Met een dieselauto ben je toch veel tager in het verkeer dan met een benzineauto in het wegverkeer ?
Dat is toch heel gevaarlijk in het wegverkeer en niet plezant voor de begeleider ? Eerst zoveel geld uitgeven aan rijschool
en dan u auto nog schokkende en stilvallen rijden in het verkeer door de leerling ? :roll:
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Jari »

Daar merk ik toch niks van hoor... Je trekt misschien een beetje trager op, maar is dat erg? Ik val toch niet stil hoor, niet met m'n diesel en niet met de benzine van thuis...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Stefan Peeters »

De Rijprof schreef:ps: we zijn aan het afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp n.l.
passagier met of zonder begeleider
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten